תופעת הגירת הרופאים מסוריה הולכת ומתגברת

תופעת הגירת הרופאים מהאזורים שבשליטת  משטר אסד החריפה עקב הרצון להעלות את רמת החיים, והעלאת רמת השכר לרמה הנדרשת בהתאם למציאות הכלכלית.

הפתרון לכיסוי המחסור באנשי בריאות טמון בהגדלת מספר בוגרי בתי הספר לרפואה, על פי "יכולת האוניברסיטאות הנוכחיות לקלוט את המעוניינים ללמוד רפואה".

העיתון המקורב למשטר – "אל-וטן" ציטט את ע'סאן פנדי, ראש אגודת הרופאים הסורית, בהתייחסו להעלאת השכר במגזר הרפואי, לאחר שלמד אותה באמצעות ועדה מתמחה המורכבת מגורמים שונים אמר "קודם צריך לדאוג בעיקר לבתי החולים לפני רופאים."

 

מנהל הבריאות במחוז א-סויידה, טארק אל-ג'מאל, מתח מצדו ביקורת על חוסר רצונם של הרופאים להתקשר עם בתי חולים, למרות הצורך הדחוף בהם, והעדפתם להתקשר עם מרכזי בריאות ועמותות ללא רישיון.

מנגד, מספר רופאים בבתי החולים הממשלתיים דרשו להעלות את שכרם, והדגישו כי הסיבה להגירה נובעת מתנאי החיים הקשים מהם סובלים כולם.

לפני זמן מה, פנדי חשף תכנית להעלאת גיל הפרישה לרופאים מגיל 60 ל-65 שנים.

צעד זה נועד לכסות את המחסור בצוות הרפואי על ידי שימור המנוסים, תוך הסבר כי ההרחבה צריכה להיות לעיסוק בעבודה רפואית ולא לכלול עבודה אדמיניסטרטיבית.

 

על פי הסטטיסטיקה העדכנית ביותר עליה הכריז הסינדיקט, מספר הרופאים בדימוס והמתים הגיע ל-5,000, בעוד שמספר הרופאים שבאיגוד מוערך ב-27,000.

מוקדם יותר דרש ראש סניף סינדיקט הרופאים בחמאת, עבד אל-רזאק אל-סבא, לשמור על הרופאים הנותרים מתופעת ההגירה הפוקדת את המדינה, והופכת את המחסור בהם לאיום גדול על המצב הבריאותי לאור פיתויי השכר בחו"ל.

אל-סבא הוסיף כי מספר רב של רופאים עזבו את סוריה, ורבים מהם עדיין פונים לאיגוד עם המסמכים שלהם כדי לעזוב, כתוצאה מההכנסה הנמוכה.

 

בנאומו ציין אל-סבא כי 80% מרופאי חמאת "בקושי חיים, לעומת רק 20% מהם שחיים בפאר", והצביע על כך שהאיגוד הפחית מיסים לחלקם מכיוון שלא הצליחו לשלם אותם.

הוא הוסיף, "כשהרופא נהג לגבות דמי בדיקה של 700 פאונד, קילוגרם בשר היה 400 פאונד, בעוד המחיר של קילוגרם בשר הוא כעת 25,000 פאונד".

אלסבא קרא לאזרחים שאינם מסוגלים לשלם את שכר טרחת הרופא ללכת לתרופות בחינם או כמעט חינם במרפאות ממשלתיות, במרפאות ובבתי חולים.

החרפת תופעת הגירת הרופאים באזורים שבשליטת משטר אסד

קרדיט: נדאא פוסט