מבזקי חדשות ליום 11-3-2023. מתעדכן

*- היום בבוקר שוב אירעה רעידת אדמה בטורקיה והפעם באזור העיר קייסרי. עוצמת הרעידה הגיעה ל-4.8. זה אולי נשמע "קטן" לעומת הרעידה הקטלנית בחודש שעבר אבל תוכלו להתרשם מהסרטון שצולם באחד הסופרים שם שזה נראה די מפחיד.

ובתוך כך יש מי שטוען כי ממשלת טורקיה אינה מוסרת מידע מדויק על מספר הנספים ברעידה הקשה. רשמית, ממשלת טורקיה טוענת כי נהרגו בה כ-46,000 נפש. עם זאת, עו"ד מוזיין סבקין המזוהה עם האופוזיציה טוענת כי המספר גדול הרבה יותר. לדבריה, היא ביקרה באזורי האסון ושם קרובי משפחה ממשיכים לחפש את בני משפחותיהם מתחת להריסות. לפי סבקין, ממשלת טורקיה אינה כוללת באומדן הנספים עוד אלפי נעדרים.

*- המחבל מחווארה – פרטים נוספים
המחבל שביצע את הפיגוע בחווארה עבדאלפתאח חוסיין ח'רושה בן ה-49 ממחנה עסכר חוסל היום. עיון בעברו מגלה כי "הכתובת הייתה על הקיר" מבחינת מחבל החמאס הזה. במהלך 2019 הוא נעצר ביחד עם בנו (בן ה-26) לאחר שהשניים נחשדו בתכנון פיגוע על אוטובוס חיילים בציר חווארה ליד הכפר דיר שרף מדרום לשכם. הוא נשפט ונשלח לשלוש שנים וחצי בכלא. הוא שוחרר באמצע דצמבר 2022.

השניים היו בשלבי תכנון מתקדמים ביותר ולצורך הפיגוע לפני ארבע שנים ח'רושה השיג רובה מסוג קרלו. בנו נכלא אז לשלוש שנות מאסר ושוחרר אף הוא בשנה שעברה.

*- פרטים על המחבל מדיזינגוף
לפי גורמים פלסטינים, המחבל אלמעתז באללה סלאח אלח'ואגא בן 23 הוא מכפר נעלין שמאזור ראמאללה. מסתבר כי הוא נעצר על ידי צה"ל כבר כשהיה בן 16 ונשפט לשנתיים בכלא. זמן קצר לאחר שחרורו נעצר שוב לאחר שנמצא עם נשק ברשותו. אז טענו הוריו כי הוכה קשות בזמן חקירתו ונזקק לטיפול רפואי. הוא שוחרר באחרונה והמשיך בדרך הטרור שהסתיים היום ברחוב דיזינגוף. היה כנראה משויך לחמאס. הוא בנו של שיח' סלאח אלח'ואג'א, פעיל חמאס בולט באזור ראמאללה שרשמית מוגדר כ"מתאם הקמפיין כנגד הגדר וההתנחלות".

*- מצרים מיואשת ומוכרת אזרחות. כמה זה עולה?
המצב הכלכלי במצרים הולך ומחמיר ועל כך ניתן ללמוד בין השאר מהקלות שנכנסו היום לתוקף בנוגע להוצאת אזרחות. הממשלה המצרית קבעה בין השאר כי כל אזרח זר שרוכש נדל"ן במצרים, משקיע בחברה מצרית או מפקיד בחשבון בנק מצרי סכום של 250 אלף דולר לפחות יקבל אזרחות מצרית. לפי התקנות שנכנסו לתוקף, את האזרחות ניתן "לרכוש" ב-12 תשלומים חודשיים כשעד לתשלום הסכום המלא אותו אזרח זר יקבל אשרת תייר.

מצרים סובלת ממחסור חריף בדולרים מה שגרם לבנק המרכזי להעלות את הריבית. צעד זה הוביל לירידת ערכה של הלירה המצרית ומכאן לעליות מחירים של מרבית המוצרים שכן מצרים מייבאת כ-65% ממה שאזרחיה צורכים.

*- אומדן נזק חדש והגבוה ביותר לטורקיה מרעידת האדמה
רעידת האדמה החזקה שפקדה לפני חודש את טורקיה וסוריה – מבחינת התקשורת – כבר פחות עושה כותרות אבל מה שברור הוא שייקח שנים להתאושש ממנה. היום פרסמה בכירה באו"ם אומדן נזק חדש שהוא הגבוה ביותר עד כה בהקשר לטורקיה. לפי לואיזה פינטון, הבכירה בתכנית הפיתוח של האו"ם, הנזק לטורקיה מוערך בלמעלה מ-100 מיליארד דולר. לדבריה, הערכה זו מבוססת על נתונים מהממשלה והיא נתמכת על ידי גורמים בין לאומיים.

בהמשך החודש תתקיים בבריסל וועידה של מדינות תורמות במטרה לגייס את הסכומים האדירים הנדרשים לשיקום הנזקים בטורקיה ובסוריה.

*- באיראן מצאו את "האשמה" בהרעלת התלמידות
נוכח המבוכה הנמשכת באיראן כתוצאה מריבוי המקרים של הרעלת בנות בבתי הספר ברחבי המדינה, ללא ממצאים ברורים מצד השלטונות, יש מי שמעלה תיאוריה לגבי האחראית לכך. שלא במפתיע, ישנם גורמים הטוענים כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי "המתקפה הכימית" שנועדה לערער את יציבות המשטר ולעורר חדש תסיסה פנימית.

הראשון שרמז על הכיוון הזה הוא חבר הפרלמנט מוחמד טאלה מזלומי שאמר כי מעורבות ישראל בעניין אינה "דמיונית".

ביג'ין עבד אלכרימי פרופסור לפילוסופיה מודרנית אמר אף הוא בהערות שצוטטו בשמו בעיתון השייך למחנה הרפורמיסטי כי ישראל מעורבת. " נראה שפעולות טרור אלה הן עבודה של הישראלים ולמעשה נכנסנו לשלב חדש של המלחמה אשר הפעם מתנהלת בתוך גבולות המדינה", הוא אמר.

*- הפלסטינים מהרהרים: האם ישראל הולכת למלחמת אזרחים?
מה שקורה בחודשיים האחרונים בישראל מעסיק את הפלסטינים שמנסים להבין לאן המשבר הפנימי הזה הולך. אתר חדשות המקורב לחמאס מפרסם היום מאמר תחת הכותרת "האם תפרוץ מלחמת אזרחים בישראל?" המאמר כולל ציטוטים מפי מספר פרשנים פוליטיים פלסטינים וכמו אצלנו גם אצלם יש מחלוקת לגבי התוצאה הסופית.

הפרשן איאד אלקרא סבור שההתפתחויות האחרונות מעידות על התמוטטות "הישות הציונית" אם כי הדבר מצריך עוד זמן. לעומתו שווקי אלעיסה, פרשן פלסטיני נוסף, שולל אפשרות למלחמת אזרחים בישראל כל עוד ישראל נמצאת במאבק מול הפלסטינים. לדבריו, כפי שהוא רואה את זה "המצב בשליטה" בישראל.

*- לימודי העברית עושים קאמבק בעזה
מרצועת עזה מדווח כי באחרונה ניכר ביקוש הולך וגובר ללימודי עברית. יוזכר כי לפני הסכמי אוסלו כשהמינהל האזרחי שלט במערכת החינוך ברצועה, לימוד השפה העברית היה פופולארי אך זה השתנה עם הקמת הרשות הפלסטינית.

מקורות ברצועה טוענים כי הרצון של יותר ויותר עזתים ללמוד עברית נובע ממגוון של סיבות ובהן המחשבה ששליטה בשפה העברית תקל עליהם לקבל אישור עבודה בישראל. כמו כן, בקרב הדור הצעיר שמשתמש ברשתות החברתיות יש רצון ללמוד את העברית בין השאר כדי שיוכל להגיב בעברית. בנוסף, ישנם עזתים שטוענים כי הכרת השפה העברית חשובה כדי לדעת להכיר את "האויב" לא רק מבחינה צבאית וביטחונית אלא גם תרבותית.

יצוין כי "מרכז נפחה" שהוקם ברצועת עזה לפני כעשרים שנה הוא הגוף המרכזי שמכשיר עזתים בלימודי העברית. גוף זה הוקם על ידי אסיר משוחרר שבילה בכלא נפחה הישראלי ומשם השם של המרכז.

*- עוד ועוד עזתים רוצים לעבוד בישראל
מקורות בעזה מדווחים על תכונה רבה ברצועה נוכח צפי כי בקרוב יינתנו עוד אישורי עבודה בישראל כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית, סאפא.
בעזה טוענים כי הסלמת האלימות ביהודה ושומרון וכן ירושלים, השפיעה גם על מצבם של העובדים מעזה. בתחילת החודש הנוכחי הפסיקה ישראל לקבל בקשות לאישורי עבודה מרצועת עזה, תוך צמצום מספר המורשים להיכנס מ-17 אלף עובדים ל-13,000 עזתים בלבד. בעזה טוענים כי מדובר ב"ענישה קולקטיבית" ועוד אמצעי שישראל מנסה להשתמש כדי ללחוץ על הפלסטינים.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון