קרבות מסוג חדש- "עימותים קרביים" בין מל"טים באוקראינה

המגזין הבריטי " האקונומיסט " חשף כי סוג חדש של לחימה החל להופיע בשמי אוקראינה, בדומה למה שהתרחש במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך הפעם באמצעות מל"טים.

המגזין דיווח כי לראשונה נצפתה עלייה במקרי קרבות אוויר הדדיים בין מל"טים אוקראינים לרוסים, בדיוק כפי שהתרחש במלחמת העולם הראשונה כאשר עימותים אלימים התרחשו באוויר בין מטוסי הקרב.

באוקטובר האחרון, סרטון וידאו הפך לוויראלי ברשתות החברתיות בו נראה מזל"ט אוקראיני פוגע ומפיל כלי טייס רוסי.

"זהו המקרה המתועד הראשון של עימות בין מל"טים בזמן מלחמה", נכתב בעיתון. 

מאז פרסמו כוחות אוקראינים סרטונים נוספים של קרבות אוויר בין מל"טים, ומעריכים שמל"טים רוסיים ביצעו תקיפות דומות (נגד מל"טים אוקראינים), אם כי המידע הקיים על כך דל.

 

איך מל"טים מתעמתים זה עם זה, ומה ההשפעה של זה על התפתחות המלחמה האווירית?

גם רוסיה וגם אוקראינה משתמשות באופן נרחב במל"טים כדי לאסוף מודיעין, לשפר את יכולות הסיור ולכוון אש ארטילרית. 

רוסיה ביצעה תקיפות חוזרות ונשנות על רשת החשמל של אוקראינה, בעיקר באמצעות מל"טים מדגם Shahed-136 שרכשה מאיראן. 

קשה להפיל כלי טייס כאלה בשיטות המסורתיות המשמשות ליירוט טילים או לפגיעה במטוסי קרב, מכמה סיבות, ביניהן הקושי לאתר אותם, והעלות הגבוהה של טילי פטריוט ומערכות הגנה אוויריות אחרות, שמגיעות לעלות של מיליון דולר לכל טיל.

העיתון מציין כי האוקראינים משתמשים כיום בכטב"מים קטנים הפרוסים על פני המדינה בגבהים שמחוץ לטווח המל"טים הרוסים ומצוידים במצלמות.

לאחר שמזהים את המל"טים הרוסים, המל"טים האוקראינים מתנגשים בהם ומתרסקים איתם.

 

הרוסים השתמשו גם בשיטה אחרת, שכן סרטון וידאו, שהופץ ברשתות החברתיות בשני בדצמבר האחרון, הראה מל"ט רוסי תוקף כטב"מ אוקראיני באמצעות פצצה. 

העיתון אומר שהפצצה לא התפוצצה, אך היא הרסה חלקים מהמדחפים של המטוס האוקראיני וגרמה לנפילתו.

מהעיתון עולה כי השיטות המשמשות בלחימה בין מל"טים עדיין מאולתרות ומצליחות להפיל רק מל"טים קטנים.

העיתון מייחס את הסיבה לכך לאופי המל"טים המשמשים בלחימה זו, שהם לרוב איטיים וקלים מאוד, שאינם עולים על קילוגרם אחד, מה שאומר שהם אינם מסוגלים לרדוף אחרי מל"טים גדולים, ומשקלם הקל אינו גורם להרבה נֵזֶק. 

 

עם זאת, העיתון חושף כי בקרוב יקבלו הכוחות האוקראינים גישה לכטב"ם שתוכנן במיוחד למטרה זו, שעלול לגרום לנזק גדול בהרבה. 

העיתון מוסיפה כי הכטב"מ, המיוצר על ידי חברת ההגנה הצרפתית "Marss", הינו מל"ט מיירט המשוגר מהקרקע, בעזרת מערכות חיישנים, מיד עם גילוי המל"טים הרוסים, שכן כלי הטייס משתמש בבינה מלאכותית לזיהוי, מעקב ותקיפת מטרות ללא כל סיוע אנושי. 

המהירות של המיירטים הללו הוא כ-270 קילומטרים לשעה, והם חזקים מספיק כדי להישאר שלמים עם יותקפו על ידי מל"טים קטנים. 

הוא יכול גם להתעמת עם מטרות גדולות יותר, כמו מל"טי Shahed-136, אמנם הוא אולי לא ישרוד את המתקפה, אבל המחיר שלו בהחלט יהיה זול יותר בהשוואה למערכות הפטריוט.

לסיכום, העיתון מצפה שמל"טים מיירטים יהוו פתרון בר-קיימא למספר רב של התקפות מל"טים, כגון אלו המכוונים לרשת החשמל באוקראינה.

העיתון מוסיף כי המל"טים התוקפים עשויים, בעתיד, להיות מלווים על ידי מל"טים אחרים כדי להגן עליהם ולהבטיח שהם יגיעו ליעדיהם, ומציינת כי "בקרבות אוויר עתידיים אפשר ולא יהיה תפקיד ליד אנושית מכוונת כלשהי".

التكنولوجيا العسكرية.. هل يعزز التطور دموية الحروب أم يقلل عدد الضحايا؟ |  الجزيرة نت

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: אלג'זירה