איראן של המולות בסיפורה של חברה אחת

יש מי שתולים תקווה שהכלכלה האיראנית תצליח להתאושש ולהשתקם מההרס שגרם המשטר הרקוב והמושחת של המולות, בזכות ההסכם לחידוש היחסים הדיפלומטים בין איראן לסעודיה, ובעקבותיה עם שאר המדינות שניתקו עימה את היחסים לפני שבע שנים, יחד עם הסעודים, וכמובן שלא שוכחים להוסיף שאם איכשהו האיראנים יצליחו (שוב) לסובב את העלם בכחש, ולחתום על הסכם גרעין כלשהו, הרי גם זה יצליח להציל את הכלכלה האיראנית הקורסת.

תרשו לי שלא להשתתף בחגיגת האופטימיות סביב "ההתאוששות המתקרבת" של כלכלת המשטר האיראני, ולהראות לכם זווית אחרת של הדברים שהורסים את כלכלת איראן, וששום הסכם עם מדינת העולם, לא יצליחו לשפר או להציל.

במאמר המצורף נוכל לראות איך מסיפורה של חברת ביטוח אחת באיראן, ניתן ללמוד על חוליי משטר המולות המושחת, שהצליח להרוס את איראן, בין היתר "בזכות" פיצול כלכלת איראן לשתי כלכלות מקבילות, זו המתרחבת והמשגשגת, של המשטר ומשמרות המהפכה, וזו המתפוררת של שאר אירן, שהמשטר הורס בשיטתיות, בין היתר בקניבליזם של מגזרים שלמים, כדי להעביר את הנכסים ועבודה לחברות בבעלות משמרות המהפכה ומקורבי משטר .

رشد ۵۵ درصدی فروش بیمه کوثر در ۸ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ - فکر اقتصادی

 

מה אפשר לגלות כשמנסים לברר משהו מעניין
לפעמים משיטוט במרחבי הרשת באיראן, אפשר לראות דברים מעניינים, וכשראיתי באחת הרשתות החברתיות באיראן שיחה של חברי משמרות המהפכה, על בעיות כניסה ושימוש באתר חברת ביטוח איראנית, זה אולי נראה סתם שיחה שגרתית, אבל כשחזרתי להתחלת השרשור, ראיתי שמדובר בשאלה שמתחילה על כניסה ושימוש באתר, כאשר הגולש נמצא מחוץ לאיראן.

זה כבר סקרן אותי לנסות לבין מה הסיפור, וכשבדקתי את חברת הביטוח המדוברת, ביטוח כוסר (بیمه کوثر = Kowsar Insurance) שאפשר להניח שהיא מוכרת לאיראנים הרבה יותר מאשר למי שלא חי באיראן, התבררו לי כמה דברים מעניינים.

 

אז מי זו חברת הביטוח כוסר
חברת הביטוח כוסר היא אחת מחברות הביטוח הלא ממשלתיות הפועלות באיראן, שהחלה לפעול באוקטובר 2010, שמפעילה 8 משרדים אזוריים ומעל 30 סניפים, ומיוצגת ע"י כ 700 סוכנויות ביטוח ברחבי איראן. החברה נסחרת בבורסה האיראנית, ופעילותה מהווה כ 4%-5% משוק הביטוח מאיראן (נתון שהולך וגדל בהתמדה) ומעניין היה לראות איך חברת ביטוח קטנה וצעירה, הצליחה להתפתח ולהיכנס לתחומי ביטוח עסקיים מגוונים, ונוסף לביטוחים אישיים שונים לאדם הפרטי, החברה מספקת ביטוח גם במגזר הנפט והאנרגיה על כל סוגי הציוד והפעילויות היבשתית והימית, מגזר התעופה כולל ביטוח כלי טיס, ומגזר הספנות כולל ביטוח ספינות.

