חובות בגדד לטהרן כ- 18 מיליארד דולר ותשלום יבוצע באישור ארה"ב

בניגוד להצהרות בכירי המשטר האיראני בנוגע לגביית חובותיה של טהראן מעיראק, חמיד חוסייני, מזכ"ל לשכת המסחר המשותפת בין שתי המדינות, הודיע ​​כי חובותיה של בגדד לטובת איראן עומדים על "18 מיליארד דולר" וכי ארצות הברית אישרה רק תשלום של 500 מיליון דולר מהחובות הללו.

היום, יום שישי, 10 במרץ, אמר חוסייני לסוכנות הידיעות "תסנים" המזוהה עם משמרות המהפכה האיראניים כי הוא השיג את המידע על שווי הסכום (18 מיליארד דולר) מהדיווח של משרד החוץ העיראקי לארצות הברית.

 

בהתייחסו להצהרות הסותרות של גורמים רשמיים בטהרן בהקשר זה, אמר כי ראש הבנק המרכזי של הרפובליקה האסלאמית הכריז מוקדם יותר על נתון נמוך יותר (10 מיליארד דולר).

המזכ"ל של לשכת המסחר המשותפת האיראנית-עיראקית הוסיף בנוגע להרשאה של ארה"ב לשלם 500 מיליון דולר מכספי איראן המוחזקים בבגדד: "עיראק מכניסה כסף מקניית גז איראני לחשבון בנק בשם החברה הלאומית לגז ואנרגיה, אבל זה לא אומר שלאיראן יש גישה לכספים האלה."

הוא המשיך, "הכסף של איראן נמצא בבנק בפיקוח ארה"ב, ומותר לייבא רק סחורות שלא תחת סנקציות, כך שבמארס האחרון איראן ייבאה סחורות בסיסיות בשווי מיליארד דולר דרך הבנק הזה, והחובות של איראן לטורקמניסטן שולמו גם מבנק זה".

 

חוסייני אמר כי אישור לשלם 500 מיליון דולר בכסף איראני הושג במהלך ביקורו האחרון של שר החוץ העיראקי בוושינגטון.

אתר "איראן אינטרנשיונל" חשף בעבר, על סמך המסמכים שקיבל, כי השלטונות האיראנים משקרים לגבי גביית חובותיה מעיראק, וכי בנק הסחר העיראקי סירב עד כה להסכים לבקשותיה של טהראן.

מהמסמכים שפרסם האתר עולה כי טרם התבצעה העברת שני מיליארד דולר ממשאבי חברת "הלאומית איראן גז" לבנקים באיחוד האמירויות.

המסמכים הרלוונטיים חושפים גם כי ממשלתו של איברהים ראיסי סיפקה במהלך השנתיים האחרונות מידע כוזב לגבי גביית חובותיה מעיראק.

קרדיט: איראן אינטרנשיונל