המערב פועל בחזית הימית כדי להפעיל לחץ על איראן- חלק א'

באמצע ינואר לכדו הכוחות הצרפתיים סירה עמוסה בנשק ותחמושת מול חופי תימן, נושאת יותר מ-3,000 רובי סער, חצי מיליון כדורים ו-20 טילים מונחים נגד טנקים. צבא ארה"ב הודיע שהשתתף במבצע, לפי מה שדווח אז ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקאי.

המבצע הצרפתי הוא האחרון במערכה רחבה שמבצעים הכוחות הימיים המשותפים, הפרוסים בים האדום, במפרץ ובמפרץ עומאן, ליירט משלוחי נשק איראניים מוברחים בדרכם לחות'ים בתימן.

בתחילת ינואר חשף הצי האמריקני כי כוחותיו יירטו ספינת דיג במפרץ עומאן, נושאת 2,116 רובי סער AK-47, בזמן שהפליגה במים בינלאומיים לאורך הנתיב הימי מאיראן לתימן, ששימש בעבר את פרויקט הברחת סחורות בלתי חוקיות לחות'ים בתימן, עם שישה אזרחים תימנים על הסיפון.

במהלך החודשיים האחרונים של השנה שעברה, יירט הצי החמישי של ארה"ב שתי ספינות דיג במפרץ עומאן שהבריחו מה שהיא כינתה "סיוע קטלני" מאיראן לתימן. בראשון בדצמבר האחרון נתפסה ספינה שהובילה למעלה מ-50 טון תחמושת וחלקים המשמשים לייצור ושיגור טילים, וב-8 בנובמבר יורטה ספינה ועליה למעלה מ-170 טון של חומרים המשמשים בתעשיית הטילים.

במהלך החודשים האחרונים תפסו כוחות ארה"ב ובעלי בריתם יותר מ-5,000 כלי נשק, 1.6 מיליון כדורי תחמושת, 7,000  רקטות, 23 טילים מונחים נגד טנקים ואלפי קילוגרמים של דלק רקטי, לפי הודעת בכיר בכוחות הצי של פיקוד המרכז האמריקאי טים הוקינס.

במהלך החודשים האחרונים התפתח תהליך התגייסות נגד איראן מול חופי תימן ועומאן. ב-13 בפברואר חשפה בריטניה כי סיפקה ראיות לראשונה לכך שאיראן מספקת לחות'ים נשק מתקדם, לאחר שתמונות של הניסויים שנערכו במטה משמרות המהפכה בטהרן נמצאו בתוך דיסק קשיח של מזל"ט שנתפס על ידי הצי המלכותי הבריטי בפברואר 2022. לפי מה שדווח על ידי "Associated Press".

גורם רשמי במשרד ההגנה הבריטי אמר: "הנשק והראיות האחרות הוצגו בפני האו"ם והם קושרים את איראן להפרות של החלטות מועצת הביטחון המונעות משלוחי נשק לחות'ים", וציין כי "זו הפעם הראשונה שאנו הצליחו לספק ראיות לקשר ישיר בין המדינה לאספקה ​​האיראנית של הנשק הזה.

במהלך החודשים האחרונים, ציי צבאות המערב בים פשטו בקביעות על סירות וספינות שניסו להבריח נשק איראני לתימן, במה שנראה כמאמץ מתואם להפעיל לחץ על טהראן, תוך שליחת מספר מסרים, בעיקר התרגילים הצבאיים האחרונים בין ארצות הברית וישראל, היריבות האזוריות האחרות של איראן, בנוסף ללחץ באיחוד האירופי להגדיר את משמרות המהפכה האירניים כ"ארגון טרור".

לבסוף, התפיסות של צרפת ובריטניה מצביעות על כך ששתי המדינות ממלאות כעת תפקיד משמעותי יותר ביירוט הנשק האיראני, לאחר שהתפקיד הופקד בידי צבא ארה"ב, השוקל לשלוח אלפים, מאותם כלי נשק שנתפסו ,לאוקראינה- כך דווח בעיתון The Wall. Street Journal, 14 בפברואר.

מאז סיום שביתת הנשק בתימן ב-2 באוקטובר, גובר החשש מפני אפשרות להסלמה צבאית גדולה בתימן. משלוחי הנשק הגדולים שנתפסו לאחרונה מעידים כי המיליציה החות'ית מתכננת לחדש את התקיפות חוצות הגבולות, במיוחד כלפי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שהן ספקי אנרגיה מרכזיים.

העלייה הניכרת במשלוחי הנשק האיראניים לחות'ים בעקבות הפסקת האש מעוררת דאגה, מכיוון שהיא מחזקת את ההשפעה האיראנית על החות'ים לסכל כל הסכם שלום, בתקופה שבה הקהילה הבינלאומית מבקשת לדחוף את צדדים בתימן להסכם שלום.

עלי אל-דהב, אנליסט צבאי תימני, אמר כי "תפיסת נשק מוברח תחליש במידה מסוימת את החות'ים הזקוקים באופן מתמיד לנשק ולטכנולוגיות צבאיות, בזמן שהם מבקשים לשפר את יכולותיהם ולהפיק תועלת מהן במקום לשאוף להפסקת האש".

הוא הוסיף בראיון לאתר החדשות אל-ערבי אל-ג'דיד: "עם זאת, אספקת נשק לחות'ים היא סוגיה מינורית למעשה, אך בהקשר הכללי היא אחת הדאגות של איראן, כי היא מאפשרת לשחקנים האלימים שלה באזור, כמו החות'ים וחיזבאללה, להשיג הישגים צבאיים".

سيناريوهات محتملة للمواجهة العسكرية بين طهران وواشنطن: هل أغلقت إدارة ترمب  أبواب الدبلوماسية مع إيران؟ - Qantara.de

קרדיט: אלערבי אלג'דיד    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות