השבוע שבין ה-24.2.22 ל- 01.3.23 אצל שכנינו הפלסטינים

השבוע הנוכחי עמד בסימן הסלמה ועליית מדרגה ברמת האלימות והפיגועים. בלטו בהקשר זה פיגוע רצחני בלב חוארה, כאשר מחבל (תושב ג'נין דוקא) ירה באחים הלל ויגיל יניב הי"ד מהישוב הר ברכה ונמלט. יממה לאחר מכן, בוצע ירי לעבר רכבים ישראליים באזור צומת בית הערבה סמוך ליריחו ושוב נרצח אזרח ישראלי (אלן גנלס, במקור מארה"ב, הי"ד, שביקש לעלות לארץ ולשרת בצה"ל). רק בנס לא הצליחו המחבלים לפגוע באזרחים נוספים לעברם ירו, וגם ליד הישוב מגדלים שמדרום מזרח לשכם בוצע פיגוע ירי שבדרך נס, הסתיים בפצועה קל בלבד. כמובן שכל הפיגועים הללו עוררו חגיגות שמחה בשכם, עזה וג'נין. המחבלים בפיגוע ביריחו נעצרו במבצע צבאי במחנה עקבת ג'בר, בו גם נהרג מחבל נוסף. המחבל מחוארה טרם נלכד למרות שזהותו ידועה ואף פורסמה.

הנה תמונות מפעולת המעצר של המחבלים בעקבת ג'בר:

 

חלק מההסלמה בפיגועים, מיוחס לקריאת ארגון "גוב העריות", שהשפעתו יצאה מזמן מגבולות שכם, לפיגועי נקמה מצד כל מי שיוכל, בעיקר לאחר חיסול המחבלים בשכם בשבוע שעבר. הארגון קרא לבצע פיגועים תוך תכנון מדוקדק, שיאפשר פגיעה מירבית, ובריחה בטוחה. בנוסף, קרא הארגון לתושבים לצאת לרחובות, בשעת לילה, ולהשמיע קריאות "אללה אכבר", וגם קריאה זו זכתה להיענות רחבה, באיו"ש, עזה ומזרח ירושלים.
לפיגועי הירי שהזכרנו מצטרפים עוד מספר רב של פיגועי ירי ברחבי איו"ש, לעבר מחסומי צה"ל, חיילי צה"ל הפועלים בשטח, וישובים ישראליים, דוגמת חוות יאיר, חומש, שקד וחרמש. זאת בנוסף למספר עצום של פיגועי אבנים ובקבוקי תבערה, כולל לעבר אוטובוס בציר 443, שעלה באש ללא נפגעים ותקיפת רכב ישראלי שנקלע בטעות לכפר סלואד, והועלה באש ע"י פורעים. הנה תמונות של האוטובוס הישראלי השרוף במחסום מכבים.

 

בעקבות הפיגוע הרצחני בחוארה הגיען מתיישבים לכפר, הציתו בית אחד וניסו לפגוע בבתים נוספים, וכן הוצתו מספר כלי רכב, ומגרש של רכבי גרוטאות ("משטובות", בפאתי הכפר. עימותים עם המתיישבים היו גם בכפרים ערביים נוספים בגזרה כמו בורין וזעתרה. בחילופי אש במהלך הארועים נהרג אדם אחד מהכפר זעתרה, הצמוד לצומת תפוח. הארועים בחוארה, הביאו לקיום תהלוכות מחאה של הפלסטינים במספר מקומות באיו"ש, וכן בעזה. שורה של דיפלומטים הוזמנו לחוארה כדי לראות מקרוב מה חוללו המתנחלים, וכן הגיע לכפר מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ שהכריז על סיוע חירום בסך 350 אלף שקל לתושבי הכפר. ראש עיריית חוארה טכען שהכסף שהועבר אינו אלא התחייבות קודמת, ולעיירה לא ניתנה אף אגורה מעבר לכך.

