מבזקי חדשות מהעולם ליום 11-2-2023. מתעדכן

*- כבר עשר שנים, לאורך מלחמת האזרחים בסוריה, פועלים מתנדבי "הקסדות הלבנות" בצפון המדינה, מסייעים לתושבים מול ההפצצות הכבדות של כוחות משטר אסד ורוסיה, תוך סיכון חייהם. השבוע, הם מתמודדים עם אתגר חדש – החיפושים בעקבות רעידת האדמה הקטלנית. זו הכתבה שהכנתי עליהם באוקטובר 2016, כאשר היו מועמדים לפרס נובל לשלום. 

*- אירוע חמור וחריג בארה"ב: חברת הקונגרס הדמוקרטית, אנג'י קרייג ממינסוטה, הותקפה במעלית ביתה בוושינגטון הבירה. ראש הסגל שלה, ניק קו, מסר שקרייג "הגנה על עצמה וספגה חבלות, אבל חוץ מזה היא בסדר מבחינה פיזית". התוקף האלמוני נמלט וקו ציין כי הוא מעריך שלא מדובר בתקיפה על רקע פוליטי.

*- בדיוק שנתיים אחרי שמקפת המחקר הופ של איחוד האמירויות הגיעה למאדים, משנה החללית כיוון למשימה חדשה – דימוס, הירח הקטן של הכוכב האדום. "להופ יש הזדמנות ייחודית לאפיין באופן מלא את ההרכב, התרמופיזיקה, הצורה ותכונות פני השטח של דימוס ברזולוציה שלא הושגה קודם לכן", הכריזה המדענית הראשית של המשימה, הסה אל-מטרושי.

*- חבר הפרלמנט הסרבי, זבונימיר סטביץ', התפטר השבוע אחרי שתועד כשהוא צופה בנחת בסרטון פורנוגרפי, ליד עמיתיו במליאה, במהלך נאום של הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' בדיון על קוסובו. "זה סקנדל ואסון", אמר לו מנהיג מפלגתו, שר החוץ איביצה דאצ'יץ'. "לכל מקום שתלך, תמיד תהיה חבר הפרלמנט פורנו".

*- שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, נכח יחד עם רעייתו ובתו במצעד הענק שהתקיים בפיונאינג לציון 75 שנה לייסוד הצבא. המצעד כלל טיל בליסטי בין יבשתי חדש המבוסס על דלק מוצק לצד טילי הוואסונג-17 בין יבשתיים. "הצבא שלנו אגר עוצמה אבסולוטית שיכולה לדכא ולרסק רודנות אימפריאליסטית", הכריזה התקשורת.

הלוויין של @Maxar תיעד את המצעד שהתקיים בפיונגיאנג לציון 75 שנה להקמת הצבא העממי של קוריאה הצפונית. התקשורת הממלכתית צפויה לספק דיווח וצילומים בשעות הקרובות.

*- העיר אוקלנד עדיין ממשיכה להתאושש עם היום הגשום בתולדותיה לפני פחות משבועיים, ואיום חדש בפתח: החזאים בניו זילנד מתריעים שהמודלים מראים כי הציקלון גבריאל צפוי לפגוע בצפון המדינה, כולל בעיר השנייה בגודלה במדינה, מיום ראשון עד שלישי עם רוחות במהירות של 150 קמ"ש ועד 300 מ"מ של גשם.

*- ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הופיע היום לדיון בפרלמנט כשהוא לבוש בז'קט כחול עשוי מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים.

מודי קיבל את הז'קט שלשום, במהלך ביקור בשבוע האנרגיה של הודו, שם הודיע תאגיד הנפט ההודי כי הוא ימחזר מאה מיליון בקבוקי פלסטיק בכל שנה כדי ליצור את האריג לז'קטים שיהיו זמינים למכירה בעוד שלושה חודשים.

*- הגשושית קיוריוסיטי של נאס"א איתרה מרקמים של אדוות בסלעים במעלה הר שארפ, עדות אפשרית לגלים באגם קדום שהיה קיים לפני מיליארדי שנים. "זו הראייה הטובה ביותר למים ולגלים שראינו לכל אורך המשימה", אמר מדען הפרויקט, אשווין וסאוודה. "מעולם לא ראינו ראייה כזו וכעת מצאנו אותה במקום שחשבנו שיהיה יבש". 

*- הממשל האמריקאי הודיע על פרס של חמישה מיליון דולר למי שיביא למעצרו ולהרשעתו של יולאן אדונאי ארצ'גה קריאס, המכונה "פורקי", מנהיג ארגון הפשיעה הבינלאומי MS-13 בהונדורס שמבוקש על הברחת סמים, הלבנת כספים, רצח וחטיפות. יש נגדו גם כתב אישום בארה"ב על קשירת קשר לייבוא סמים ועבירות נוספות.

*- הפרלמנט הדרום קוריאני הצביע בעד הדחת שר הפנים והבטיחות, לי סאנג-מין, בשל אסון הדוחק בליל כל הקדושים ברובע איטאוון שבסיאול בסוף אוקטובר שבו נהרגו 159 בני אדם. 179 צירים הצביעו בעד ההחלטה, ההדחה הראשונה אי פעם של שר בממשלה, מול 109 מתנגדים. בית המשפט החוקתי יכריע בתוך 180 יום אם לאמץ את ההחלטה או להחזיר את לי לתפקידו.

*- על אף המתיחות בין ארה"ב לבין סין, הסחר בין שתי המדינות הגיע לשיא בשנה החולפת: לפי משרד המסחר האמריקאי, הסחר הכולל הגיע ל-690.6 מיליארד דולר ב-2022 – הייצוא עמד על 153.8 מיליארד דולר והייבוא על 536.8 מיליארד דולר. הנתונים לא הותאמו לאינפלציה וההערכה היא כי חלק מהעלייה קשורה ליוקר המחייה הגואה.

*- שני סיפורי הצלה דרמטיים בטורקיה, 40 שעות מרעידת האדמה הראשונה: אח ואחות תאומים בני שנה וחצי חולצו עם הוריהם מתחת להריסות בניין בן חמש קומות בעיר גזיאנטפ. אישה ושלושת ילדיה – בני שנתיים, 4 ו-6 – שהגיעו מאיסטנבול לביקור בהטאי חולצו עם הסבתא מתוך מתחם המגורים שבו שהו.

*- מפעל לייצור כטב"מים בבעלות חברת אדג' אוטונומי האמריקאית עולה באש בפאתי ריגה, בירת לטביה. נסיבות הדליקה עדיין אינן ברורות וכוחות כיבוי גדולים מנסים להשתלט על האש שהתפשטה במהירות. המפעל מייצר כטב"מים עבור לקוחות ממשלתיים, מסחריים ואקדמיים בעשרות מדינות, בהם גם צבא אוקראינה.

*- "עניין של חיים ומוות": מושל אוהיו, מייק דוויין, הורה על פינוי יותר מאלפיים מתושבי העיירה איסט פלסטיין, בעוד מושל פנסילבניה, ג'וש שפירו, הורה על פינוי עשרות בני אדם מהצד השני של הגבול בשל הכוונה לבצע שחרור מבוקר של חומרים רעילים מקרונות של רכבת מטען שהתהפכה ביום שישי ועלתה באש.

*- נשיאות המועצה האירופית הפעילה את מנגנון התגובה הפוליטית המשולבת (IPCR) בתגובה לרעידת האדמה בטורקיה ובסוריה. המנגנון מאפשר לאיחוד האירופי לקבל החלטות פוליטיות מהירות בכל מוסדות האיחוד ובמדינות החברות כדי לקדם את המענה הנדרש במקרה של משברים שמצריכים שיתוף פעולה של מגזרים שונים.

ומי הנשיאה התורנית של האיחוד שקיבלה את ההחלטה? שבדיה, שאותה טורקיה חוסמת כרגע בדרך לנאט"ו.

*- כוחות ההצלה בעיירה ג'נדירש שבאזור עפרין בצפון מערב סוריה חילצו תינוקת שנולדה מתחת להריסות אחרי רעידת האדמה העזה הבוקר. לפי הדיווחים. האם ויתר בני המשפחה, שהגיעו במקור מדיר א-זור שבמזרח המדינה, לא שרדו את האסון.

*- קרוב ל-300 חיילים אמריקאים יתחילו מחר באימון טקטי של חודש בסודנקילה, באזור הארקטי של פינלנד, יחד עם חטיבה פינית שמתמחה בהכשרות של לחימה בתנאי השטח הקשים. הטמפרטורות באזור צפויות לעמוד על 30 מעלות מתחת לאפס, כמעט כמו המצב בצפון מזרח ארה"ב בימים האחרונים.

*- גם לסין הייתה הפלה של בלון: בספטמבר 2019, הציגה הטלוויזיה הממלכתית סרטון שתיעד כיצד מטוס קרב מדגם J-10C הוזנק אחרי שזוהה בלון ריגול חשוד מעל דרום המדינה. אחרי שהוחלט כי הבלון מהווה איום על ההגנה האווירית, שוגר לעברו טיל אוויר-אוויר שהפיל אותו.

*- נשיא פקיסטן לשעבר, פרבז מושארף, הלך לעולמו בדובאי בגיל 79. מושארף היה מפקד הצבא כאשר ביצע הפיכה נגד ראש הממשלה, נוואז שריף, באוקטובר 1999. הוא כיהן כנשיא מיוני 2001 עד אוגוסט 2008, תקופה שעמדה בסימן מאבק בטרור האסלאמי אחרי מתקפת ה-11 בספטמבר. תחת שלטונו גם חלה התחממות היסטורית ביחסים עם ישראל והוא אף קיים פגישה עם ראש הממשלה שרון באו"ם.

*- שירות החיזוי האמריקאי דיווח כי צינת הרוח המקפיאה ביותר שתועדה אי פעם בארה"ב – הטמפרטורה שאותה הגוף מרגיש משילוב של רוח וקור – נמדדה הלילה בהר וושינגטון שבניו המפשייר עם 78 מעלות מתחת לאפס, כאשר החוף הצפון-מזרחי מתמודד עם "התפרצות היסטורית של חזית כפור ארקטית".

בבוסטון נמדד הבוקר שיא של צינת רוח עם 39 מעלות לאפס, בעוד שבפורטלנד נמדד שיא של 43 מעלות מתחת לאפס. החזאים התריעו כי החזית הקפואה, שמשפיעה גם על קוויבק ומזרח קנדה, צפויה להימשך עד שעות הלילה והפצירו בתושבים להימנע מלהסתובב בחוץ של חשש מכוויות כפור.

*- חברת של, ענקית הנפט והגז, הודיעה אתמול על רווחים שנתיים של 39.9 מיליארד דולר במהלך 2022, פי שניים מהשנה הקודמת והנתון הגבוה ביותר ב-115 שנות החברה, וזאת על רקע עליית מחירי האנרגיה בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה.
כך מתארת זאת הקריקטורה של הטיימס הבריטי.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי