20 שנה לאחד הנאומים המפורסמים והשנויים ביותר במחלוקת בתולדות האו"ם

היום לפני 20 שנה, מזכיר המדינה, קולין פאוול, נשא את אחד הנאומים המפורסמים והשנויים ביותר במחלוקת בתולדות האו"ם כאשר הציג בפני מועצת הביטחון במשך 76 דקות הטיעונים של ממשל בוש שנועדו להצדיק את המלחמה המתקרבת נגד משטרו של נשיא עיראק, צדאם חוסיין.

במהלך הנאום, שלטענת פאוול נכתב בלשכתו של סגן הנשיא דיק צ'ייני, תיאר מזכיר המדינה באמצעות מצגת פאוור פוינט כיצד הרודן העיראקי המשיך לנהל תוכניות לפיתוח אמצעי לחימה להשמדה המונית גם אחרי מלחמת המפרץ ב-1991, תוך שהוא מסתיר אותן בשיטתיות מפקחי האו"ם שביצעו חיפושים במדינה.

הפלישה לעיראק חודש וחצי מאוחר יותר הוכיחה כי ההצהרות על תוכניות הנשק הבלתי קונבנציונלי היו חסרות בסיס. סריקות בשטח לא איתרו שום ראיות או ממצאים שסתרו את ההערכות כי המשטר אכן התפרק מיכולותיו הכימיות והביולוגיות. "זה היה מדאיג מאד ואני חושב שזה היה כישלון מודיעיני אדיר מצדנו", הודה פאוול בשנת 2016.

הנאום גם קשר בין משטר צדאם לבין ארגון אל-קאעידה כדי להצדיק את הפלישה כחלק מהמלחמה העולמית בטרור. הוא התמקד בדמותו של הטרוריסט הירדני, אבו מוסעב א-זרקאווי, ששמו הוזכר 21 פעמים. פאוול תיאר כיצד הוא מפעיל מחנה בצפון מזרח עיראק שבו מתבצעים ניסויים בייצור כלי נשק כימיים וייחס לו מעורבות בפיגועים ובמזימות טרור גם בירדן ובאירופה.

גם במקרה הזה, המידע לא היה מבוסס על המידע שברשות ה-CIA, שהיה מנוגד לחלוטין. א-זרקאווי לא השתייך כלל לאל-קאעידה, על אף שהיו לו קשרים עם ארגון הטרור, ולא היה לו קשר כלשהו למשטר בבגדד. א-זרקאווי, שהיה אז טרוריסט לא מוכר, ניצל את הנאום כדי להפוך למוביל טרור רצחני עם שובל אלפי קורבנות וליצוק את היסודות שהביאו להקמת דאע"ש.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: משלחת ארה"ב לאו"ם