הסכם חדש לפתרון המחלוקות סביב מעמדה של צפון אירלנד

ראש ממשלת בריטניה סונאק ונשיאת הנציבות האירופית פון דר ליין הכריזו על "מסגרת העבודה של וינדזור" – הסכם חדש שנועד לפתור את המחלוקות סביב מעמדה של צפון אירלנד במסגרת הסכם הברקזיט, שלוש שנים לאחר הפרישה הבריטית מהאיחוד האירופי.

סונאק ציין כי ההסכם החדש מסיר את "תחושת הגבול" בים האירי בין צפון אירלנד ליתר חלקי הממלכה באמצעות יצירת מסדרון סחר "ירוק" עבור סחורות שעוברות מבריטניה לצפון אירלנד ואשר לא יצטרכו לעבור בדיקות ומסדרון סחר "אדום" עבור סחורות שיש סיכון שימשיכו לתוך האיחוד.

כמו כן, ההסכם יאפשר למוצרים בריטיים להגיע באופן שוויוני לצפון אירלנד, כולל עצים וזרעים עבור גינות, בנוסף לתרופות שקיבלו אישור רגולטורי בבריטניה ויהיה זמינות באופן אוטומטי גם בצפון אירלנד. "הגנו על המקום של צפון אירלנד במסגרת האיחוד", אמר סונאק.

החלק השלישי של ההסכם מעניק לרשויות בצפון אירלנד יכולת השפעה במקרה שיהיו שינויים בחוקי הסחורות באיחוד. "הבלם של סטורמונט" יאפשר למועצה המחוקקת של החבל למנוע יישום של החוקים בתוך צפון אירלנד ובמקרה כזה תוכל הממשלה הבריטית להטיל וטו.

סונאק ופון דר ליין ציינו כי ההסכם מהווה "פרק חדש" ביחסים בין בריטניה לבין האיחוד האירופי אחרי השנים המתוחות בעקבות הברקזיט. הם גם הדגישו כי ההסכמות יסייעו להגן על הסכם השלום של יום שישי הטוב בצפון אירלנד, חודש וחצי לפני שיצוינו 25 שנה לחתימתו.

עם זאת, הדרך ליישום ההסכם עדיין אינה פשוטה. תומכי הברקזיט במפלגה השמרנית, ובהם גם ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון, איימו כי יצביעו נגד הסכם חדש אם הוא יפגע במעמדה של צפון אירלנד ויעניק כוח לבית הדין האירופי במחלוקות בין הצדדים. גם היוניוניסטים בצפון אירלנד עלולים להביע את התנגדותם ולהמשיך את שיתוק המוסדות בחבל.

Pin auf Schule

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה