הקרב בין טיל ה"ברק" הישראלי ל"איסקנדר" הרוסי בגבול מרוקו- אלג'יריה

מרוקו קיבלה והחלה להפעיל את מערכות נגד טילים הראשונות מדגם ברק MX המסוגלות להפיל מטוסים או טילים בטווח של 150 קילומטרים.

המערכת מיוצרת על ידי חברת התעשייה האווירית הישראלית (התעשייה האווירית לישראל). החברה תספק גם את אותן מערכות לפרויקט מגן נגד טילים האירופי, שמקדמת גרמניה . 

קרדיט לתמונה: א-סאפיר מרוקו

 

מדוע ברק MX משך את התעניינותה של מרוקו?

האלג'יראים תמיד התגאו בכך שיש לצבאם את גרסת ייצוא של הטיל הבליסטי הטקטי קצר הטווח "איסקנדר", בעל טווח של פחות מ-280 ק"מ ומשקלו כ-3 טון עם ראש נפץ במשקל 400 ק"ג של TNT, למרות שלטיל הזה יש שיעור החטאה גדול, במיוחד בגרסת הייצוא. אפילו בגרסה המקורית יש טווח שגיאה של 30 מטר.

למרות זאת, הטיל עדיין מהווה איום גדול על המתקנים החיוניים במדינה, ולכן מרוקו מיהרה להתקין מערכת בשטח המסוגלת להפיל את הטילים הללו די בקלות.

לאחר פרסומו במרוקו, למד על היכולות של מערכת ההגנה האווירית המתקדמת מתוצרת ישראלית BARAK MX

קרדיט לתמונה: באדיבות תעשיה אווירית

 

ברק MX נגד טיל איסקנדר באזרבייג'ן

רוסיה הפצירה בירבאן לירות טילי איסקנדר לעבר אזרבייג'ן בימים האחרונים של הסכסוך בנגורנו-קרבאך, כאשר מוסקבה לחצה להפסקת אש.

ארמניה ירתה לפחות טיל בליסטי איסקנדר אחד ,מתוצרת רוסית ,לבאקו ,בנובמבר ,במהלך מלחמת נגורנו קרבאך, אך אזרבייג'ן הפילה אותו, כך אמר גורם בכיר, שמכיר את התקרית, לתקשורת העולמית.

ארמניה ואזרבייג'ן הסכימו להפסקת אש בתיווך רוסיה וטורקיה לאחר שישה שבועות של קרבות קשים בנובמבר, בעקבות כיבוש העיר האסטרטגית שושה (המכונה שושי בארמנית) על ידי צבא אזרבייג'ן.

לדברי הבכיר, רוסיה עודדה את ארמניה להשתמש בטילי איסקנדר והעניקה תמיכה חומרית לשיגורם, כדי לאלץ את אזרבייג'ן, שכבשה שטחים בקצב מהיר, לתת הזדמנות להפסקת אש.

ירוואן ירתה טיל בליסטי איסקנדר ישירות לעבר הבירה האזרית ימים לפני הפסקת האש. זה הדאיג את הגורמים האזרבייג'נים. אבל מערכת ההגנה מפני טילים שהופעלה על ידי צבא אזרבייג'ן, ברק-8 מתוצרת ישראל, הפילה אותו.

בכיר בצבא הארמני המעורב במלחמה אמר לכתבים בנובמבר כי ירוואן כבר ירתה טיל קצר טווח לעבר אזרבייג'ן.

"הטיל הזה שימש במהלך המלחמה אם כי לא אגיד היכן", אמר אלוף-משנה מוסיס הגופיאן, לפי דיווח של בלומברג, לאחר שהתפטר מתפקידו כמבקר הצבא מטעם משרד הביטחון.

לאזרבייג'ן יש את הגרסה היבשתית של מערכת ברק 8 עם 12 משגרים ו-75 טילי קרקע-אוויר, שיכלו לשמש להפלת טילים כמו האיסקנדר. אזרבייג'ן רכשה את המערכת ב-2018 והיא כבר עברה טבילת אש מבצעית.

קטעי וידאו, שהופיעו ברשתות החברתיות שעות לפני ההכרזה על הפסקת האש ב-9 בנובמבר, הצביעו על כך שארמניה ירתה טיל איסקנדר לשטח אזרבייג'ן.

Can Kasapoglu, מנהל מחקר צבאי בצומת החשיבה הטורקית EDAM, אמר ל-MEE כי מערכות האיסקנדר ניידות וכי באקו נמצאת בטווח של נגורנו קרבאך.

לדבריו, "זה סביר שהארמנים ינסו לתקוף את באקו עם טילי איסקנדר כמוצא אחרון כדי ללחוץ על אזרבייג'ן להפסיק את האש. השימוש באיסקנדר תואם את מאמצי ההרתעה של ארמניה במהלך המלחמה, שכן היא הועמדה בצל העליונות הטכנולוגית של אזרבייג'ן בשדה הקרב".

בתחילת הסכסוך, הצבא הארמני תקף את אזרבייג'ן באמצעות טילי טושקה וסקאד. קסאפוגלו ציין כי מובן שארמניה תפנה לדגמים מתקדמים יותר כמו איסקנדר ככל שמצבה נעשה נואש יותר.

מסוגל לרסק טילי איסקנדר.. למה מרוקו התקשרה עם מערכת ההגנה האווירית ארוכת הטווח ברק MX?

קרדיט לתמונה: תעשייה אווירית לישראל