מבזקי חדשות מהעולם ליום 18-2-2023. מתעדכן

*- תנודות בצוות מדיניות החוץ של הנשיא ביידן בשתי זירות קריטיות: לורה רוזנברגר, הממונה על תחום סין וטייוואן במועצה לביטחון לאומי תעזוב את תפקידה בחודש הבא ותוחלף בשרה בראן, בכירה במחלקת המדינה. בשבוע שעבר נמסר שאריק גרין, הממונה על תחום רוסיה ומרכז אסיה, גם עוזב את תפקידו אחרי שנתיים וחוזר למחלקת המדינה.

*- יוון ובולגריה חתמו על שני מזכרי הבנה בתחום האנרגיה – הראשון יאפשר לחברות מכל מדינה לאכסן גז טבעי במתקנים במדינה השנייה, בעוד שההסכם השני עוסק באפשרות לבנות צינור נפט חדש שיחבר את נמל אלכסנדרופולי ביוון לנמל בורגס בבולגריה ויאפשר לעקוף את מצר הבוספורוס.

ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, שנועד עם נשיא בולגריה, רובן ראדב, הכריז כי ההסכמים עשויים "לשנות את מפת האנרגיה של דרום-מזרח אירופה". "שתי המדינות הופכות לצומת דרכים להנעת גז עבור כל אירופה", אמר. "שיתוף הפעולה פותח נקודות מבט חדשות עבור שתי המדינות", הוסיף ראדב.

*- הר בקרבת הקוטב הדרומי של הירח קיבל את השם "מונס מוטון" (Mons Mouton) על שמה של המתמטיקאית מלבה רוי מוטון, מפורצות הדרך של נאס"א. ההר נמצא ליד הקצה המערבי של מכתש נובייל, שם אמורה לנחות הגשושית VIPER בסוף 2024 כחלק ממשימת ארטמיס, והוא מועמד גם לאתר הנחיתה המאוישת הראשונה.

מוטון הצטרפה למרכז החלל גודארד במרילנד ב-1959, שנה לאחר הקמת נאס"א. היא שימשה המתמטיקאית הראשית של הצוות שפיקח על לווייני התקשורת הניסיוניים אקו 1 (1960) ואקו 2 (1964), ובשנת 1961 גם שימשה המתכננת הראשית של מחלקת המסלול והגיאודינמיקה במרכז החלל.

בתפקידה האחרון בסוכנות החלל האמריקאית, מוטון שימשה עוזרת ראש תוכניות המחקר במחלקת המסלול והגיאודינמיקה וקיבלה את "פרס הישג אפולו" על תרומתה לנחיתה הראשונה של אפולו 11 על הירח. מוטון פרשה מנאס"א בשנת 1973 והלכה לעולמה ב-1990.

"מלבה מוטון לא רק סייעה לנאס"א להוביל בחקר הלא נודע באוויר ובחלל, היא גם שרטטה נתיב עבור נשים אחרות ואנשים צבעוניים לשאוף לקריירות ולהוביל מדע פורץ דרך בנאס"א", אמרה סנדרה קונלי, הממונה על תחום המדע במטה הסוכנות בוושינגטון.

*- דיפלומטיה של אסונות:

– שר החוץ היווני, ניקוס דנדיאס, מתקבל בחיבוקים בטורקיה על ידי עמיתו מלבוט צ'אבושאולו;

– שר החוץ הישראלי, אלי כהן, מבקר בטורקיה ונועד עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן;

– צ'אבושאולו מארח את עמיתו הארמני, אררט מירוזיאן, ומברך על הסיוע בשבוע האחרון: "ארמניה הושיטה את ידה לידידות, הראתה סולידריות ושיתוף פעולה בתקופה קשה זו. אנחנו צריכים להמשיך את הסולידריות הזו";

– שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, נועד עם נשיא סוריה אסד בביקור ראשון של שר חוץ ירדני בדמשק מאז תחילת מלחמת האזרחים לפני 12 שנה בדיוק.

*- לא רק בלונים ועב"מים: פיקוד הגנת האוויר והחלל בצפון אמריקה (NORAD) הודיע שהוא הזניק אתמול מטוסי F-16, F-35, איוואקס ושני מטוסי תדלוק אחרי שארבעה כלי טיס רוסיים, בהם מטוס קרב SU-35 ומפציץ TU-95, זוהו ליד אלסקה. "ציפינו לפעילות הזו, והיינו מוכנים ליירט אותה", נמסר.

*- יבגני פריגוז'ין הצהיר בפומבי לראשונה כי הוא המייסד של הסוכנות למחקר אינטרנט, "מפעל הטרולים" שהואשם בהתערבות בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020. "מעולם לא הייתי רק המממן של הסוכנות. אני המצאתי אותה, ניהלתי אותה במשך זמן רב", אמר בתשובה לשאלה של הדר שפיגל. "הקמתי כדי להגן על מרחב המידע הרוסי מהתעמולה האגרסיבית הגסה של תזות אנטי רוסיות מהמערב".

