תמונת מצב על המתרחש בתימן – חלק ג'

תמונת מצב על המתרחש בתימן – חלק א':

 

תמונת מצב על המתרחש בתימן – חלק ב':

מילה על המשך הלחימה בתימן
אם מישהו חושב שבגלל הסכם בין הסעודים לחות’ים תיפסק הלחימה בתימן, אז או שהוא לא מכיר את הנפשות הפועלות בתימן, או שהוא תמים שלא מחובר למציאות המזרח תיכונית ובטח שלא למציאות התימנית. אני לא מתיימר להיות מומחה לתימן, אבל אני מסופק אם ההסכם יוביל להפסקת הלחימה.

יש מי שאומרים שבעקבות ההסכם שאמור להיחתם בין הסעודים לחות’ים, בשטח יש שקט, מוסיפים שיש הפסקת האש דה פקטו, אבל תרשו לי לחלוק על הקביעה הזו, ולספר לכם שלפי מה שאני רואה שקורה בתימן, גם בזמן שהחות’ים ישבו עם הסעודים למו"מ המדבר, הם המשיכו לתקוף בכל מקום ואת כל מי שזז, ולא מדובר רק בתקיפת צבא בחזית זו או אחרת, ויש תקריות אש גם בימים האחרונים, כמו שהיו לאורך כל החודשיים האחרונים בהם הסעודים והחות’ים ישבו לדבר על הפסקת הלחימה, אבל תרשו לי שהפעם לא אביא לכם נתונים מספריים על תקרית אש, כפי שהבאתי בעבר לפחות באחד המאמרים הקודמים על תימן.

הפעם אזכיר שגם בימים האחרונים, כמו לאורך כל שמונה שנת הלחימה, החות’ים ממשיכים לתקוף אזרחים בכל מקום בו הם יכלים, זה יכול להיות כמו תמיד, בירי ארטילרי או בירי צלפים, או בטמינת מוקשים באזורים חקלאיים, חופי הים, ומעברי הרים בהם הולכים אזרחים, וגם אם בא להם לתבל את ההתקפות "הרגילות" על אזרחים, אז החות’ים גם יוצאים כמו בתחילת השבוע הזה, ביום ראשון ה 11 בפברואר 2023, לפוצץ 4 בתים של משפחות בכפר אל-זור ( اليمن = Al-Zour) בנפת סירווה (صرواح = Sirwah) שבמחוז מאריב, וביום שני ה 12 לחודש, פוצצו עוד שני בתים באותו האזור, למה? ככה, פשוט כי הם יכלו להגיע, להניח מטעני חבלה ולפוצץ בתי אזרחים.
אם פיצוץ בתי אזרחים לא מספיק למי שחושב שיש שקט והפסקת אש דה פקטו, אזכיר שביום שני, ה 30 בינואר 2023, הסתערו החות’ים על בית חולים בעיר איב (إِبّ = Ibb) בירת מחוז איב, לא כי בית החולים מהווה מטרה צבאית, אלא פשוט כי הם יכולים לתקוף בית חולים הנמצא בשטח בו הם שולטים.

תקריות אלה הן רק דוגמה קטנה למה שאני רואה מתרחש בתימן, שלא ממש תואם את השקט הפסקת האש עליה יש מי שמספר לנו. אני באמת מקווה שבסופו של דבר יגיעו הצדדים להפסקת אש, ולמרות כל מה שאני רואה, אני באמת רוצה להית אופטימי, אבל זו אופטימיות זהירה (מאוד) עם ספקנות גדולה.

סיבה נוספת לספקנות שלי בנוגע להפסקת הקרבות בתימן, אפשר למצוא בדברים שאמר בשבוע-שבועיים האחרונים, מוכתר אל-נובי (مختار النوبي = Mukhtar al-Nubi) [אבו עומר (ابو عمر)] מפקד חטיבת אביאן (أبين = Abyan) בכוחות מועצת המעבר הדרומית, שאמר השבוע שהקרב העיקרי הבא שלהם אינו עם החות’ים, אלא לשחרר את אזור חצר מוות, לאחר 28 שנות כיבוש. ויש לו גם מה לומר לסעודים, לחות’ים ותומכיהם האיראנים, ועל השת"פ והתיאום ההדוק של החות’ים עם אל-קאעידה, וכן אמר שמלחמתו של צבא הדרום במחוז אביאן, נגד הטרור החות’י והטרור של אל-קאעידה, נמשכת.

אבל בתימן כמו בתימן, מדובר לא רק לחימה בין החות’ים לכוחות התימנים הסדירים השונים, או סכסוך בין שבטים יריבים (או פנים שבטי), ולפעמים פורץ לו עימות חמוש שנראה שהגיע משום מקום ולכאורה ללא כל סיבה, ושאדם מבחוץ עלול להתקשות להבין את מקורו, והרקע להתפרצות הנקודתית.

לדוגמה אספר לכם על הקרב שהתחולל השבוע, בראס-עמראן (براس عمران = Ras Amran) בנפת אל-בריקה (البريقة = Al Buraiqeh) במחוז עדן, בין חמושים שסביר להניח שהם מאחד משבטי אל-סביחה (الصبيحة = Al-Sabiha).

כדי להבין מדוע אמרתי שהחמושים היו מאחד משבטי אל-סביחה, צריך לזכור את המבנה המורכב של השבתים בתימן (עליו כתבתי לכם בעבר (https://nziv.net/60413/)) ובמקרה הנוכחי, מדובר בשבט הכולל חלוקה ל 28 שבטי משנה, שחלקם נמצאים באזור התקרית, וכדי לנסות להבין מדוע בכלל התנהל קרב בין אנשי השבט לבין כוחות הביטחון, צריך לנסות לראות האם יש קשר לתקרית בה נחטפו חמישה מהנדסים ממשרד התחבורה, שבאו לאזור ראס-עמראן במסגרת עבודתם לסקר היתכנות למיקומו העתידי של שדה התעופה החדש המתוכנן בעדן, ובתימן, כמו בתימן, כשבאים לשטח השייך לשבט מסוים, צריך לנהוג לפי הכללים הנהוגים מזה אלפי שנים, ובמקרה הזה, ייתכן שמישהו במשרד התחבורה, שכח לתאם (ולשלם) את מה שצריך עם ראשי השבט שטוען בעלות על הקרקע…

היות ועבדול סלאם סאלח חמיד האדי (عبد السلام صالح حميد هادي = Abdel Salam Salah Hamid Hadi) שר התחבורה, ששלח את המהנדסים לבצע את הסקר, שלח גם את כוחות הביטחון למצוא את המהנדסים החטופים, וכוחות הביטחון מסתובבים בשטח השבט, מחטטים ושואלים שאלות מעצבנות, סביר להניח שזו הסיבה לקרב המדובר.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט למפה: ויקיפדיה