ערב הסעודית ואיראן מחדשים היחסים הדיפלומטיים בתיווך סין

ביום שישי הודיעו ערב הסעודית ואיראן על הסכם להשבת היחסים הדיפלומטיים שנותקו מאז 2016, כך לפי הצהרה משותפת שפרסמו שתי המדינות.

בהצהרה המשותפת, שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית, " SPA ", נאמר כי לאחר שיחות בסין, "שלוש המדינות מכריזות כי ממלכת ערב הסעודית והרפובליקה האסלאמית של איראן הגיעו להסכם הכולל הסכמה לחידוש היחסים ביניהם ולפתוח מחדש את השגרירויות והנציגויות שלהם תוך תקופה מקסימלית של חודשיים".

ההסכם בא בתגובה ליוזמה של נשיא סין שי ג'ינפינג ובתמיכת סין לפיתוח יחסי שכנות טובה בין ממלכת ערב הסעודית לרפובליקה האסלאמית של איראן.

בהודעה נמסר כי ההסכם כולל את הסכמתן של שתי המדינות "לכבד את ריבונות המדינות ולא להתערב בענייניהן הפנימיים".

שרי החוץ של שתי המדינות יקיימו פגישה כדי ליישם את ההסכם, להסדיר את חילופי השגרירים ולדון בדרכים לחיזוק היחסים ביניהן.

כל אחת משלוש המדינות יעשו את מירב המאמצים כדי לשפר את השלום והביטחון האזוריים והבינלאומיים, לפי ההצהרה.

בהודעה נאמר כי הדיונים שקדמו להכרזה התקיימו בין השישי לעשירי לחודש זה בבייג'ין, בין משלחות סעודיה ואיראן, בראשות היועץ לביטחון לאומי בממלכה, מוסעיד בן מוחמד אל-איבן ומזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני.

הצדדים האירניים והסעודיים הביעו את הערכתם ותודתם לעיראק ולסולטנות עומאן על אירוח סבבי הידברות שהתקיימו בין שני הצדדים בשנתיים האחרונות.

סוכנות הידיעות של הרפובליקה האסלאמית הייתה הראשונה להכריז על ההסכם ואישרה כי בקרוב תתקיים פגישה בין שרי החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, לבין מקבילו הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן.

סוכנות "נור ניוז" דיווחה כי המזכ"ל של המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני, שיבח את סין על תפקידה בשיקום היחסים הדיפלומטיים בין טהראן לריאד.

ערב הסעודית ניתקה את יחסיה עם איראן בינואר 2016, לאחר ששגרירותה בטהרן והקונסוליה שלה במשהד הותקפו על ידי מפגינים שמחו על הוצאתו להורג של איש הדת השיעי הסעודי המתנגד נמר אל-נימר.

السعودية وإيران.. هل يحدث التقارب؟ وماذا عن أزمات المنطقة؟ - وكالة أنباء  هاوار

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: https://hawarnews.com/