 

מאד מעניין היה גם לראות את הרכב הבעלות של החברה, וללמוד מי הקימו והשקיעו בחברת הביטוח המדוברת (דבר שכפי הנראה מסביר באיראן של המולות, את הגידול המהיר של נתחי השוק של החברה הצעירה, ומלמד דבר או שניים על חוליי הכלכלה של משטר המולות) ובהם ניתן למצוא את:
* המכון להעצמת גמלאי הכוחות המזוינים (موسسه توانمندسازی بازنشستگان نیروهای مسلح = Armed Forces Retirees Empowerment Institute) שמחזיק ב 19.78% מהון המניות של החברה.
* חברת ההשקעות לביטוח לאומי של הכוחות המזוינים (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح = Armed Forces Social Security Investment Company) או בקיצור "שסטאן" (شستان = Shastan) עם 18.14% מהחברה.
* קרן לביטוח חיים של אנשי משמרות המהפכה (صندوق بیمه عمر پرسنل سپاه = IRGC Personnel Life Insurance Fund) המחזיקה ישירות 10% מהחברה.
* קרן לביטוח חיים של אנשי משטרת איראן [ناجا = NAJA] (صندوق بیمه عمر پرسنل ناجا = Naja Personnel Life Insurance Fund) גם עם יש 10%
* קרן לביטוח חיים של אנשי צבא איראן (صندوق بیمه عمر پرسنل آجا = AJA Personnel Life Insurance Fund) שגם להם יש 10%

 

נוסף להם יש משקיעים נוספים, מתחומי הפיננסים והביטוח, אבל גם מכון סאמן אל-עמאמה לתרבות ולשירותים (موسسه فرهنگي ،خدماتي ثامن الائمه = Saman Al-Ameh cultural and service institute = מכון האימאמים לתרבות ושירותים) המחזיק 1.1% שנוסף לשירותי עליה לרגל במסגרת החג’ והעומרה, מספק בין היתר, שירותי עלייה לרגל וסיורים באתרים הקדושים של משהד באיראן, אבל גם בסוריה ולבנון.

אציין שבמהלך השנים בהן נסחרת המניה בבורסה, נוסף לציבור, השקיעו גופים שונים בחברה. ומשקיעים וותיקים כמו הקרנות של משמה"מ, המשטרה הצבא, ניצלו מחירי גאות במניה, כדי לממש רווחים, וכל אחת משלושת הקרנות הללו מכרה 5% מהון המניות שהיה בידיהן, ונשארו עם 10% כל אחת, ומכון סאמן אל-עמאמה ירד מהחזקה של 14% ל 1.1% כיום.

עוד אציין שלמשמרות המהפכה על שלל גופיה וארגוניה השונים, יש בעלות ישירה ועקיפה (דרך סבך חברות שונות משונות) בחברות רבות מאוד מכל המגזרים ובכל התחומים, כולל חברות פיננסיות באיראן ומחוצה לה. ואזכיר שמשמה"מ – ארגון הטרור בחסות המולות של הרפובליקה האסלאמית של איראן, מנהל פעילת עסקית-כלכלית ענפה, שיש מי שאומדים את היקפה במעל שליש מהפעילות העסקית-כלכלית של איראן.

سامانه پیام کوتاه بیمه کوثر | sms برای بیمه شدگان بیمه کوثر

 

מילה על אתר חברת כוסר
אתר ביטוח כוסר (بیمه کوثر = Kowsar Insurance) אינו בעל תנועת גולשים גדולה, בוודאי שלא בהשוואה לאתרי חברות ביטוח איראניות גדולות ומוכרות יותר, כדוגמת חברת הביטוח פאסארגאד (بیمه پاسارگاد = Pasargad Insurance) או חברת הביטוח אסיה (بیمه آسیا = Asia Insurance Co. (AIC))

קצת מוזר (יותר נכון לומר מאוד מוזר) לראות אתר חברת ביטוח שאינו מצפין את תעבורת התקשורת ולא עושה שימוש בפרוטוקולי SSL/TLS לאבטחת אבטחת תעבורה בין האתר לגולש, וסביר להניח שאתם לא הייתם נכנסים לבצע פעולות באתר חברת ביטוח או אתר בנק, שלא יספק לכם תעבורת תקשורת מוצפנת ומאובטחת.

 

אבל בדיקה זריזה של אתרי חברות ביטוח אחרות ואתרים פיננסים שונים באיראן, מראה שלאיראנים אין ברירה, אלא להיכנס לאתרים לא מאובטחים, וישנם אתרים רבים שאינם תומכים בתעבורת תקשרת מוצפנת ומאבטחת בין האתר לגולש (ולכן לא תראו HTTPS בשורת הכתובת, לפני שם האתר) וכן אינם תומכים בפרוטוקול HTTP/2 כך שנוסף לאבטחת המידע שלא קיימת, לגולש שרגיל להיכנס לאתרים פיננסיים בכל העולם, שמשתמשים בפרוטוקולים המקובלים כיום, עלולה להיות באתרים האיראנים חווית משתמש מתסכלת למדי, גם מבחינת איטיות מאוד משמעותית בכל פעולה באתרים אלו.

כניסה לאתר כוסר מתבצעת לאחר הליך רישום, שמתחיל בהזנת מספר טלפון (איראני) וממשיך בהזנת קוד שהתקבל בהודעת SMS לטלפון, ומשם מתבצע תהליך הכולל מסירת פרטים אישיים, כולל מס’ זיהוי, כתובת, מיקוד, מספר חשבון בנק ועוד. לאחר הרישום אפשר להיכנס לפורטל כוסר כדי לרכוש פוליסות ביטוח ולקבל שירותים מהחברה.

 

אציין שכדי לרכוש פוליסת ביטוח, יש להעלות במקום המתאים את תמונת תעודת הזהות האיראנית, ולצורך קבלת רוב השירותים, יש צורך להזין את מספר תעודת הזיהוי, ובחלקם גם את מספר הטלפון.

אם תשאלו למה אני מציין את הפרטים הנ"ל? אסביר כי האתר מיועד לאיראנים, ואם אין לגולש ת.ז. איראנית, חשבן בנק איראני, כתובת באיראן וטלפון איראני, אין באפשרותו להירשם או לקבל שירתים מהאתר, מה שיוצר בעיה לאיראנים רבים שלא זכו לקבל ממשטר המולות, תעודת לידה ותעודת זהות איראנית, ובטח שלמי שלא חיים באיראן, אלא שיש להם את כל מה שצריך, לפני שיצאו מאיראן.

לכן רבה הייתה הפתעתי, כשראיתי שלאתר נרשמות כניסות גולשים מחוץ לאיראן, לא גולש אקראי מסוריה, לבנון או עיראק, אלא גולשים מארה"ב ומאירופה.

بیمه کوثر سامانه اعلام خسارت برخط راه اندازی کرد – فرکانس بیمه (موج بیمه)

 

אז למה סיפרתי לכם את כל הסיפור?
פשוט כי כשאני רואה שהצדיק שפתח את השרשור שעליו דיברנו בהתחלה, אמר שהוא יוצא לשליחות, וזה אומר שהוא לא רוצה לדעת אם כדאי לו לרכוש דווקא מחברת כוסר את ביטוח הנסיעות לעלייה לרגל או לטיול עם אשתו בפריז הרומנטית, ולזה אני מוסיף שלאתר של חברת הביטוח כוסר יש כניסת גולשים קבועה מצרפת, פינלנד, גרמניה וארה"ב, זה כבר מסקרן ומעלה שאלות…

 

לסיום, מילה על המילה כוסר
אזכיר כי המילה כוסר (מפרסית) = Kowsar = کوثر = כות'ר (מערבית) = Kawthar מגיעה מהקוראן, מופיעה בו רק פעם אחת, ומקורה בסורת אל-כות'ר (סורת השפע) הסורה ה 108 והקצרה בקוראן, שכוללת רק שלושה פסוקים, ישנם באסלאם בפירושים שונים למילה כת’ר, בהם שמו של נהר בגן עדן, טוב גדול, שפע רב, ועוד, ואצל השיעים המילה כות’ר משמשת גם כאחד מעשרות (מעל 70) השמות והכינויים לפאטמה, בתו של הנביא מוחמד, ויש מי בעולם המוסלמי שנותנים את השם כות’ר לבנותיהם, ובאיראן יש המעניקים לבנותיהם את השם כוסר.

כמו כן אזכיר שהמשטר האיראני העניק את השם כוסר לא רק לחברת הביטוח, אלא גם ההעתק של מטוס F5 שהאיראנים חשפו ב 2018 וטוענים לחידושו כמטוס קרב מודרני ומתקדם מהדור הרביעי, נקרא כוסר ( کوثر = Kowsar) רק אזכיר שזה לא ההעתק הראשון של מטוס ה F5 המיושן, וקדם למטוס כוסר "החדיש" מטוס שנקרא סאעקה (صاعقه = Saeqeh = ברק) בנחשף ב 2007.

انتصاب مدیر جدید سرپرستی بیمه کوثر در استان زنجان

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונות: חברת כוסר