צרפת, גרמניה ובריטניה: איראן קרובה בצורה מסוכנת לנשק גרעיני

נראה כי איראן ממשיכה להתל במעצמות המערב בכל הנוגע לריצתה לגרעין שלחרונה עשתה צעדים רציניים מאוד להשלמתו.

המעצמות ממערב אירופה המעורבות בהסכם הגרעין יודעים, ככל הנראה, הרבה יותר ממה שהם מוכנים לפרסם , אודות התקדמות איראנית בפרוייקט הגרעין , וכדי לא להבהיל את העולם הם מם "מאירים" רק את קצה פסגת הקרחון ואילו את האמת לאמיתה הן קוברים עמוק תחת מסווה של סודיות וערפל קרב.

 

צרפת, גרמניה ובריטניה פרסמו הצהרה משולשת המדגישה את הצורך לחייב את איראן להיות אחראית על התחייבויותיה כלפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

בהודעה שפורסמה היום, יום רביעי, נכתב כי שלוש המדינות מצפות מטהראן ליישם באופן מלא ומיידי של הצעדים המוסכמים, לאור ההסלמה החמורה והמתמשכת בתוכנית הגרעין, כך לפי כתב אל-ערביה.

המדינות האירופיות גם הבהירו שהן עדיין לא השתכנעו מההסבר של איראן לגבי מציאת עקבות של אורניום מועשר בדרגה של  84% , למרות שאיראן ציינה כי מדובר ב"תאונה לא מכוונת".

מדינות אירופה קראו לאיראן לשתף פעולה באופן מלא ולספק הסבר טכני לגבי מציאת החומר החשוד והדגישו כי מדובר בהסלמה מסוכנת מאוד.

 

אין הצדקה להעשרת אורניום

מדינות אירופה הוסיפו כי אין הצדקה אזרחית להעשרת האורניום של איראן לרמה גבוהה זו, והצביעו על כך שצעדים אלו ואחרים מקרבים את איראן באופן מסוכן לפעילות ממשית הקשורה לנשק גרעיני ומערערים את טענות איראן כי תכניתה היא גרעין למטרות שלום בלבד.

במקביל, הן אמרו כי ההסלמה של איראן בתוכנית הגרעין שלה מעלה שאלות לגבי כוונות תכנית הגרעין שלה, המהווה איום ברור על האזור ועל הביטחון העולמי.

הן הדגישו כי היישום האיראני המהיר של ההסכם המשותף עם הסוכנות על השבת נהלי האימות הוא חיוני, לאור ההתקדמות הרצינית והמתמשכת של תכנית הגרעין שלה.

בעוד ששלוש המדינות ביקשו ממזכ"ל סבא"א לעדכן את המועצה על מידת שיתוף הפעולה של איראן בהקדם האפשרי, וכי איראן נושאת באחריות לאי חזרה להסכם הגרעין אלא בחרה בהסלמה גרעינית במקום לחתום.

 

הסכמה בנושאים שונים

מנהל סבא"א, רפאל גרוסי וטהראן, אמרו שהם הסכימו להתקדם בנושאים שונים, כולל החקירה של הסוכנות המתעכבת על חלקיקי אורניום שנמצאו בשלושה אתרים לא ידועים באיראן.

עם זאת, מאוחר יותר הודה גרוסי כי הוויתורים שרשויות איראן היו מוכנות לספק לסוכנות תלויים במידה רבה במשא ומתן עתידי, וחזר בו ממה שאמר קודם לכן.

גרוסי ביקר בטהראן, ביום שבת, לאחר שדוח שלא אושר לפרסום על ידי סבא"א חשף כי חלקיקי אורניום המועשרים ל-83.7%, או קצת פחות מ-90% הדרושים לייצור פצצת אטום, נמצאו במפעל התת-קרקעי פורדו, 100 ק"מ. דרומית לבירה טהרן.

קרדיט: אלערביה