הנה תמונות מהעימותים בחוארה:

 

במקביל בוצעה עליה המונית של המתיישבים לישוב המפונה אביתר בדרישה לממש את ההתחייבות הממשלתית לישב אותו. כוחות מג"ב פינו את המתיישבים מספר פעמים, מאז, למרות דרישת חלק מהקואליציה בישראל להימנע מכך.
השבוע נהרג גם מחבל בעימותים מול חיילי צה"ל במחנה הפליטים אלערוב בחברון.
בנוסף, אוסאמה קואסמה, דובר הפת"ח נפצע קל במהלך הפרות סדר בחברון עיר מגוריו. מואיד שעבאן, השר למאבק בהתנחלויות השתתף בהפרות סדר ליד מוצב רימונים שבצומת שבין ציר אלון לירידה לאזור יריחו והעוג'ה, במחאה על הקמת מאחז בסמוך. הפרות בסדר גם ליד אביתר, ובמוקדים הקבועים בית דג'ן והכפר קדום.

הנה תמונות מאזור רימונים:

הפרות סדר התפתחו גם על הגדר בצפון הרצועה, כולל חצית הגדר לתוך ישראל. המחבלים ברצועה הכריזו על חידוש פעילות ההטרדה הלילית לאורך הגדר ועל שיגור בלוני תבערה לישובי עוטף עזה בהסכמה בשתיקה של החמא"ס. ישראל מצידה אישרה את המשך הפטור ממס על הדלקים הנכנסים לעזה, וזאת כחלק מההבנות מול החמא"ס, שגובה את המכס באופן עצמאי, במקום שישראל תגבה את הכסף ותעביר אותו לקופת הרש"פ של אבו מאזן.

הנה תמונות מעזה:

 

בנוסף, נמשכת המתיחות בבתי הכלא, בהם מוחזקים העצירים הבטחוניים. אלה ממשיכים לנקוט בצעדי מחאה בשל הרעת תנאי הכליאה, ומאשרים את כוונתם לפתוח בשביתת רעב כללית בתחילת חודש רמדאן שיחל קרוב לודאי ב- 23 מרץ.
וכל החגיגה הזו מתנהלת במקביל לכינוס הישראלי- פלסטיני- מצרי- ירדני ואמריקאי בעקבה שבירדן, על בסיס ההבנות שבין ראש המל"ל – צחי הנגבי לנציגי הרש"פ וארה"ב, בנסיון לבנות מחדש רגיעה בשטח. כינוס הועידה הביא התקפות של החמא"ס וגורמי אופוזיציה נוספים, ובכללם רבים משורות הפת"ח, על הרש"פ על קיום שיחות חשאיות להרגעת השטח מול ישראל. במסגרת זו התקיימה תהלוכה נגד הועידה בג'נין, ובעזה נערכה ועידה בינאירגונית, נגד המפגש בעקבה. חסין אלשיח' מי שניהל את השיחות בעקבה מטעם הרש"פ, הגיב לטענות מבקרי ההשתתפות הפלסטינית בועידת עקבה: " במקום לתקוף אותנו בכיכר מנארה, צאו למחסומי צה"ל ותתעמתו איתם. עוד טען, כי אנשי החמא"ס עודכנו על קיום הועידה בעקבה, ואף נתנו הסכמה בשתיקה לכך, טענה אותה הכחיש חוסאם בדראן, מראשי החמא"ס.

אפשר אולי להבין את הרש"פ, שבתמורה להשתתפותה בארוע , קיבלה הסכמה ישראלית לצמצום הפעילות בערים הערביות באיו"ש, לצד התחייבות להמנעות מהכרה מאחזים נוספים, מה שהביא להחלטה לפנות את המאחז אביתר, וכן אי אישור תכניות בניה נוספות מעבר ל- 9,000 יחידות הדיור שאושרו לאחרונה במנהל האזרחי. מה שלא ברור זה מה יש לישראל להרוויח מהמהלך של הידברות עם הרש"פ שממילא יכולתה להרגיע את השטח אפסית, וכל שנותר לה לעשות, זה רק לתקוף את ישראל, ולעודד את אנשי הפת"ח להצטרף בהמוניהם למעגל הפיגועים. נראה שישראל עדיין לא החליטה, האם היא מעוניינת להמשיך במדיניות "הכלת האלימות", או לעבור למתקפה משמעותית על ראשי הטרור.

 

יצויין עוד, כי עזאם אלאחמד, מראשי הפת"ח הכריז בעקבות הארועים, כי יו"ר הרש"פ אבו מאזן הנחה את אנשי מנגנוני הרש"פ להתעמת ישירות עם צה"ל והמתנחלים בכל מקרה של פעילות שלהם בערים הפלסטיניות. נראה שהנחיה זו מבוצעת עוד קודם לכן, משום שבכל תקרית של חילופי אש, נראים לא מעט אנשי מנגנונים בין היורים על כוחותינו, וגם בקרב מבצעי הפיגועים מספרם לא מבוטל. נזכיר שאת משכורות אנשי המנגנונים משלמת הרש"פ מכספי המיסים שישראל מעבירה לה, כך שישראל בעצם מממנת את שכר המחבלים המבצעים את הפיגועים באזור.
אמנם הועידה בעקבה הסתיימה, אך מאחורי הקלעים נמשכים נסיונות כושלים של נציגי המודיעין המצרי והממשל האמריקאי לתווך ולהרגיע את הרוחות, בלא הבנה שבצד הפלסטיני אין כרגע כתובת המסוגלת בכלל להביא לרגיעה.

במישור הכלכלי, נמשכים עיצומי המורים, למרות הפניות הפומביות של הנהגת הרש"פ למורים להתחשב במצוקה הכלכלית, בעקבות ניכוי כספי הקצבאות למחבלים. הפתרון של הפסקת תשלום הקצבאות הללו שיחסו לרש"פ מאות מליונים, ויביא גם להגדלת הכסף המועבר לרש"פ כל אינו מוצג כאפשרות. גם איגוד המהנדסים בשירות הציבורי הכריז על סכסוך עבודה ועיצומים בשל הלנת השכר.
לצד זאת, שר העבודה הלובי ביקר בראמאללה והודיע על הקצאת 10,000 מקומות עבודה לפלסטינים בארצו, עם זכויות מלאות, כולל אישור להעברת הכספים לשטחי הרש"פ.

ולמי שהמצב הבטחוני אינו מרתיע אותו ומעוניין לבצע קניות בזול. בראמאללה נחנך השבוע המרכול הגדול ביותר בשטחי הרש"פ- קאריבו", המציע מגוון גדול של מוצרים במחירים זולים במיוחד. למרות החיסכון האפשרי, המלצתנו לכם להסתפק בחנויות אחרות, במקומות בטוחים יותר, מה גם שככל שחודש הרמדאן מתקרב, מדווח על התייקרות חלק ניכר ממוצרי היסוד בשטחי איו"ש.

ובעזה משרד הכלכלה, הטיל מכס של 10 ₪ על ג'ינסים, ופריטי לבוש נוספים, בנימוק של עידוד הייצור המקומי. הסוחרים זועמים.
וגם השבוע גובה המצוקה הכלכלית בעזה קרבנות של מי שנואשו מחייהם באזור ובחרו בנסיון להסתנן לאירופה. 3 תושבי עזה טבעו, ואחד מהם עדיין נעדר בהתהפכות ספינת מהגרים מול חופי יוון.
במישור המקומי, יצויין עימות בין פעילי פת"ח לאנשי החזית העממית בתוך כתלי אוניברסיטת אלאזהר בעזה, אחד המוסדות הבודדים ברצועה, שנשלט ע"י הפת"ח באזור.   הנה התמונות.

במקביל, נשלמות ההכנות לבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת חברון שתיערכנה היום (02 מרץ), מבחן כח משמעותי, לאחר שבבחירות אשתקד זכו אנשי הפת"ח בזכות מעורבות ברורה של מנגנוני הרש"פ. הנה תמונות מה"עימות המוקדם" בין נציגי הסיעות שכמובן מדגישות בעיקר את מעורבות אנשיהן בטרור והפיגועים, ולא עוסקות כלל בעניינים הנוגעים לחיי הסטודנט.

 

עד כאן להשבוע – שבת שלום ופורים שמח.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות