מבזקי חדשות מהעולם ליום 11-3-2023. מתעדכן

*- כוחות של משטרת אסלמאבאד ומשטרת פונג'ב הגיעו היום למעונו של ראש ממשלת פקיסטן לשעבר, עמראן חאן, בעיר לאהור על מנת ליישם את צו המעצר שהוצא נגדו אחרי שהוא לא הופיע לשימועים בבית המשפט על החקירה נגדו בחשד לרכישה ומכירה בלתי חוקית של מתנות שקיבל בתקופת כהונתו.

אולם תומכי מפלגתו של חאן ובכירים במפלגה התייצבו מולם וטענו שחאן לא נמצא בבית. על אף שמפקד משטרת אסלאמבאד הבהיר שהם נחושים לעצור את חאן, נאלצו השוטרים לסגת בידיים ריקות. שעות ספורות לאחר מכן, הופיע חאן בביתו ונאם בפני נאמניו: "לעולם אני לא אכנע בפני אף אדם או מוסד".

*- ראש המטות המשולבים של ארה"ב, גנרל מארק מיילי, שסיים את ביקורו בישראל, הגיע היום לראשונה לבסיס האמריקאי א-תנף שבדרום מזרח סוריה שבו מוצבים יותר מ-900 חיילים. מיילי ציין כי הבסיס חיוני להמשך שיתוף הפעולה עם המיליציה הכורדית-סורית במאבק נגד דאע"ש ואמר כי הוא גם ביקש לבדוק את אמצעי האבטחה בבסיס שהיווה יעד להתקפות.

*- טריניטי קולג' באוניברסיטת קיימברידג' יחזיר לשבט ילידי באוסטרליה ארבע חניתות מקוריות שנלקחו על ידי קפטן ג'יימס קוק אחרי שהגיע לראשונה ליבשת החדשה עם האונייה אנדוור ב-1770. בסך הכל, נלקחו כ-40 חניתות מבני השבט במפרץ בוטאני וארבע מתוכן הועברו לקולג' ב-1771 והוצגו במוזיאון של האוניברסיטה מאז 1914.

*- ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי הוא מאשר עסקה למכירת חימוש למטוסי F-16 לטייוואן בשווי 619 מיליון דולר. העסקה כוללת 200 טילי אוויר-אוויר AIM-120C-8, מאה טילי AGM-88B, משגרים רב משימתיים, טילי אימון וציוד נוסף, כולל תוכנות וחלקי חילוף. "המכירה תתרום ליכולת של טייוואן להגן על המרחב האווירי שלה, על הביטחון האזורי ועל הממשק עם ארה"ב", נמסר.

*- ז'יסט פונטיין, חלוץ נבחרת צרפת לשעבר שמחזיק בשיא ההבקעות במונדיאל אחד עם 13 שערים בשישה משחקים בגביע העולמי של 1958, הלך לעולמו בגיל 89. פונטיין, יליד מרוקו, רשם 21 הופעות במדי הנבחרת ושיחק גם בקזבלנקה, ניס וריימס. הוא גם אימן את נבחרות צרפת ומרוקו ואת פריז סן ז'רמן וטולוז.

*- מינהל התעופה הפדרלי בארה"ב פתח בחקירה אחרי ששני מטוסים כמעט התנגשו הלילה בנמל התעופה לוגאן בבוסטון. לפי ההודעה, מטוס מנהלים מדגם לירג'ט 60 החל בנסיעה על המסלול לקראת המראה בניגוד להוראות, ובשל כך נאלץ טייס של חברת ג'ט בלו שהיה בתהליך נחיתה לבצע תמרון חד כלפי מעלה.

*- מקרה נוסף של תאונת רכבת עם חומרים מסוכנים בארה"ב: חמישה קרונות של רכבת מטען, ששניים מהם נושאים דלק פרופאן, התהפכו באזור העיר ברדנטון שבפלורידה. הרשויות דיווחו כי אין נפגעים וכי צוותי חירום שואבים את הפרופאן כדי לטהר את הזירה.

*- הצרות לא נפסקות: ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות" שפועל בצפון מערב סוריה דיווח כי 22 בני אדם מתו ממחלת הכולרה ו-568 בני אדם נוספים חלו מאז אסון רעידות האדמה בגבול טורקיה-סוריה לפני שלושה שבועות. "ההרס של התשתיות וקווי המים והתברואה מגביר את האפשרות להתפרצות המחלה", נמסר.

*- שלוש שנים אחרי שהפכה לאחד המקרים המפורסמים של התפרצות נגיף הקורונה בתחילת המגפה, אוניית הנופש "הדיאמונד פרינסס" שבה היום לנמל יוקוהמה ביפן עם 2,700 תיירים אחרי שיצאה מארה"ב. אלפי הנוסעים ואנשי הצוות, בהם ישראלים, נאלצו לשהות בבידוד של 14 יום בפברואר 2020 בשל ההתפרצות שהותירה יותר מ-700 חולים ו-13 מתים.

*- שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, הגיע עם בתו ג'ו-אה לתרגיל באש חיה של יחידת הארטילריה הוואסונג "שאחראית על משימות מבצעיות חשובות בחזית המערבית". "אנחנו תמיד ערים להכנות של האויב למלחמה, שהופכות לנרעשות יותר ויותר בשנים האחרונות, וממשיכים לפתח יכולות חזקות שיוכלו להגיב בעוצמה ולדכא אותן בכל עת כדי למנוע עימות צבאי בחצי האי", אמר.

*- מועצת העיר של סופיה אישרה היום את ההצעה להסיר את האנדרטה לכבוד הצבא הסובייטי, שהייתה מוצבת במרכזה של עיר הבירה של בולגריה מאז 1954, ולהעביר אותה למוזיאון לאומנות סוציאליסטית או לאתר ממלכתי אחר. מוקדם יותר היום נערכה במקום הפגנה נגד המהלך וגם משרד החוץ הרוסי פרסם הודעת גינוי.

*- רעידת אדמה בעוצמה של 4.8 התרחשה בחבל אומבריה שבמרכז איטליה, במרחק של כ-27 ק"מ צפונית מערבית לעיר פרוג'יה.

*- פטר פאבל הושבע היום לנשיא הרביעי של הרפובליקה הצ'כית והוא מחליף את מילוש זמאן שפורש אחרי עשר שנים. פאבל, לשעבר הרמטכ"ל הצ'כי ויו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו, נבחר לנשיאות אחרי שגבר בסוף ינואר על ראש הממשלה לשעבר, אנדריי באביש.

משער שיגיע לביקור באוקראינה בתוך ימים ספורים.

*- ארה"ב העבירה לסעודיה את ע'סאן עבדאללה א-שרבי (48), מהנדס יליד סעודיה שלמד באריזונה, שהיה כלוא במתקן גואנטנמו מאז 2002, אחרי שנעצר בפקיסטן בחשד שהרכיב מטעני חבלה עבור אל-קאעידה, אולם הוא לא הועמד כלל לדין. כעת מוחזקים במתקן 31 כלואים, בהם 17 שאושרו להעברה למדינות אחרות.

*- הפגישה החשובה של ג'ורג'יה מלוני: ממשלת איטליה תתכנס אחר הצהרייים בעיירה קוטרו שבדרום המדינה, יותר מעשרה ימים אחרי אסון טביעת סירת המהגרים שבו נספו 72 בני אדם. השרים ידונו בהקשחת הצעדים נגד הגירה בלתי חוקית, כולל עונשי מאסר קשים למבריחים, שימוש בחיל הים וחיזוק מרכזי המעצר למהגרים.

*- דיווחים ראשוניים ובלתי מאומתים עדיין כי מושל מחוז בלח' שבצפון אפגניסטן, מוחמד דאוד מוזאמל, נהרג בפיגוע התאבדות במתחם של מטה המושל בעיר מזאר-אי-שריף. מוקדם יותר ביקר בעיר סגן ראש הממשלה, מולא עבדול ע'אני ברדאר.דובר הטאליבן אישר כי המושל מוחמד דאוד מוזאמל נהרג בפיגוע ההתאבדות וציין כי נפתחה חקירה.

*- התביעה בניופורט ניוז שבווירג'יניה החליטה שלא להגיש כתב אישום נגד הילד בן השש שירה במורה שלו בבית הספר היסודי לפני חודשיים ופצע אותה בחזה וביד – כך דיווחו חדשות NBC. "הרעיון שבן שש יעמוד לדין הוא בעייתי", אמר התובע הווארד גווין, שלא פסל קידום הליכים פליליים נגד אנשים בוגרים שמעורבים במקרה החמור.

*- ניצחון המחאה: מפלגת השלטון בגיאורגיה החליטה להסיר את הצעת החוק השנויה במחלוקת "סוכנים זרים" אחרי יומיים של הפגנות גדולות ועימותים בטביליסי ובערים נוספות.

*- משרד החוץ של בחריין פרסם הודעת גינוי לפעולת צה"ל במחנה הפליטים של ג'נין אתמול "שהביאה להרג של מספר פלסטינים ולפציעתם של אחרים". "אנחנו קוראים לרגיעה ולהגנה על אזרחים, וליצירת אווירה מתאימה לחידוש תהליך השלום באופן שיגשים את זכויות העם הפלסטיני לייסוד מדינה עצמאית משלהם".

*- אחרי הפסקה של שלוש שנים בשל מגפת הקורונה, התחדשה היום המסורת שבה שגרירים זרים שמוצבים בטוקיו מגיעים בכרכרה קיסרית להגיש את כתב האמנה שלהם בארמונו של קיסר יפן.

שגרירי פיג'י ופקיסטן זכו לכבוד כאשר נסעו בכרכרה מספר 4 שנבנתה בשנת 1913 וגם שימשה את נסיך הכתר פומיהיטו בטקס ההתבגרות שלו ב-1985.

*- קוריאה הצפונית הוציאה סדרה של שמונה בולים לציון המצעד הצבאי שנערך בחודש שעבר לרגל יום ייסוד הצבא. הבולים מציגים את הטיל הבין יבשתי הוואסונג-17, את הטיל הבין יבשתי החדש שמונע בדלק מוצק וסוס לבן שלפי ההערכות שייך לג'ו-אה, בתו של הרודן קים ג'ונג-און.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה:צפון קוריאה