מבזקי חדשות ליום 4-3-2023. מתעדכן

*- מג'די סאלח השר לשלטון מקומי ברשות הפלסטינית הצהיר היום שסיוע ראשוני בסך 350 אלף שקל הועבר לעיריית חווארה בעקבות הנזקים שנגרמו שם לפני יומיים. לדברי השר , מדובר בפיצוי ראשוני כשעלות הנזק הכוללת עדיין לא ידועה והיא בשלבי בדיקה.

*- התרסקות בסגנון איראני
אם לא יקרה משהו מפתיע, בקרוב יגיע שער הדולר בשוק השחור באיראן ל-600,000 ריאל. נכון לעכשיו השער עומד על 596,000. מאז החלה המחאה הפנימית באיראן בספטמבר 2022, הריאל האיראני התרסק בכ-50%.

מה שמאיץ את הירידות היום זו הודעה של השלטונות מאתמול על "צעדים חדשים" שיינקטו כדי לעצור את המפולת. בשבועות האחרונים האיראנים מסתערים על חשבונות הבנק שלהם והולכים לקנות דולרים כדי להגן על עצמם. החשש שלהם כי בקרוב יכריזו השלטונות על הגבלות. צעד אחד שכבר ננקט-איסור על התקשורת לדווח על השער בשוק השחור. לא ממש עוזר…

 

*- שנה אחרי – איך המשק הרוסי מחזיק מעמד?
שנה לפרוץ המלחמה באוקראינה זה זמן טוב לערוך סיכום לגבי הפגיעה בכלכלה הרוסית. בשורה התחתונה המשק הרוסי לא קרס כפי שבמערב קיוו אם כי אין ספק שהוא "מדמם". ככלל, האסטרטגיה המערבית להטלת סנקציות חריפות לא נכשלה גם אם לא הצליחה להוריד את הקרמלין על ברכיו. המשק הרוסי סובל מהיעדר גישה לטכנולוגיה המערבית וזה ישפיע על סיכויי צמיחתו בעתיד. בריחת המוחות גם היא חמורה. התחליפים מסין פחות מתקדמים כך שניתן לומר שרוסיה היום חלשה, ענייה ומבודדת יותר. כל זה לא עוצר את הצבא שממשיך בלחימה.

עמידות הכלכלה הרוסית הפתיעה את המערב. התוצר התכווץ בשנה שעברה בכ-2% בלבד בניגוד לצפי שדיבר על 20%. זה קרה כי פוטין התכונן ליום הזה היטב באמצעות מדיניות פיסקלית ומוניטארית שמרנית שיצרה עודף מסחרי ובניית יתרות מט"ח נכבדות. בנוסף, הכנסות הנפט ומוצריו והגז המשיכו לזרום עד לאחרונה ללא מגבלות בעיקר לסין, הודו ועוד שווקים באסיה.

אבל כל יום שעובר מקשה על המשק הרוסי. הגירעון התקציבי בשיא של 25 שנה מה שמחייב קיצוץ נרחב בהוצאות הסוציאליות….

 

*- ההודעה שעומאן פותחת את המרחב האווירי שלה למטוסים מישראל מתקבלת בהלם ובזעם ברשתות על ידי הפלסטינים והמחנה האיסלאמיסטי בעולם הערבי. משתמשים פלסטינים תוהים הכיצד עומאן אישרה את המהלך בדיוק יום אחד אחרי ש-11 פלסטינים נהרגו במהלך פעולת צה"ל נגד מחבלים בשכם. גם האיסלאמיסטים זועמים וטוענים כי הנורמליזציה של עומאן עם ישראל היא המשך ישיר לנורמליזציה של הסולטנות עם נשיא סוריה בשאר אסד שרצח אלפים מבני עמו. אסד ביקר השבוע והתקבל בכבוד בשדה התעופה על ידי סולטאן עומאן. זה היה ביקורו הראשון של אסד בעומאן מאז החלה מלחמת האזרחים בשנת 2011.

*- א-סיסי מתכנן "טרנספר" לאלפי מצרים בסיני
לפי דיווחים בתקשורת הערבית, אלפי מצרים בצפון סיני נמצאים בסכנת גירוש ועקירה בכפייה מבתיהם עקב ביצוע פרויקט להרחבת נמל ים באלעריש. פיתוח הנמל הזה הוא חלק מתכניותיו של המשטר המצרי המרושש למשוך השקעות זרות באמצעות פרויקטים תשתיתיים ומכירת נכסים נבחרים.

לפי הדיווחים, הצבא המצרי דחה תכניות שערך ארגון המהנדסים המצרי לפיתוח הנמל, ללא צורך בהריסת בתים. הצבא נימק את ההתנגדות בכך שפיתוח האזור כולל ממד ביטחוני בנוסף לזה הכלכלי. עוד הוסבר שמשקיע זר שיתפעל את הנמל בעתיד יעדיף שלא יהיו לידו אזורי מגורים, מחשש שהדבר ינוצל לביצוע פיגועים.

גורמים מקומיים באלעריש מעריכים שעד 21,000 תושבים יושפעו מההחלטה להרחיב את הנמל באלעריש, העיר הגדולה בחצי האי סיני. בעבר דווח כי נמל אלעריש יוכל לשמש בעתיד גם כנמל הים של רצועת עזה במקרה של הסדר ביטחוני.

*-  שלטונות איראן מאבדים שליטה על המטבע או פיחות מכוון? המטבע האיראני הבוקר בשפל של כל הזמנים – למעלה מ-496,000 ריאל ל-1 דולר בשוק השחור. מתחילת החודש איבד המטבע האיראני למעלה מ-12% מערכו. כל זה קורה למרות שממשלת ראיסי טוענת כי היא עושה כל מאמץ כדי לרסן את הירידה שאמורה להגביר את קצב האינפלציה.

