משרד ההגנה האיראני: יצוא הנשק בשנה האחרונה גדל פי 2.5

גורם צבאי בכיר של  איראן אמר ביום שני, כי ארגון התעשיות הביטחוניות של איראן גדל ב-200 אחוז בשנה האחרונה, וייצוא כלי הנשק שלו גדל פי 2.5 בשנה שעברה.

לפי סוכנות הידיעות IRNA, מהדי פרחי, סגן שר ההגנה של איראן, הכריז גם על "ייצור של 57 מוצרים חדשים" בתעשיות צבאיות ועל אספקתם לכוחות המזוינים ועל ייצוא של חלק מהמוצרים הצבאיים החדשים הללו.

לדברי גורם צבאי בכיר זה, ארגון התעשיות הביטחוניות של איראן "משנה את עורו", במובן זה ש"הוא עבר מייצור מוצרים מסורתיים לתכנון וייצור נשק אסטרטגי, אינטליגנטי ומתקדם ביותר.

ארגון התעשיות הביטחוניות של הרפובליקה האסלאמית, או בשמו המקוצר "ססד", היא חברת בת של משרד הביטחון, והיורשת של ארגון התעשייה הצבאית בתקופת משטר פהלווי השני ו"מחלקת הנשק" בתקופת המלחמה בעידן פהלווי הראשון.

ייצור כלי נשק שונים, טילים, מל"טים, מטוסים, כלי שייט וטנקים הם רק כמה מענפי הייצור המגוונים של "ססד".

How Iran Arms Hezbollah | IDF

קרדיט: צה"ל

 

מומחי צבא עצמאיים ומערביים וממשלות יריבות של הרפובליקה האסלאמית של איראן באזור מכירים בשיפור יכולתה של איראן לבנות סוגים שונים של טילים, מל"טים וסירות מנוע מהירות, אך הם מדגישים שרוב ההתפתחויות הללו מסתמכות על הטכנולוגיה של מדינות כמו צפון קוריאה או באמצעות "הנדסה לאחור" שהושג מהעתקת כלי נשק מערבי דומים. איראן אישרה את השימוש ב"הנדסה לאחור" בחלק מייצור המל"טים שלה.

בשנה האחרונה הייתה איראן אחת מיצואניות הנשק הגדולות לרוסיה בשל הצורך הדחוף של מוסקבה לנשק כדי להמשיך בתוקפנות הצבאית שלה נגד אוקראינה. כמה דיווחים מצביעים על כך שהתעשיות הצבאיות של איראן ייצרו נשק למכירה לרוסיה בשנה האחרונה.

לפי גורמים רשמיים אוקראינים, איראן העניקה לרוסיה מאות מל"טי תקיפה בשנה האחרונה. בחלק מהדיווחים, שלא ניתן היה לאמתם, נטען כי איראן מכרה לרוסיה לפחות 2,000 מל"טים תוך שנה.

מגזין Foreign Policy ציטט לאחרונה חמישה בכירים אמריקאים וחברות נאט"ו שאמרו כי איראן "הכפילה" את תמיכתה הצבאית ברוסיה.

מנגד, העיתון "פייננשל טיימס" כתב בשבוע שעבר כי לאחר "אזהרות רציניות מהמערב", רוסיה "השעתה" כעת את רכישת טילים ארוכי טווח המיוצרים על ידי התעשיות הצבאיות של איראן.

 

עוד דיווחה CNN בשבוע שעבר כי רוסיה תמסור לאיראן דגימות של כלי נשק מערבי חשובים שנלקחו מידי הצבא האוקראיני על ידי הצבא הרוסי לבקשת רשויות הצבא של איראן לייצר כאלה באמצעות "הנדסה לאחור".

גם טג'יקיסטן גילתה עניין במל"טים איראניים בשנה האחרונה ואיפשרה לתעשיות הצבאיות של איראן לפתוח מפעל לייצור מל"טים "אבאביל" בטג'יקיסטן.

למרות זאת, ססד לא נחל הצלחה גדולה בתחום המטוסים הצבאיים או מסוקי התקיפה. בימים האחרונים הודיעה איראן על חתימה על חוזה הרכישה של מטוס הקרב הרוסי "סוחוי-35" עבור חיל האוויר שלה.

Iran to Export 'More Military Hardware' After Arms Embargo Expiration,  Defence Minister Says - 05.09.2020, Sputnik International

קרדיט: רדיו פורדו    קרדיט לתמונה: ספוטניק