איראן מסייעת לנפגעי רעידות האדמה. האמנם?

"איראן מסייעת לנפגעי רעידות האדמה" – זו נשמעת אחלה כותרת, אבל האם זה באמת כך?

הכעס של האיראנים על התנהלות משטר המולות הולך ומתגבר, והמשטר הרקוב והמושחת, רק נותן לאיראנים עוד ועוד סיבות לכעוס ולרצות לזרוק את המשטר לפח האשפה של ההיסטוריה.

כשכתבתי לכם ב 29 בינואר את המאמר על כותרות ועל מה שבאמת מטריד את האיראנים, הסעיף הראשון בדברים שהטרידו אז את האירנים היה הסיוע לנפגעי רעידת האדמה האחרונה בסיבות העיר חוי (خوی = Khoy) שהתרחשה בשבת ה 28 בינואר.

מה שלא סיפרתי לכם אז, היה שלמעשה זו הייתה הרעידה ההרסנית האחרונה בשרשרת רעידות אדמה בסביבות העיר חוי, שבמחוז מערב אזרבייג’ן.

הרעידה הראשונה בשרשרת הנוכחית של רעידות האדמה ההרסניות, הייתה בעוצמה של 5.1 והתרחשה ב 21 בספטמבר 2022, הרעידה השנייה הייתה בעוצמה של 5.6 התרחשה ב 5 באוקטובר 2022, הרעידה השלישית שהייתה בעוצמה של 5.7 התרחשה ב 18 בינואר 2023, והרעידה הרביעית, שאותה הזכרתי, הייתה בעוצמה של 5.9 בסולם ריכטר, והתרחשה ב 28 בינואר 2023.

At Least 6 Dead After 7.2 Magnitude Earthquake Strikes Near Iran, Iraq  Border | The Weather Channel

קרדיט: רשתות חברתיות

 

אציין שאמנם כמות ההרוגים הייתה מעטה (להבנתי, היו רק 3 הרוגים מהרעידה האחרונה) והיו גם מעל 3,000 פצועים, אבל הנזק רק מרעידות האדמה האלה, היה רב יחסית, והסתכם במעל 3,500 מבנים הרוסים וכמעט 40 אלף מבנים שניזוקו, ובהם מבני מגורים רבים שאינם ראויים לשימוש, וכן מבני ציבור ובהם כמעט אלף בתי ספר.

נפגעי הרעש קיבל סיוע מהמחוזות השכנים ומהרשויות של המשטר, אבל איכשהו המשטר כשל בהגשת הסיוע הנדרש, כגון בניית מחסות זמניים (כגון אוהלים) והכשרת מבני ציבור שלא ניזוקו, כדי שיהיה לעשרות אלפי הניצולים חסרי הבית, מחסה מפני השלג והקור המקפיא, ולא רק שהמשטר לא טורח להספק לניצולים ציוד חורף כמו מעילים, שמיכות ואמצעי חימום, ברוב "כישרון" שנובע מטמטום ורוע לב, מונע המשטר מהרשויות במחוזות השכנים להעביר לידי הניצולים מזון ואת ציוד החורף הנדרש, ולא מסייע גם למשלוח החבילות שהעם האיראני מרחבי המדינה, נרתם ותורם לשלוח לאחיו במחוז מערב אזרבייג’ן.

למרות כל המחדלים, ולמרות כל הביקורת, ולמרות כל התמונות והסרטונים שיוצאים מאזור חוי, המשטר טוען שהם דואגים לניצולי רעידות האדמה, המשטר חשב שזה יהיה רעיון טוב לשלוח כוחות משטרה ובסיג’, כדי "לשמור על הסדר ולסייע לאזרחים” אבל במקום לסייע, בריוני המשטר עסוקים בלהתעלל בניצולי הרעש שאיבדו את ביתם, ולשמור שלא יעזו לדבר על מר גורלם ברשתות החברתיות…

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

 

בעולם האבסורד בו אנו חיים, היה מעניין לקרוא את הודעת דובר מזכ"ל האו"ם, מ 8 בפברואר, בה נאמר שבעקבות רעידת האדמה ב 28 בינואר, ולבקשת הרשויות המקומיות, האום "הגיב במהירות" ומתאם פעולות האום באיראן Stefan Priesner, הנמצא באופן קבוע באיראן, הוביל ב 6 בפברואר, משלחת משותפת עם נציגי במשטר, שיצאו אל האזורים שסביב מוקד הרעש בחוי, כדי להעריך מה הסיוע הנדרש לאוכלוסייה המקומית, תוך התמקדות בקבוצות הפגיעות ביתר, ובהן קשישים, נערות, וילדים עם מוגבלויות, וכל זה כדי לדעת איך לתעל את הסיוע הבין לאומי לצורכי האוכלוסייה באיראן, ולפי סדרי העדיפות שייקבעו.

אתם הבנתם? תגובה מהירה של האום זה להתחיל לזוז "כדי להעריך" רק 9 ימים לאחר רעידת האדמה, ואז יקבעו סדרי עדיפות איך להעביר את הסיוע הבין לאומי לקבוצות פגיעות, וכל זה בתיאום עם המשטר שבינתיים נותן לאזרחיו לקפוא מבלי לשלוח להם את הסיוע הנדרש, אבל מבחינת סדר העדיפות של המשטר, יותר חשוב לשלוח סיוע הומניטרי לסוריה, במקום לאזרחי ארצו…!

 

וכדי שיהיה לכם סדר גודל על כמות הציוד שמשטר המולות הרקוב מעביר לסוריה, אז בשבת יצא בדרכו לסוריה, המשלוח ה 45 במספר. ואם תשאל מה עם הסיוע לאיראנים מאזור חוי? אז זו בדיוק השאלה שגם האיראנים שואלים!

