מילה על סרטון ובדיקת מידע

במהלך אתמול, ראשון 5 במרץ, החל לרוץ ברשת סרטון ובו רואים מאות כלי רק"מ ורכבים אחרים של הצבא האמריקאי בנמל גדיניה (Gdynia) בפולין.

 

בלא מעט דיווחים ברשתות החברתיות נאמר שמדובר במשלוח של ציוד אמריקאי לאוקראינה, ומעניין למצוא גם אתרי עיתונים שחלקם מעלה את הסרטון שמצאו ברשתות החברתיות, ומדברים על משלוח ציוד צבאי אמריקאי לאוקראינה.

כפי שאתם רואים בסרטון, אכן ברור שמדובר בציוד צבאי אמריקאי, טנקים, נגמ"שים שונים, ציוד הנדסי, משאיות, מסודרים על רציף נמל גדיניה.

רק תרשו לי לשאול, האם באמת מדובר במשלוח ציוד צבאי אמריקאי לאוקראינה? או שמא מדובר במשהו אחר? ואוסיף שאלה נוספת – מתי צולם הסרטון שרץ מאתמול ברשת?

 

מבדיקה קצרה, עולה שהציוד הצבאי שנראה בסרטון, שייך כפי הנראה לצוות הקרב של חטיבה 3, מדיוויזיית הפרשים הראשונה של צבא ארה”ב (3rd Brigade Combat Team, 1st Cavalry Division) שהגיע לפריסה בפולין בתחילת דצמבר האחרון, במסגרת משימת "Atlantic Resolve”. ולאחר שהסתיימה תקופת משימתם במסגרת כוחות נאט"ו (בפולין, בלטביה, ומקומות נוספים) והוחלפו בפברואר ע"י צוות הקרב של חטיבה 2 מדיוויזיית הפרשים הראשונה (2nd Armored Brigade Combat Team, 1st Cavalry Division) וכלי הרכב והציוד השייך ליחידה הגיעו גם לנמל גדיניה, לצורך העמסת למשלוח חזרה לארה”ב.

אז אם אכן מדובר בציוד של אותה יחידה צבאית אמריקאית שסיימה פריסה מתוכננת באירופה, והובא לנמל לצורך העמסתו למשלוח חזרה לארה"ב, סביר להניח שמדובר בצילומים מחודש פברואר, ולא מאתמול. אסייג ואומר שייתכן כי מדובר בציוד שעדיין לא הועמס למשלוח לארה"ב, על אף שציוד של היחידה כבר החל להגיע לארה"ב באמצע פברואר.

 

אין לי מושג מדוע צץ לו הסיפור הזה ברשת, ואין ספק שהצמדת הסיפור שמוצמד לסרטון בכל מני מקומות, על משלוח ציוד לאוקראינה, נשמע הרבה יותר "מעניין" מאשר סתם סיפור נדוש ושגרתי (שקורה לפחות פעמיים בשנה) של ציוד קרבי אמריקאי, הכולל טנקים, נגמ"שים וכלים צבאיים אחרים, שנפרק בנמל הפולני בדרכו לפריסת כחות אמריקאים באירופה, או המועמס בדרכו חזרה לארה"ב.

אציין שמשימת נאט"ו "Atlantic Resolve”, לא החלה לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה, אלא לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה בשנת 2014, ומאז במסגרת משימה זו, יש הצבת קבע של כחות נאט"ו בסדרי גודל שונים באירופה, כולל בפולין.

 

לקראת סיום אתהה האם פריקת האניות עם הציוד של היחידה המחליפה, צוות הקרב של חטיבה 2, שהחלה בסוף ינואר בנמלי פולין, לטביה, הולנד ודנמרק, שהביאו יותר מ 2,500 כלי רכב ופרטי ציוד הנדסי, גם הובילה להפצת סרטון שנאמר לגביו שמדובר בציוד המיועד להישלח לאוקראינה, ושגרם ליצירת מיני סערת רשת כמו הסרטון הזה.

ולסיום, שוב אמליץ לכם לבדוק את אמיתות הידיעות שאתם רואים, כי לפעמים בבדיקה פשוטה, ניתן לראות שהמציאות יכולה להיות שונה מהתמונה שמבקשים להעביר לנו.

Clash Report on Twitter: "Huge amount of U.S. military equipment in Polish  port of Gdynia. These vehicles have been deployed as part of the Atlantic  Resolve mission to strengthen the eastern flank

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות