העיתונות הרוסית: "איראן-רוסיה" נגד "ישראל-אוקראינה"

מתקפת המל"טים על מתקנים צבאיים באיספהן שבאיראן, בתחילת השבוע שעבר, הביאה למספר תגובות ברוסיה ובאוקראינה.

 השלטונות הרשמיים של רוסיה גינו את המתקפה הזו ולעומת זאת התקיפה הזו התקבלה בברכה באוקראינה, שלפי שר החוץ של מדינה זו "נמצאת צעד אחד מניתוק היחסים הדיפלומטיים עם מדינה זו עקב תמיכת איראן ברוסיה במלחמה באוקראינה. "

בעוד מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן יצא השבוע למוסקבה ושר החוץ הישראלי אמור לבקר בקרוב בקייב, דיווחים מצביעים על כך שהתוכנית להקמת מפעל לייצור מל"טים איראניים ברוסיה פועלת למרות הכחשות איראניות נמרצות בטענה של "פייק ניוז".

ישראל רואה בשיתוף הפעולה בנשק בין רוסיה לאיראן מנוגד לאינטרסים שלה, ואוקראינה ביקשה מישראל, כמו מבעלות ברית אחרות של ארה"ב, לגנות בגלוי את מלחמת רוסיה ולמסור מערכות הגנה אווירית לקייב.

تظاهرات علیه تهاجم جنگی روسیه به اوکراین؛ از آمریکا تا ایران و اسرائیل

 

לדברי העיתון הרוסי – קומרסנט , בניגוד לטורקיה, שהרחיבה את יחסיה עם רוסיה, בנוסף למתן סיוע כולל, כולל שליחת נשק ,לאוקראינה, עמדתה של ישראל היא כזו שהיא עוררה שאלות בקייב וגרמה למורת רוח במוסקבה. מנקודת מבטם של כמה מומחים רוסים, ישראל כנראה תמשיך לפעול בהתאם למטרותיה תוך תקיפת עמדות איראן, אך תשתמש בהתקפות אלו כביטוי תמיכה באוקראינה.

התקשורת הרוסית טוענת כי במצב נתון זה , על מוסקבה לשמור על האיזון העדין שיצרה ביחסיה עם איראן וישראל בשנים האחרונות. 

אבל לפי מומחים , התלות של רוסיה בנשק ובציוד הצבאי של איראן, שהיא אחת התומכות הבודדות של רוסיה במלחמה נגד אוקראינה, הופכת את זה כמעט לבלתי אפשרי לשמור על איזון זה.

אולג ניקולנקו, דובר משרד החוץ של אוקראינה, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי איננו יודעים את הסיבה למתקפה על המתקנים הצבאיים של איספהן, אך הזהרנו את איראן שוב ושוב כי ההשלכות ההרסניות של התמיכה ברוסיה במלחמה נגד אוקראינה תהיה הרבה יותר גדולה מהיתרונות של שיתוף פעולה עם מוסקבה".

קרדיט: רדיו פרדה