האיראנים רואים את דיווחי משטר המולות הרקוב, על משלוחי מזרנים, שמיכות, מזון וציוד רפואי הנשלחים מטוס אחר מטוס, ומשאית אחר משאית לסוריה, ושואלים מה איתנו? מה עם תושבי חוי שקופאים מקור?

 

אז פלא שברשתות החברתיות האיראנים מוציאים את תסכולם וזעמם?

תוכלו למצוא ברשתות האיראניות ביקורת על המשטר ומשווים את התנהלות המשטר האיראני הכושל, להתנהלות ממשלת טורקיה, שהצליחה להקים בתוך פחות מ-16 שעות, אהלים ומקלטים ארעיים ל- 235,738 בני אדם (נתון רשמי של ממשלת טורקיה מ 7 בפברואר, א.א) ומאז רק המשיכו לדאוג להקמת מחסות נוספים, בזמן שבאיראן, גם שבועיים לאחר רעידת האדמה בחוי, המשטר עדיין לא הצליח לדאוג למחסות עבור קורבנות הרעש שאיבדו את ביתם.

אפילו רזא פהלווי (رضا پهلوی = Reza Pahlavi) נסיך הכתר, בנו של השאה האחרון, מפרסם בערוץ הטלגרם שלו, תמונות ודברי ביקורת על שהמשטר לא דואג לספק לניצולי הרעש את סיוע הנדרש.

 

האיראנים נרתמים ושולחים לבני עמם שנפגעו ברעידות האדמה סיוע כמיטב יכולתם, כולל ציוד חורף ולפעמים אפשר לראות דברים יפים בחבילות הסיוע של אזרחי איראן לאחיהם, כמו הסרטון המצורף, ובו רואים באחד המעילים שנשלחו מכורדיסטן לתושבי חוי, כיסים המלאים באגוזים, שקדים ופירות יבשים.

זה לא שאין למשטר האיראני איך להגיע לאזור סביב העיר חוי, שנפגע ברעש האדמה, הרי שדה התעופה של חוי מתפקד כרגיל, גם הכבישים באזור תקינים ומאפשרים המשך תנועת כלי רכב, וכך גם תחנות הרכבת בנפת חוי ממשיכות לעבוד כרגיל, כך שאם משטר המולות היה רוצה, היה ניתן בקלות רבה להעביר אספקה וסיוע לקרבנות רעש האדמה בחוי, אבל המשטר מעדיף להעביר אוהלים, שמיכות וציוד חורף, ציוד רפואי ומזון, לסוריה במקום לבני ארצו.

בשביל הידע הכללי, אציין שמסילת הברזל של החיבור הרכבתי בין איראן לטורקיה (אל העיר ואן = Van) ממשיכה לעבוד, ורכבות יוצאות מטהראן דרך זנג’אן (زنجان = Zanjan) ועוברות דרך תבריז (تبریز = Tabriz) אל תחנות בעיירות וכפרים ליד העיר חוי, כמו צ’שמה כנאן (چشمه كنان = Cheshmeh Kanan) הנמצאת פחות מעשרים ק"מ משדה התעופה של חוי, תחנת זרי (زري = Zeri) תחנת קטור (قطور = Qatur) תחנת באבכאן (بابكان = Babakan) הנמצאת בסמוך לגשר קוטור (پل قطور = Ghotour Bridge) (גשר רכבת מהגדולים באיראן, שנמצא כ- 20 ק"מ דרומית-מערבית לעיר חוי) ומגיעה אל העיר ראזי (رازی = Razi) התחנה האחרונה באיראן, ומשם אל מעבר הגבול ראזי בו חוצים את הגבול אל טורקיה.

Magnitude 5.9 Earthquake Hits Iran-Turkey Border - Videos from The Weather  Channel

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

מחשבה לסיום
סביר להניח שנמשיך לראות את משטר המולות הרקוב, שולח לסוריה כמויות גדולות של ציוד (שרק את חלקו הקטן טורחים להראות לנו) כדי שהעולם ידע שהמשטר האיראני שלח סיוע הומניטרי לנפגעי רעידות האדמה בסוריה, ובו בזמן ימשיך שלא לדאוג לקרבנות רעידת האדמה באיראן, שקופאים מקור ללא אותו סיוע, מזון, תרופת וציוד, שהמשטר שולח לסוריה.

גם סביר להניח שנמשיך לשמוע על שציוד, תרופות מזון שהגיעו לסוריה, נבזזו בידי המיליציות השיעית של איראן בסוריה ועל ידי כוחות משטר אסד, ומוצעים למכירה בשוקי הערים שבשליטת המשטר הסורי / האיראני.

בראיה שלי, התנהלות משטר המולות הרקוב והמושחת, והכישלון בטיפול בנפגעי רעידות האדמה באיראן, מהווים מסמר נוסף בארון הקבורה של המשטר ושל הרפובליקה האסלאמית של איראן.

אוסיף גם שבעיני, סביר להניח שהמשטר האיראני מנצל הזדמנות ומחדיר לסוריה משלוחים של אנשים וציוד שאין להם קשר לסיוע הומניטרי ולניצולי רעידות האדמה, אבל זה כבר נושא אחר, ואפשר לשער שהמופקדים על מעקב אחרי מה שהאיראנים עושים בסוריה, ידעו כשיגיע הזמן, להפוך את המידע למטרות.

Earthquake in Iran (Islamic Republic of), Shake Map, 2022-03-17 - Iran  (Islamic Republic of) | ReliefWeb

 

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: WTF