רוסיה הורידה לאחרונה דרסטית את השימוש במל"טים איראנים באוקראינה

נראה שהמלאי הרוסי של מל"טים מתוצרת איראן הולך ומצטמצם, על פי ההערכות האחרונות של גורמים אירופאים, שאומרים שהשימוש בהם נגד אוקראינה ירד משמעותית במהלך 10 הימים האחרונים.

המחסור הפוטנציאלי באספקת נשק, לפי בלומברג , מגיע כשהמלחמה הרוסית באוקראינה מתקרבת לשנתה השנייה, ובמקביל להמשך הלחימה העזה בחזיתות המזרחיות והסלמת המתקפות של כוחות מוסקבה.

רוסיה הסתמכה יותר ויותר על מל"טים כדי לפגוע בתשתיות הקריטיות של קייב, כאשר כוחות רוסים תוקפים בעזרת עשרות מל"טים מתאבדים מטרות בשטח אוקראינה, אם כי רוב המל"טים הופלו על ידי מערכת ההגנה האווירית האוקראינית. 

בדצמבר האחרון, ממשלת אוקראינה אמרה כי רוסיה קיבלה הזמנה של 250 מל"טים מאיראן, מבלי לציין מאיפה היא קיבלה את המידע.

אחד הגורמים בקייב חשף כי רוסיה פועלת כל העת להשיג כטב"מים נוספים בנוסף לאספקה ​​צבאית אחרת מאיראן וממקורות נוספים.

בעלות בריתה המערביות של קייב מזהות את טהראן כספקית מפתח למאמץ המלחמתי של מוסקבה. אחד הגורמים הבכירים בעניין אמר שהעדויות "מראות שלמל"טים שנצפו באוקראינה יש מאפיינים זהים למל"טים מתוצרת איראן שנראו במקומות אחרים".

אותו מקור הוסיף כי חלקי מל"טים שהופלו ונמצאו על אדמת אוקראינה, כולל המנועים ומייצבי הכנפיים, דומים. זאת בזמן שטהרן הכחישה שוב ושוב שסיפקה לרוסיה כלי טיס בלתי מאוישים.

באותו הקשר, אנליסטים קושרים את הירידה בשימוש בכטב"מים איראניים ל"עובדה שרוסיה מחזיקה מלאי לתקיפות עתידיות".

ה-G7 והאיחוד האירופי מבקשים לשבש את האספקה, תוך התמקדות מיוחדת בחברות במדינות אחרות ובגישה של רוסיה לכל רכיבים מערביים שיכולים לשמש למטרות צבאיות.

האיחוד האירופי דן השבוע בסנקציות והגבלות יצוא על שבעה ישויות איראניות, כולל אלו הקשורות למשמרות המהפכה האיראנים, ומבקש להחמיר בתגובה נגד כל התחמקות ועקיפה אפשרית מהסנקציות שלו.

"אנו מציעים, בין היתר, הגבלות יצוא הקשורות לרכיבים אלקטרוניים המשמשים במערכות נשק רוסיות – כמו מל"טים, טילים ומסוקים", אמרה בשבוע שעבר נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין.

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: אירנ"א