פרשת השחיתות של נגיד הבנק המרכזי של לבנון מסתעפת

ביום חמישי תבע התובע הציבורי לערעורים בביירות את נגיד בנק "דו ליבן", ריאד סלאמה, בגין מספר פשעים, בהם מעילה והלבנת הון, בתביעה המקומית הראשונה נגדו בשולי החקירות שנערכו על ידי מספר מדינות באירופה בנושא העושר שלו, כך אמר גורם משפטי לסוכנות הידיעות הצרפתית.

באפריל 2022 פתחה מערכת המשפט בלבנון בחקירה מקומית על עושרו של סלאמה ומקורו, לאחר שהיה תחת חקירה בשוויץ, ואחר כך במדינות נוספות באירופה, בחשד למעורבות שלו ושל אחיו ראג'ה סלאמה בפרשות מעילה של יותר מ-300 מיליון דולר.

בכיר בתחום המשפט קבע כי השופט ראג'ה חמוש "האשים את סלמה, אחיו, עוזרו מריאן אל-הוויק וכל מי שהחקירה העלתה, בעבירות של מעילה בכספי ציבור, זיוף, שימוש בזיופים, התעשרות בלתי חוקית, הלבנת הון, וכן עבירה על חוק המס".

הסנגוריה הציבורית לעררים ביקשה חקירה והוצאת צווים שיפוטיים הנדרשים נגדם.

 

זוהי התביעה הראשונה בלבנון ישירות על סלאמה בחקירה המקומית המתנהלת על רקע החקירות האירופיות, אך אין זו התביעה המקומית הראשונה נגדו , וכי שופט הוציא נגדו איסור יציאה מהארץ.

ההאשמה נגד סלאמה מגיעה יותר מחודש לאחר שחוקרים אירופאים בביירות שמעו עדים, בהם מנהלי בנקים ועובדי בנק דו ליבן, בהקשר של חקירות הקשורות לעושרו של נגיד הבנק המרכזי.

החקירות האירופיות מתמקדות ביחסים בין Banque du Liban לחברת "Fore Associates", הרשומה באיי הבתולה ויש לה משרד בביירות, והמוטב הכלכלי שלה הוא ראג'ה סלאמה. על פי ההערכות, חברה זו מילאה תפקיד של מתווך לרכישת אג"ח אוצר ואג"ח יורו מהבנק המרכזי על ידי קבלת עמלות שהועברו לחשבונות של סלמה בחו"ל.

ב-28 במרץ 2022, הודיעה היחידה האירופית לשיתוף פעולה שיפוטי "יורוג'סט" כי צרפת, גרמניה ולוקסמבורג הקפיאו 120 מיליון יורו נכסים לבנוניים בעקבות חקירת סלאמה וארבעה ממקורביו, כולל אחיו, באשמת הלבנת הון ו"מעילה בכספי ציבור בלבנון בשווי של יותר מ-330 מיליון דולר ו-5 מיליון יורו, בהתאמה, בין השנים 2002 ל-2021.

מאז יולי 2021, מערכת המשפט הפיננסית הצרפתית חוקרת את הונו של סלמה, ובתחילת דצמבר הואשמה אישה אוקראינית המקורבת לו בהאשמות, כולל הלבנת הון והונאת מס.

סלמה תמיד הכחיש את ההאשמות נגדו, וטען שהעמדתו לדין באה כדי "להכתים" את תדמיתו.

למרות התלונות, הזימון, החקירות ואיסור הנסיעה שהוצא נגדו בלבנון, סלאמה נשאר בתפקיד שהוא ממלא מאז 1993, מה שהופך אותו לאחד מנגידי הבנקים המרכזיים הוותיקים בעולם. כהונתו אמורה להסתיים במאי 2023.

קרדיט: אנאס ניוז