לאן נעלמו הפליטים הפלסטינים שבסוריה?

לשנים של הסכסוך הסורי היו השפעות "קטסטרופליות" על קהילות הפליטים הפלסטיניות. מחנותיהם נהרסו לחלוטין או חלקית, אלפים נהרגו או נעצרו, וגורלם של אלפים מהם עדיין לא ידוע, ועשרות אלפים נאלצו לברוח או למצוא מקלט מחוץ לביתם.

כתבה זו בודקת את גורלם של פליטים פלסטינים במהלך הסכסוך, ועוקבת אחר חייהם של פליטים שהחליטו להישאר בסוריה, ואחרים שבחרו לחפש מקלט במדינות שכנות, או לנסות להגיע למדינות אירופה בסירות או להתגנב תוך הברחת גבולות.

עד מרץ 2011, מספר הפליטים הפלסטינים בסוריה היה יותר מ-570,000, לפי נתוני סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח הקרוב (אונר"א). כ-48% מהם חיו במחנות, והשאר חיו בתוך קהילות סוריות, או בריכוזים פלסטינאים בפאתי הערים בכל רחבי המדינה.

ישנם 12 מחנות פליטים פלסטינים בסוריה, מתוכם אונר"א מסווגת 9 כרשמיים ו-3 כבלתי רשמיים.

 

סטטיסטיקה רשמית שהגיעה לידי עמותת "הרם את קולך" – "ارفع صوتك" חושפת כי מספר הפליטים הפלסטינים שנשארו בסוריה הגיע לכמעט 42,000 עד אוקטובר 2022, פחות מ-3% נמצאים בתוך המחנות, ואלו שנותרו  נחשבים "עקורים" ברחבי המדינה הסורית.

הרשת הסורית לזכויות אדם תיעדה הרג של 3,207 פליטים פלסטינים בידי כוחות המשטר הסורי, במהלך התקופה ממארס 2011 עד אוקטובר 2022, בנוסף ל-2,721 שעדיין עצורים או הועלמו בכוח.

במהלך אותה תקופה, הנתונים שהגיעו לידי עמותת "הרם את קולך" מגלים כי למעלה מ-30 אלף חיפשו מקלט בלבנון, ויותר מ-19 אלף בירדן, הנמצאות בתחומי הפעילות של אונר"א, בעוד שלמעלה מ-3,000 פליטים הגיעו לערי מצרים, בה נפתחה אונר"א (משרד זמני לסיוע לפליטים הפלסטינים).

ללא נתונים רשמיים לגבי מספרם של אלה מסוריה שביקשו מקלט בטורקיה, או שעברו לאירופה, דיווחים לא רשמיים מעריכים שמספרם עומד על עשרות אלפים.

קרדיט: רשתות חברתיות