ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית: האיראנים הפתיעו אותנו. חייבים לבדוק מיד!

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, מבקש לנסוע לאיראן על רקע מחלוקת הולכת וגוברת לאחר שטהרן הציגה שינוי מהותי בחיבור בין שתי קבוצות של צנטריפוגות להעשרת אורניום בתוכנית הגרעין שלה.

בשיחה במכון צ'טהאם האוס בלונדון, אמר גרוסי שהוא יצטרך לנסוע בקרוב מאוד לטהרן כדי להחזיר את יכולתם של פקחיו לפקח על תוכנית הגרעין של איראן, לפי העיתון " גרדיאן " .

גרוסי אמר שאיראן לא הייתה צריכה לבצע שינויים חד-צדדיים לאחרונה במפעל הגרעיני פורדו, מה שידרוש בדיקות נוספות.

במהלך בדיקת פתע במפעל פורדו ב-21 בינואר, גילתה סבא"א כי "שתי סדרות צנטריפוגות IR-6… מחוברות זו לזו באופן שונה מהותית מאופן הפעולה שהוכרז על ידי איראן בפני הסוכנות", על פי דו"ח חסוי, כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית.

הדו"ח, שהופנה למדינות החברות, הוסיף כי מאז סוף השנה שעברה, שתי סדרות הצנטריפוגות משמשות לייצור אורניום מועשר עד 60%.

גרוסי הוסיף, "היה תיקון שהיה צריך לדווח עליו. אי אפשר לחזור אחורה ולתקן את השגיאה הזו. למתקן יש עכשיו יכולות חדשות, אז צריך לעשות עוד בדיקה".

מדבריו של גרוסי עולה כי הוא לא השתכנע מהפרשנות האיראנית לפיה השינויים במפעל הגרעיני נבעו מטעות אנוש ותוקנו.

לאחר שסבא"א ערכה את הבדיקה בפורדו, "איראן הודיעה לאחר מעשה לסוכנות שהיא ביצעה את השינוי הזה ב-16 בינואר".

הסוכנות לא פירטה איזה סוג של שינויים בוצעו בחיבור בין שתי סדרות הצנטריפוגות.

גרוסי אמר שסירובם האחרון של האיראנים להכנסת פקחי סבא"א פירושו "יהיה קשה מאוד לשחזר את התמונה המלאה של מה שיש לנו ברפובליקה האסלאמית במונחים של תשתית גרעינית".

הוא הוסיף כי השלטונות האיראניים "החלו לטשטש בהדרגה את אמצעי הראיה של הסוכנות במספר אתרים, שהם מאוד חשובים. זה הפער שמדאיג אותי בזמן הזה, בהתחשב בכך שאנחנו מאבדים את יכולת הראייה בתקופה שבה תוכנית הגרעין ממשיכה לפעול".

"בגלל זה אני צריך לנסוע לטהראן. אנחנו צריכים לדבר (עם האיראנים) בקרוב".

המאמצים לשחזר את הסכם הגרעין האיראני משנת 2015 בין טהראן למעצמות גדולות דעכו לאחר שהמשא ומתן הגיע למבוי סתום בשנה שעברה.

ההסכם, ששמו הרשמי הוא Joint Comprehensive Plan of Action, מגביל את יכולתה של איראן להעשיר אורניום לדרגה גבוהה המאפשר לה לפתח נשק גרעיני בתמורה להסרת חלק גדול מהסנקציות נגדה.

איראן מתעקשת שתוכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום בלבד.

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: רשת אלערביה