פריז מתנגדת לתוכנית של גרמניה לבנות מגן טילים עם ציוד אמריקאי וישראלי

לאחר שגרמניה ו-14 מדינות אירופיות החברות בנאט"ו חתמו על הצהרת כוונות להקמת מערכת "מגן שמיים אירופי", לאור המבצע הצבאי הרוסי באוקראינה והשלכותיו על ביטחון אירופה, הצהרה זו עוררה חילוקי דעות בין מדינות אירופה.

חילוקי דעות גדולים חילקו את מדינות אירופה על רקע תכניתה של גרמניה לבנות מגן טילים אירופי ("מגן השמיים"), לפי מה שדווח בעיתון הצרפתי "לה מונד".

עוד אמר העיתון כי יותר מ-15 מדינות אירופיות רוצות להיות מעורבות בתוכנית של גרמניה על מגן הטילים האירופי.

העיתון ציין כי פריז מתנגדת לתוכנית של גרמניה לבנות מגן טילים עם ציוד אמריקאי וישראלי. 

בפברואר האחרון הודיע ​​ארגון האמנה הצפון-אטלנטית (NATO) כי דנמרק ושוודיה הצטרפו ליוזמת "המגן האירופי" בהובלת גרמניה, והביאה את מספר המשתתפים ל-17 מדינות, בהן 15 בעלות ברית של נאט"ו, פינלנד ושוודיה.

درع السماء الأوروبية" هل يحمي القارة العجوز؟" - YouTube

קרדיט: אלעין

 

חיזוק ההגנה האווירית והטילים המשולבת של נאט"ו

בהצהרה קודמת, הברית ציינה כי היוזמה נועדה לחזק את ההגנה האווירית והטילים המשולבת של נאט"ו על ידי הקלה בתנאי רכישה ושילוב ציוד רב לאומי במגוון רחב של יכולות הגנה אווירית על ידי מדינות אירופה.

 

ראוי לציין כי גרמניה, בשיתוף פעולה עם 14 מדינות נוספות, השיקה פרויקט לבניית מערכת הגנה אווירית אירופאית מתקדמת יותר. ב-13 באוקטובר 2022, שרת ההגנה הגרמנית כריסטיאנה למברכט חתמה על הצהרה עם שרי אירופה על יוזמת מערכת "מגן שמיים", בשולי פגישת נאט"ו בבריסל.

פרויקט זה ישלים את הפערים הקיימים במטריית ההגנה האווירית הנוכחית של נאט"ו לאירופה.

היוזמה הגרמנית לפרויקט זה באה על רקע המתקפה הרוסית נגד אוקראינה בפרט, שכן המצב הביטחוני באירופה השתנה באופן קיצוני, על פי הערכת נאט"ו, ולכן יש צורך במאמצים נוספים בהגנה אווירית.

מערכות נשק חדשות אמורות להירכש במשותף עם מדינות אחרות לפי העיקרון כיסוי מקסימום שטח במינימום מחיר.

צפוי שפרויקט "מגן שמים" ישלב מערכות טילים שונות המסוגלות להתמודד עם טילים לטווח בינוני וארוך או מל"טים חמושים, לרבות מערכת "Iris-T-SLM" שגרמניה סיפקה לאוקראינה, ועדיין לא נכנסה לשימוש בצבא גרמניה.  ( קרדיט: אלערביה)

גרמניה תספק לאוקראינה מערכות ליירוט המל"טים האיראנים שסופקו לרוסיה -  Nziv.net

 

הערה ברקע הידיעה: ככל הנראה ההתנגדות הצרפתית לפרויקט הכלל אירופי נובע מהרצון לאלץ את מדינות אירופה לפתח בעצמן , תוך מתן תפקיד מרכזי לצרפת , מערכת הגנה אווירית , דומה לזאת של ישראל , ולהשאיר את מיליארדי הדולרים , עלות מערכת שכזאת ב-15 מדינות , בתוך האיחוד האירופי, תוך השארת נתח כספי גדול מההכנסות בכיס הצרפתי.

ההבדל הוא שהמערכת הישראלית – אמריקאית מבצעית לחלוטין ונוסתה במשך זמן רב בתנאי שדה הקרב אמיתיים בעוד ובאירופה יצטרכו להתחיל בפיתוח שיערך שנים ,ויעלה אולי אף יותר מהעלות המוצעת הנוכחית , שלא לדבר שלא תהיה למערכת ניסיון קרבי מקביל לזאת הישראלית.

והשאלה היותר רצינית…. האם לאירופה יש בכלל זמן עודף לפני שהיא תסיים את ההתמגנות על עצמה לפני שהיא תחווה אסון כמו אוקראינה ?  זאת שאלה שקשה לחזות את התשובה עליה לאור ההתנהגות הצינית של הפוליטיקה הפנים אירגונית המושחתת של האיחוד האירופי שרואה בכסף חזות הכל וביטחון אזרחי האיחוד בא רק אחרי הרווח הכספי.