ישראל בודקת את חוקיות החזרת חפץ בן 2,700 שנה לפלסטין ע"י ארה"ב

לפני קרוב לחודש פרסם האתר נציב.נט כתבה שכותרתה " בפעם הראשונה, ארצות הברית מחזירה מוצג ארכיאולוגי לפלסטינים" . 

לכל מי שקרא את הכתבה עלתה מיד המחשבה על הצעד הפוליטי החריג ביותר שנקטה ארה"ב הגורר השלכות בין לאומיות נרחבות לעתיד לבוא.

לכולם היה ברור שארה"ב היתה אמורה להחזיר את הפריט הארכיאולוגי למדינת ישראל שהיא הריבון על האזור בו נגנב הפריט, ועצם החזרת הפריט לידי הרשות הפלסטינית היא למעשה הכרה אמריקאית בריבונות הפלשתינית על השטח ודחיית הריבונות הישראלית.

המעשה האמריקאי "השנוי במחלוקת" והשלכותיו לא נעלמו מעיני התקשורת האיראנית המקורבת למשטר האייטולות שפרסמו כתבה כמו זאת המתוארת כדלקמן:

ממשלת הימין החדשה בישראל מעוררת מחלוקת על המורשת התרבותית של החפץ בן 2,700 השנים שהוחזר לפלסטין בינואר.

"ישראל" בודקת את החוקיות של ארה"ב הענקת חפץ של 2,700 שנה לפלסטין

כפית קוסמטית ,עשויה שנהב, בת 2,700 שנה, שארצות הברית החזירה לאחרונה לרשות הפלסטינית עוררה מחלוקת עם ממשלת הימין החדשה בישראל על מורשת תרבותית בגדה המערבית.

על פי ההערכות, החפץ נבזז מאתר בגדה המערבית. הוא נתפס בסוף 2021 על ידי משרד התובע המחוזי במנהטן כחלק מעסקה עם מייקל שטיינהרדט, אספן נודע – או ידוע לשמצה – של אמנות עתיקה.

פריט זה היה אחד מ-180 חפצים, בשווי מוערך של 70 מיליון דולר, שנבזזו ונרכשו באופן בלתי חוקי על ידי שטיינהרדט, שאותם הוא מסר מאוחר יותר כדי להימנע מהעמדה לדין.

עשרות מהחפצים ששטיינהרדט ויתר עליהם כבר הוחזרו לירדן, טורקיה, איטליה, בולגריה, יוון, לוב וישראל. עם זאת, כפית זו הייתה החפץ הראשון והיחיד אי פעם שהוחזר לפלסטין.

ג'יהאד יאסין, מנכ"ל החפירות הארכיאולוגיות והמוזיאונים במשרד התיירות והעתיקות הפלסטיני, אמר שלפלסטינים "יש את הזכות" לקבל כל חפץ שהוכח שיצא באופן לא חוקי מפלסטין.

יאסין אמר כי כ-60% מהאתרים הארכיאולוגיים בגדה המערבית נמצאים בשטח שבשליטה ישראלית מלאה וכי העובדים למניעת גניבות של משרדו "מצליחים לשלוט באחוזים גבוהים על הביזה" באזורים שבשליטת הרשות הפלסטינית.

עם זאת, רבים מהחפצים האסורים שהגיעו לשוק העתיקות החוקי של ישראל נשדדו מהגדה המערבית, הוא הוסיף.

שטיינהרדט רכש את הכף ב-2003 מסוחר העתיקות הישראלי גיל חיה תמורת 6,000 דולר, לפי מסמכי בית המשפט.

ראוי לציין שחיה הואשם במכירת מאות פריטים אסורים, לפי הניו יורק טיימס.

פקידים אמריקאים החזירו את כפית השנהב לרשות הפלסטינית בתחילת ינואר.

החפץ שימש כמצקת קטורת שהוזלפה על מדורות ומשטחי גחלים בטקסים לכבוד האלים והמתים, ומאמינים שהוא מהציוויליזציה האשורית העצומה.  ( קרדיט: סוכנות "נור ניוז" האיראנית)

הערה ברקע הידיעה: אין ספק כי הםעולה האמריקאית החריגה היתה ב"כוונת מכוון" ונועדה לשלוח אזהרה, לא ראשונה מסוגה , לישראל שאם היא לא תדאג ליישום מדיניות ה" 2 מדינות ל-2 עמים" ארה"ב בהחלט תפעל בשיטותיה היא על מנת לאלץ את ישראל לפעול לפי ההנחיות האמריקאיות.

ומעניין שזה היה מעשהו של היהודי בלינקן שלא חושב שלישראל יש את הזכות הטבעית על שטחי ארץ ישראל . הוא לא היה הראשון וגם לא האחרון החושב ואף פועל ליישום רעיונותיו.