 

עם זאת, נוכח ההתדרדרות המהירה בשער הריאל יש מי שטוען כי המשטר עומד בעצם מאחורי הירידה וזאת בניסיון לצמצם את הגרעון התקציבי האדיר שצברה הממשלה.

*- "כוכבת" גז חדשה מעוררת תקוות באירופה
האם חלק מהפתרון למצוקת הגז באירופה יגיע מכיוון לא צפוי באפריקה? מאוריטניה, המדינה הענייה בצפון מערב אפריקה, שהיא גם חברה בליגה הערבית, הודיעה בשבת כי הפקת הגז משדה ענק שאותו היא חולקת עם סנגל יחל לקראת סוף השנה הנוכחית. העתודות בשדה הזה מוערכות בכ-25 טריליון רגל מעוקבת. בשלב ראשון תפיק מאוריטניה מהשדה 2.5 מיליון טון בשנה ובהמשך הכמות תגדל ל-10 מיליון טון בשנה. השדה התגלה בשנת 2014 אך פיתוחו התעכב עקב מגיפת הקורונה.

במהלך השנה שעברה הודיעה מאוריטניה כי עתודות הגז הכוללות שלה מוערכות בכ-100 טריליון מטר מעוקב. אם הערכות אלה יתבררו כנכונות, מאוריטניה צפויה להפוך ליצרנית גז משמעותית ביותר ביבשת השחורה ולהפוך לספקית חשובה עבור היבשת האירופית.

 

*- התנאי שאסד לא יוכל לקבל?
רעידת האדמה הקשה שהכתה בטורקיה ובסוריה שבה והעלתה מחדש בשיח הערבי את ההתייחסות למשטר אסד. מנהיגת העולם הערבי, סעודיה, שעוד לפני רעידת האדמה החלה לפלרטט עם משטר אסד הזרימה סיוע הומניטרי נדיב לסורים בשטחי המשטר אך זה לא אומר שהיא מוכנה עדיין לנרמל את היחסים עמו ולהחזיר את סוריה כחברה בליגה הערבית.

בסוף השבוע שר החוץ הסעודי הצהיר כי בעולם הערבי קיים קונצנזוס שהמצב הנוכחי בסוריה לא יכול להימשך כמו שהוא. לפי מקורות דיפלומטיים, סעודיה מוכנה להפשיר את היחסים עם אסד ולהחזירו "לחיק הערבי" אבל יש לה תנאי אחד מרכזי, שספק אם המנהיג הסורי יוכל לקבל: על דמשק לנתק את הקשר הביטחוני והאסטרטגי העמוק עם איראן. הסעודים טוענים כי מבחינתם העובדה שהאיראנים משתמשים בהשפעתם בסוריה, בלבנון, בתימן ובעיראק כקלף מיקוח במו"מ עם גורמים בין לאומיים הוא דבר שאינו מתקבל על הדעת.

לפני המלחמה בשנת 2011 לסעודיה הייתה השפעה גדולה הקהילות הסוניות החזקות במרחב של חלב, חומס ודרעא שבחלקן הגדול במקור היו מחצי האי ערב.

 

*- לבנון מתקרבת לקידוחי הגז
בשבוע האחרון ספינת מחקר שחכרה החברה הצרפתית טוטאל שייטה בבלוק 9 ולקחה דגימות מקרקעית הים. זהו שלב מקדים שאמור לסייע בהערכת כמויות הגז הנמצאות באזור. העבודות בבלוק 9 מתאפשרות לאחר הסכם רישום הגבולות הימיים עם ישראל.

בכירים לבנונים ניצלו את ההזדמנות ועלו היום על הספינה שעגנה בנמל ביירות כדי להצטלם. במסגרת זו הודיע שר האנרגיה הלבנוני וליד פיאד כי השלב המשמעותי של הגעת אסדת הקידוח יחל לקראת הקיץ הקרוב.

*- מדאיג: מי באמת בקטר עומד מאחורי קבוצת הרכישה של מנצ'סטר יונייטד?
האם קטר תצליח להערים על שלטונות אנגליה ולרכוש את מועדון הפאר מנצ'סטר יונייטד? ההודעה אמש שאיש עסקים קטרי הגיש הצעה לרכישה זה לא הסיפור האמיתי. אותו איש עסקים הוא בנו של ראש הממשלה ושר החוץ בעבר, חמד בן ג'אסם בן ה-63 (בתמונה) שהפרשיות שנקשרו בשמו לא מאפשרות לו לעמוד בחזית.

 

לפני כמה חודשים פורסם בתקשורת הבריטית שבן ג'אסם העביר למי שהיום מלך אנגליה צ'רלס מזוודות מלאות בכסף מזומן כביכול למטרות צדקה. כמו כן בעבר דווח כששימש כראש הממשלה העביר כספים לזרוע אלקאעידה בסוריה.

הונו של חמד, לפי פורבס מוערך ב-1.4 מיליארד $, עם זאת מקורות אחרים טוענים שהונו המוסתר היטב עולה על 12 מיליארד $. בעבר כונה "האיש שקנה את לונדון" לאחר מסע רכש של נכסים בבירה האנגלית שיזם בתור מי שעמד בראש זרוע ההשקעות הקטרית. לפי פרסומים ערביים, חמד עשה הונו בכך שדרש בכל עסקת השקעה שאישר בשם קטר "עמלה אישית" שנעה בין עשרות למאות מיליוני $ בכל עסקה.

בקיצור, קטר הציבה בראש קבוצת רכישת יונייטד דמות שלא אמורה לעורר בעיות מבחינת עברו והרקורד העסקי שלו, אבל הוא לא הסיפור…

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: איראן אינטרנשיונל