איראן הבריחה לרוסיה מל"טים מתקדמים

מקורות בתוך איראן חשפו כי טהראן השתמשה בסירות ובחברת תעופה שבבעלות המדינה כדי להבריח לרוסיה סוגים חדשים של מל"טים מתקדמים ארוכי טווח כדי שישמשו במבצע הצבאי באוקראינה.

המקורות אישרו כי לפחות 18 מל"טים נמסרו לצי הרוסי לאחר שקצינים וטכנאים רוסים ביקרו בטהראן בנובמבר 2022, שם הוצגו בפניהם מגוון שלם של טכנולוגיות איראניות, כך דיווח העיתון הבריטי The Guardian.

באותו ביקור, המשלחת הרוסית שהורכבה מ-10 אנשים בחרה שישה מל"טים מדגם "מוהג'ר-6", עם טווח של כ-200 ק"מ ונושאים שני טילים מתחת לכל כנף, יחד עם 12 מל"טים "שאהד 191" ו"שאהד 129" בעלי יכולת תקיפת מטרות קרקעיות. 

עם זאת, בניגוד למל"טי Shahed 131 ו-136 המפורסמים, שרוסיה השתמשה בהם רבות לתקיפות מטרות אוקראיניות, מל"טי המוהג'ר 6 נועדו לטוס בגובה רב יותר ולהיות מסוגלים להטיל פצצות ולחזור לבסיסים שלמים.

בנוסף, אמרו המקורות כי ספינה איראנית נשאה בחשאי את רוב המל"טים שנשלחו לרוסיה מבסיס על חוף הים הכספי, ולאחר מכן העבירה אותם בים לסירת חיל הים הרוסי שאספה את המשלוח.

 

הם הוסיפו כי מל"טים אחרים נשלחו במטוסי חברת תעופה בבעלות ממשלתית איראנית, לפי העיתון.

איראן שלחה טכנאים למוסקבה כדי לסייע בהפעלת המל"טים, והמקורות חשפו כי שלושה מפקדים בכירים איראנים עזרו לשלב את המל"טים שהוברחו בצבא הרוסי.

ה-Shahed 129 נושא מטען של 60 ק"ג, יכול להישאר באוויר רק ארבע שעות, בעוד שה-Shahed 191 יכול לטוס חמש שעות ולשאת 70 ק"ג.

איראן ממוקמת בגבול הדרומי של הים הכספי, בעוד שרוסיה ממוקמת בצד הצפון מערבי של הימה, שהוא מקווה המים הפנימי הגדול בעולם, מה שמקל יחסית על התחבורה הפיזית בין מדינות בעלות הברית.

אבל בינואר האחרון (2023), חיל האוויר האוקראיני אמר שהוא הפיל 45 מתוך 45 המל"טים לאחר תקיפה מסיבית שהתבצעה עם כניסת השנה החדשה. 

تم تسليم ما لا يقل عن 18 طائرة بدون طيار إلى البحرية الروسية

קרדיט: איראן אינסיידר