מבזקי חדשות מהעולם ליום 4-3-2023. מתעדכן

*- טריניטי קולג' באוניברסיטת קיימברידג' יחזיר לשבט ילידי באוסטרליה ארבע חניתות מקוריות שנלקחו על ידי קפטן ג'יימס קוק אחרי שהגיע לראשונה ליבשת החדשה עם האונייה אנדוור ב-1770. בסך הכל, נלקחו כ-40 חניתות מבני השבט במפרץ בוטאני וארבע מתוכן הועברו לקולג' ב-1771 והוצגו במוזיאון של האוניברסיטה מאז 1914.

*- ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי הוא מאשר עסקה למכירת חימוש למטוסי F-16 לטייוואן בשווי 619 מיליון דולר. העסקה כוללת 200 טילי אוויר-אוויר AIM-120C-8, מאה טילי AGM-88B, משגרים רב משימתיים, טילי אימון וציוד נוסף, כולל תוכנות וחלקי חילוף. "המכירה תתרום ליכולת של טייוואן להגן על המרחב האווירי שלה, על הביטחון האזורי ועל הממשק עם ארה"ב", נמסר.

*- ז'יסט פונטיין, חלוץ נבחרת צרפת לשעבר שמחזיק בשיא ההבקעות במונדיאל אחד עם 13 שערים בשישה משחקים בגביע העולמי של 1958, הלך לעולמו בגיל 89. פונטיין, יליד מרוקו, רשם 21 הופעות במדי הנבחרת ושיחק גם בקזבלנקה, ניס וריימס. הוא גם אימן את נבחרות צרפת ומרוקו ואת פריז סן ז'רמן וטולוז.

*- מינהל התעופה הפדרלי בארה"ב פתח בחקירה אחרי ששני מטוסים כמעט התנגשו הלילה בנמל התעופה לוגאן בבוסטון. לפי ההודעה, מטוס מנהלים מדגם לירג'ט 60 החל בנסיעה על המסלול לקראת המראה בניגוד להוראות, ובשל כך נאלץ טייס של חברת ג'ט בלו שהיה בתהליך נחיתה לבצע תמרון חד כלפי מעלה.

*- מקרה נוסף של תאונת רכבת עם חומרים מסוכנים בארה"ב: חמישה קרונות של רכבת מטען, ששניים מהם נושאים דלק פרופאן, התהפכו באזור העיר ברדנטון שבפלורידה. הרשויות דיווחו כי אין נפגעים וכי צוותי חירום שואבים את הפרופאן כדי לטהר את הזירה.

*- הצרות לא נפסקות: ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות" שפועל בצפון מערב סוריה דיווח כי 22 בני אדם מתו ממחלת הכולרה ו-568 בני אדם נוספים חלו מאז אסון רעידות האדמה בגבול טורקיה-סוריה לפני שלושה שבועות. "ההרס של התשתיות וקווי המים והתברואה מגביר את האפשרות להתפרצות המחלה", נמסר.

*- את זה לא ראו אצל בולסונרו: נשיא ברזיל לולה דה סילבה קיבל היום את החיסון נגד נגיף הקורונה. מי שהזריק היה סגנו, ג'רלדו אלקמין, רופא במקצועו. מוקדם יותר החודש, הרגיע הנשיא הקודם את בעלי בריתו הפוליטיים כי הוא לא התחסן אחרי שנטען כי יש רישום שמראה אחרת.

*- לפני חמש שנים, השתתפתי ביום עיון על "מאפייני האישיות" של פוטין ודיברתי על הלוחמה ההיברידית שהוא מוביל באירופה ובארה"ב. בכינוס השתתף גם יעקב קדמי שלא הפסיק להלל את חברו מהקרמלין ולהגן עליו. זו הייתה רק הקדמה להתנהלות של קדמי בשנה החולפת מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, ואמש גם האיחוד האירופי הבין את זה כשהכניס את ראש נתיב לשעבר לרשימת הסנקציות.

*- אחרי שההוצאה לאור של ספרי רואלד דאל חזרה בה מהכוונה לצנזר ולנסח מחדש את היצירות המוכרות אחרי ביקורות נוקבות, גם מצד המלכה-רעיה קמילה, חושף הטלגרף הבריטי כי גם ספרי ג'יימס בונד של איאן פלמינג עברו ביקורת של "עורכי רגישות" לקראת פרסום מחודש לרגל 70 שנה לספר הראשון, "קזינו רויאל", באפריל הקרוב.