*- יפן מחתה היום בפני סין אחרי שמשרד ההגנה בטוקיו קבע שיש חשד גבוה ביותר, בהתבסס על מודיעין מארה"ב, כי שלושה עצמים דמויי בלון שזוהו מעל שטח המדינה בנובמבר 2019, ביוני 2020 ובספטמבר 2021 היו בלוני ריגול סיניים. בשל כך, היפנים דרשו מהסינים למנוע מקרים דומים והבהירו כי לא יקבלו הפרות של המרחב האווירי. "אפילו אם זה רק בלון, אם הוא חודר למרחב האווירי ללא היתר, זו הפרה של המרחב שלנו", הדגישו בטוקיו.

*- בשבוע שעבר, תועד האוליגרך הרוסי, יבגני פריגוז'ין, הבעלים של קבוצת ואגנר, כשהוא מזמין את נשיא אוקראינה זלנסקי לדו-קרב אווירי בעודו יושב במטוס סוחוי-24. הערב, אישר פריגוז'ין כי מטוס הקרב הופל מעל בחמוט שבמחוז דונצק במזרח אוקראינה. 

*- נשיאת מולדובה, מיה סנדו, הזהירה היום מפני כוונה לבצע הפיכה פרו רוסית כדי להקים ממשלה שתהיה נאמנה לקרמלין. לטענת סנדו, התוכנית היא להשתלט על מבני ציבור במהלך הפגנות נגד הממשלה, כאשר תומכי הקרמלין מרוסיה, בלארוס, סרביה ומונטנגרו, שעברו אימונים צבאיים, אמורים להוביל את ההפיכה.

*- גורמים בטייוואן סיפרו לפייננשל טיימס כי בלוני ריגול סיניים נכנסים למרחב האווירי של האי "באופן תדיר", בממוצע של "אחת לחודש", וכי הם מגיעים לגובה של 20 אלף רגל. לפי גורמים בטייוואן ובארה"ב, הבלונים נועדו לאסוף מידע אטמוספרי כדי לשפר את הדיוק של מערכות המכ"מ והטילים.

*- שר החוץ לשעבר של קפריסין, ניקוס כריסטודולידס, הוא הנשיא הנבחר אחרי שקיבל 51.9 אחוז מהקולות בסיבוב ההצבעה השני לעומת יריבו, אנדראס מברויאניס, לשעבר השגריר באו"ם, שקיבל 48.08 אחוז. כריסטודולידס יושבע לנשיא ב-28 בפברואר ויחליף את ניקוס אנסטסיאדס שכיהן בעשר השנים האחרונות.

*- דובר צבא עיראק, יחיא רסול, הודיע כי מושל מחוז דיאלא מטעם דאע"ש, סאמי מוחאן, ושישה טרוריסטים נוספים נהרגו בשתי תקיפות אוויריות של מטוס F-16 של חיל האוויר העיראקי באזורי הרי חמרין בצפון מזרח המדינה. "כוחות הביטחון האמיצים שלנו ממשיכים לרדוף ולהביס גורמי טרור", הצהיר.

*- היחידה לשמה: רדיו אסיה החופשית ציטט גורמים צפון קוריאניים בלתי מזוהים שטענו כי המשטר בפיונגיאנג החל לכפות על נשים שנקראות ג'ו-אה לשנות את שמן מאחר שזהו שמה של בתו הצעירה של הרודן קים ג'ונג-און, שהחלה להופיע לאחרונה לצדו באירועים רשמיים.

*- התביעה בבלגיה הודיעה כי סוכל ניסיון לתקוף את תחרות היופי של מיס בלגיה שהתקיימה הערב בתיאטרון בעיירה דה פאנה שלחוף הים הצפוני. כוחות משטרה גדולים אבטחו את האזור אחרי שהגיע דיווח על חשוד שמתכנן התקפה ובן 46 מהעיר לומל נעצר ברכב שכור כשברשותו כלי נשק.

נציג התביעה סירב לספק פרטים על המניע האפשרי של החשוד, אולם ציין כי "הוא רצה לעשות משהו שיכול היה להסתיים גרוע מאד". הקהל שהגיע לאולם התחרות נאלץ להמתין במשך דקות ארוכות בעת שהשוטרים סרקו את המקום ובסופו של דבר התקבל אישור להמשיך באירוע.

*- אירוע חמור וחריג בארה"ב: חברת הקונגרס הדמוקרטית, אנג'י קרייג ממינסוטה, הותקפה במעלית ביתה בוושינגטון הבירה. ראש הסגל שלה, ניק קו, מסר שקרייג "הגנה על עצמה וספגה חבלות, אבל חוץ מזה היא בסדר מבחינה פיזית". התוקף האלמוני נמלט וקו ציין כי הוא מעריך שלא מדובר בתקיפה על רקע פוליטי.

*- סוכנות החלל הסעודית הכריזה כי היא תשלח בקרוב אסטרונאוטית ראשונה לחלל: ריאנה ברנאווי ועמיתה, עלי אל-קרני, צפויים לטוס במסגרת משימת AX-2 של חברת אקסיום ברבעון השני של השנה לשהות קצרה בתחנת החלל הבינלאומית. האסטרונאוטים מרים פרדוס ועלי אל-ע'אמדי ישמשו כמחליפים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: ממשלת סעודיה