בלומברג: איראן ביקשה מרוסיה את מערכת S-400

הסוכנות האמריקאית "בלומברג" חשפה כי איראן ביקשה מרוסיה לספק לה את מערכת ההגנה האווירית "S-400", תוך שהיא מציינת כי בקשה זו תצמצם את מרחב האפשרויות של ישראל לצאת לתקיפה אפשרית נגד מתקני הגרעין של טהראן.

ביום חמישי בערב ציטטה הסוכנות האמריקנית מספר מקורות הבקיאים בפרטי המהלך האיראני שאמרו כי ייתכן ואיראן תשיג את ה-S-400 בתוך שנתיים.

לפי המקורות, רוסיה עדיין לא קיבלה החלטה, אבל טהראן ומוסקבה סוף סוף התקרבו בעניין זה, לאחר סיוע איראני לרוסיה בפלישה לאוקראינה .

המקורות אמרו כי מתקיימים דיונים בין ישראל לארה"ב במקרה שאיראן תקבל את ה"S-400", מה שעשוי להביא לקירוב ההחלטה על תקיפה אפשרית, לאור הקושי שעלול לנבוע מהימצאות נשק כזה בזמן תקיפת איראן.

ה-S-400 יכול לפגוע במטרות בטווח של 250 קילומטרים, וליצור "אזור אדום" עבור מטוסי קרב הטסים בגובה רב, לפי בלומברג.

בלומברג גם ציטט גורם ישראלי ובכיר אמריקאי לשעבר שאמרו כי עד סוף 2023, לאיראן יהיה מספיק אורניום מועשר ברמה של 60% כדי שתוכל להעשיר אותו ל-90% , חומר המספיק לייצור עשר פצצות גרעיניות.

בהקשר זה הצביע בשבוע שעבר ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו על אפשרות של תקיפה באיראן.

"ככל שנחכה יותר, כך זה נהיה קשה יותר", אמר נתניהו והוסיף, "חיכינו הרבה מאוד זמן. אעשה כל שביכולתי כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

בדצמבר האחרון הזהיר ראש ה-CIA, וויליאם ברנס , מפני הסכנה שהברית האיראנית-רוסית תהווה לבעלות בריתה של וושינגטון במזרח התיכון.

למרות שיש הרבה חוסר אמון בין הרוסים לאיראנים, אמר ברנס, הם זקוקים כעת אחד לשני ומה שמתעצב הוא תחילתה של שותפות ביטחונית מלאה בין רוסיה לאיראן, כשהאיראנים מספקים לרוסים מל"טים לשימוש במלחמה נגד אוקראינה.

מצד שני, הרוסים מתחילים ללמוד דרכים כיצד להגיב לדרישות הצבאיות של איראן, מה שמהווה איום ממשי על בעלות ברית ארה"ב באזור, לפי ברנס.

ממשל ביידן מזהיר כי חיזוק היחסים בין איראן לרוסיה יביא לזרימה הדדית של נשק ומומחי צבא בין שתי המדינות.

בין הדברים שוושינגטון חוששת היא שרוסיה תספק לאיראנים ציוד צבאי מתקדם, כולל מסוקים ומערכות הגנה אווירית, לפי בלומברג.

הדו"ח של הסוכנות האמריקאית הצביע על כך שאיראן עשויה לקבל מטוסי קרב מסוג סוחוי SU-35 בתחילת השנה, לאחר שטייסים איראנים קיבלו עליהם הכשרה מעשית ברוסיה.

S400 (EPA)

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות