פריחה ביחסים: סעודיה מעריכה כי תבצע השקעות באיראן בקרוב מאוד

ימים ספורים לאחר שטהרן וריאד הסכימו לחדש את היחסים הדיפלומטיים הדו-צדדיים, הודיע ​​שר האוצר של ערב הסעודית כי המדינה עשויה להתחיל להשקיע באיראן "בקרוב מאוד" למרות הסנקציות הבינלאומיות נגד הרפובליקה האסלאמית.

בתגובה לשאלה על החזרת השקעות דו-צדדיות בין איראן וסעודיה, אמר מוחמד עבדאללה אל-ג'אדאן ביום רביעי ה-24 במרץ במהלך ועידה פיננסית בריאד: "אם נצמד לעקרונות של מה שהוסכם, זה עלול לקרות. מהר מאוד."

בהתייחסו ל"שפע ההזדמנויות באיראן", הוסיף: "אני לא רואה שום בעיה שיכולה למנוע  נורמליזציה של היחסים בתחום ההשקעות. כל עוד אנחנו עומדים בהסכם, כלומר אנחנו מכבדים את זכויות הריבונות הלאומית ולא מתערבים זה בענייניו של זה".

 

ב-19 במרץ הודיעו איראן וסעודיה רשמית בפרסום הצהרה משותפת כי בתיווך סין, הן חתמו על הסכם לחידוש היחסים הדו-צדדיים הקרובים ואי-התערבות בענייניה הפנימיים של זה.

הסכם זה, שנחתם לאחר משא ומתן ארוך בתיווך עיראק, עומאן ולבסוף סין, fukk פתיחה מחדש של שגרירויות סעודיה ואיראן במהלך החודשיים הקרובים.

איראן וסעודיה הן שתי מדינות עשירות בנפט מתחרות באזור המפרץ הפרסי, המתמודדות זו מול זו בכמה מדינות ערביות במזרח התיכון במשך שנים.

ההכרזה על נכונותה של סעודיה להשקיע באיראן מגיעה בתקופה שבה טהרן מקווה לשפר את מצבה הכלכלי בעקבות הvסכם עם ריאד.

אלירזה ענאיאטי, מנכ"לית המפרץ הפרסי במשרד החוץ של הרפובליקה האסלאמית של איראן, אמרה ביום רביעי לסוכנות הידיעות הממלכתית IRNA שאם ההסכם בין איראן וסעודיה יופעל, ההסכם הזה "יכול לספק את הבסיס vnkt לשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי בין איראן וסעודיה".

 

הרפובליקה האסלאמית נמצאת תחת סנקציות מרכזיות של ארה"ב כבר שנים, ובמיוחד החלק החיוני של הנפט של איראן סובל מחוסר השקעות זרות.

בעוד שהסנקציות נגד הרפובליקה האסלאמית עדיין מתקיימות, לא ברור כיצד יתממש רצונה של סעודיה להשקיע באיראן.

לפי הדו"ח השנתי האחרון של ועידת האומות המאוחדות לסחר ופיתוח, UNCTAD, בשנת 2021, ערב הסעודית הרוויחה כ-24 מיליארד דולר בהשקעות ישירות במדינות זרות, מה שמציג צמיחה של 380% בהשוואה ל-2020. 

לשם השוואה, סך ההשקעות הזרות הישירות שנמשכו לאיראן ב-2021 עמד על כ-1.4 מיליארד דולר בלבד וסך ההשקעה הישירה של איראן במדינות זרות עמד על 80 מיליון דולר בלבד.

לפי הסטטיסטיקה של UNCTAD, ערב הסעודית השקיעה סך של 145 מיליארד דולר במדינות זרות משנת 2000 עד שנת 2021.

ריאד גם הגיעה להסכם עם כווית לפני כשנה על השקעה משותפת לפיתוח שדה הגז אל דורה (שדה ארש). שדה הגז הימי הזה משותף בין שתי המדינות הערביות הללו לבין איראן, אך לרפובליקה האסלאמית לא הייתה את היכולת הכלכלית לפתח את החלק האיראני שבו.

ב-6 באפריל השנה, כינה דובר משרד החוץ האיראני את ההסכם החדש בין ערב הסעודית לכווית שמטרתו פיתוח שדה הגז המשותף ארש "לא חוקי" ואמר כי זכותה של איראן לנצל שדה זה עדיין שמורה.

عربستان سعودی: روند سرمایه‌گذاری در ایران را می‌توانیم به‌سرعت آغاز کنیم

קרדיט: רדיו פרדה   קרדיט לתמונה: TRT