לפי הדיווח, ניסוחים הקשורים לתיאור של שחורים הוסרו או נכתבו מחדש, ובנוסף תצורף לספרים הבהרה שבה נכתב: "הספר הזה נכתב בתקופה שבה מונחים וגישות שעשויים להיחשב פוגעניים על ידי קוראים מודרניים היו נפוצים. מספר עדכונים נעשו למהדורה הזו, תוך שמירה על קרבה רבה ככל שאפשר לטקסט המקורי ולתקופה שבה התרחש".

*- עיתונאים אמריקאים שהיו על מטוס סיור ימי P-8 של הצי האמריקאי מעל ים סין הדרומי תיעדו אתמול מטוס קרב J-11 סיני חמוש בטילי אוויר-אוויר שהתקרב אליהם למרחק של 150 מטר בלבד. "אל תתקרב יותר או שתישא באחריות מלאה", קראה תחנת הקרקע הסינית לעבר המטוס האמריקאי.

*- ארה"ב העבירה לפקיסטן את האחים מוחמד אחמד ע'ולאם רבאני (53) ועבד אל-רחים ע'ולאם רבאני (55), שהוחזקו במתקן הכליאה במפרץ גואנטנמו מאז שנת 2004 ומעולם לא הואשמו בעבירות טרור כלשהן. כעת נמצאים בגואנטנמו 32 כלואים בלבד, לעומת 780 בשיא פעילותו, כאשר 18 מתוכם עשויים להיות זכאים לשחרור.

שני האחים, ילידי סעודיה, נחשדו בסיוע לח'אלד שיח' מוחמד, מתכנן מתקפת ה-11.9, שעדיין כלוא בגואנטנמו. הם נעצרו בספטמבר 2002 בפקיסטן והוחזקו במתקן סודי של ה-CIA באפגניסטן במשך 550 יום לפני שהועברו למתקן הכליאה לחשודים בטרור. לפני שנתיים, החליט הפנטגון כי הם יוכלו להשתחרר, אולם הביצוע התעכב.

*- משטרת צפון אירלנד הודיעה כי שלושה גברים נעצרו בחשד למעורבות בניסיון הרצח של בלש המשטרה הבכיר, ג'ון קולדוול, שנפצע אנושות כאשר נורה מספר פעמים אמש בעיירה אומה, בעת שהעביר אימון כדורגל לבני נוער, וזאת לעיני בנו הצעיר שהיה לידו. במשטרה ציינו כי החקירה מתמקדת בארגון הטרור הבדלני, ה-IRA החדש

*- 56 אחוז מאזרחי האיחוד האירופי מרוצים מהתגובה האירופית הכוללת לפלישה הרוסית לאוקראינה מול 38 אחוז שאינם מרוצים – כך עולה מהסקר התקופתי של הנציבות האירופית ב-27 המדינות החברות. 65 אחוז תומכים בסיוע הצבאי לאוקראינה ו-74 אחוז תומכים בסנקציות הכלכליות.

המדינות שבהן יש רוב למשיבים שהביעו אי שביעות רצון מהתגובה האירופית הן אסטוניה (48 מול 42 אחוז), יוון (57 מול 37), קפריסין (48 מול 45), סלובניה (50 מול 45) וסלובקיה (55 מול 39). בהונגריה יש רוב לתומכים (52 מול 44), כולל בסוגיית הסיוע הצבאי (50 מול 46), למרות עמדת ממשל אורבן.

62 אחוז מהנשאלים הביעו אופטימיות לגבי עתידו של האיחוד האירופי מול 35 שהביעו עמדה פסימית, כאשר באף אחת מהמדינות לא היה רוב לתומכים בפרישה מהאיחוד. המדינות שבהן היה רוב לפסימיים ביחס לעתיד האיחוד: יוון (53 מול 45 אחוז) וצרפת (50 מול 45 אחוז).

*- משרד ההגנה האמריקאי חשף צילום של טייס של מטוס ביון U-2 של חיל האוויר שתיעד את עצמו מביט על בלון הריגול הסיני בעת שחלף מעל מרכז ארה"ב מוקדם יותר החודש.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: משרד ההגנה האמריקאי