מבזקי חדשות ליום 4-2-2023. מתעדכן

*- הפדיחה שג'יבריל רג'וב ניסה לתרץ
הפלסטינים לא מפספסים אף הזדמנות לעשות פדיחות לעצמם בעיקר כשמדובר בסעודיה. היום נערכה הצבעה על אירוח אליפות אסיה בכדורגל בשנת 2027. הסעודים זכו ברוב מוחץ עם 43 מדינות שהצביעו בעד, כולל היריבה המושבעת איראן. רק טורקמניסטן והפלסטינים נמנעו.

בעקבות ההצבעה החלו סעודים ברשתות החברתיות תוקפים את "הבגידה" המי יודע כמה של הפלסטינים בממלכה. לא עבר זמן רב ויו"ר ההתאחדות לכדורגל הפלסטינית ג'יבריל רג'וב נאלץ להתנצל כשהוא מספק תירוץ די קלוש. לדבריו, זו הייתה "טעות טכנית". הוא הוסיף, "עזבתי לפני ההצבעה מסיבות בריאותיות, ולא ידעתי שיש הצבעה, ונראה שהנציג שלנו עשה טעות בכך שלא הצביע עבור סעודיה". רג'וב המשיך וטען כי הנציג התבלבל כי זו הייתה הצבעתו הראשונה.

את הסעודים רג'וב לא שכנע, לפי התגובות ברשתות…

*- כך הגיב יו"ר הפרלמנט הבחרייני כשאחד הצירים כינה את ישראל "פושעת וגוזלת"
סערה התעוררה בבחריין, לאחר נאומו של חבר הפרלמנט ממדוח א-סאלח, באחת הישיבות האחרונות לאחר שכינה את ישראל כ"הישות הציונית הפושעת והגוזלת". א-סאלח, שחקן ועוזר במאי בקריירה הקודמת שלו, מתח ביקורת על החלטת חברת התעופה הלאומית "גולף אייר" להוזיל את מחיר הטיסות לישראל ב-25% בעוד שלטענתו היא לא נקטה בצעד דומה בזמן שאוהדי הנבחרת טסו לבצרה בעיראק שם נערכה אליפות המפרץ בכדורגל.

לפי א-סאלח, הקו לתל אביב מפסיד מאחר ש"אף בחרייני לא מעוניין לטוס לישות הגוזלת." מיד לאחר סיום דבריו, הורה יו"ר הפרלמנט, אחמד בן סלמאן א-מוסלם, למחוק מהפרוטוקול את המילים "פושעת וגוזלת". בכך לא הסתיימה המהומה, לאחר שאחת מחברות הפרלמנט טענה כי מי שלחש באזנו של יו"ר הפרלמנט לנקוט בצעד זה היה "יועץ משפטי שאינו בחרייני" היו"ר הכחיש את הדברים.

*- מחולל ההסתה נגד ישראל בסולטנות עומאן
לסולטנות עומאן המפרצית תדמית של מתינות וסובלנות. בעבר אף ביקרו ראשי ממשלה ישראלים שם. לעיתים, התקשורת אצלנו מפמפמת ידיעות על אפשרות נורמליזציה עם עומאן. זה אולי יקרה אבל נכון לעכשיו צריך לשים לב שהמופתי של עומאן, אחמד חלילי הוא מחולל הסתה קשה כנגד ישראל.

אין לזלזל בכוחו של האיש שכן ברשתות החברתיות עוקבים אחריו מאות אלפים. חלילי מקפיד לא לכנות את ישראל בשמה אלא "הישות הציונית" או "מדינת הכיבוש". אמירותיו הקשות כנגד ישראל מלמדות כי אין בעומאן כרגע תהליך של "הכשרת לבבות" למען נורמליזציה עם ישראל כשזה האיש העומד בראש הממסד הדתי שם.

קיבצתי לכם כאן כמה אמירות שלו שיבהירו על מה מדובר (סליחה שזה קצת ארוך…).

– לאחר הפיגוע ביום שישי האחרון בנווה יעקב זה מה שהיה לחלילי לומר: "אני מברך את ההתנגדות בשטחים הפלסטיניים הכבושים וברצועת עזה". הוא גם קרא "למגר לחלוטין את האויב הכובש, ולא להשאיר לו שום יכולת שליטה בארץ הכבושה".

– על כוונה להקשיח את החוק נגד נורמליזציה עם ישראל, הגיב: "אנו תומכים מאוד בהצעה להחמרת החרם על הישות הציונית, חרם מוחלט על סחר ותחומים אחרים וזאת עקב התמדתה בתוקפנות ואדישותה כלפי זכויות העם הפלסטיני המדוכא."

– על ממשלת ישראל החדשה כתב: "המהלך של ממשלת הכיבוש הימנית הקיצונית לכיבוש מסגד אל-אקצא המבורך – על ידי המשך התוקפנות נגדו, הפגיעה בקדושתו וכן פגיעה במבנה שלו – הוא הכרזת מלחמה, והתעלמות מרגשות האומה המוסלמית…".

– על היחס שקיבלו ישראלים במונדיאל קטר כתב: "אנו זוכרים, בכל הערכה, את אלה שסירבו לכל מגע עם הציונים הכובשים כשפגשו אותם בקטר, בין אם זה כלל את האחים הקטרים, או את שאר האחים הערבים והמוסלמים. כל אלה לא קיבלו על עצמם את הפייסנות האסורה על ידי השריעה ואמרו בפניהם של הציונים שהם כובשים ושאין להם דבר צודק. זה מעיד על כך שהאומה (המוסלמית) עדיין במצב טוב".

– לאחר חתימת הסכמי אברהם כתב: "שחרור מסגד אל אקצא ושחרור סביבתו מהכיבוש הם חובה קדושה לכל האומה המוסלמית."

*- יש מועד מתוכנן לקידוחי הגז בלבנון
האם חלום הגז של לבנון מתקרב? מנכ"ל Total Energies הצרפתית הצהיר היום כי החברה מעוניינת להתחיל לעבוד בבלוק 9 מול חופי לבנון "בהקדם האפשרי". הוא העריך שקידוח הבארות יתחיל ברבעון השלישי של 2023 .
את הדברים הוא אמר במהלך מסיבת עיתונאים משותפת בביירות, לאחר שקונסורציום משולש הכולל את קטר אנרג'י ו-ENI האיטלקית חתם על הסכם לקידוח נפט וגז בשני בלוקים ימיים מול חופי לבנון. הקידוח יתבצע בעקבות הסכם סימון הגבולות הימיים עם ישראל לפני כשלושה חודשים.

*- "חגיגת גז" בלבנון
אם לא יקרה משהו בלתי צפוי מחר ייחתם הסכם גז חשוב בלבנון. בנוכחות שרי האנרגיה של לבנון וקטר תצטרף המדינה המפרצית לקונסורציום חיפושי הגז בלבנון שכולל גם את טוטאל הצרפתית ו-ENI האיטלקית. לקטרים יהיו 30% במיזם ולשתי החברות האירופאיות 35% כל אחת. החתימה עדיין לא מבשרת על תחילת הקידוח שצפוי כנראה רק לקראת סוף השנה אבל זוהי בהחלט התקדמות מבחינת תקוות הלבנונים.

במקביל, פרסם עיתון בביירות כי לפי הערכות ראשוניות בשדה קאנא הנמצא בבלוק 9 שהיה שנוי במחלוקת עם ישראל וכן בעוד בארות בבלוק הזה עתודות הגז עומדות על 4.4 מיליארד רגל מעוקבת. לצורך השוואה בשדה כריש הישראלי הסמוך העתודות עומדות על 1.75 מיליארד רגל מעוקבת.

בלבנון מפנטזים שאם יתברר שהנתון נכון, דירוג האשראי של המדינה יועלה וחברות זרות יגלו יותר עניין בקידוחי גז גם בבלוקים אחרים.

*- התקפת ירי על שגרירות אזרבייג'אן בטהראן: העילה נשמעת קצת מופרכת…
אורחאן עסקרוב, האחראי על מערך האבטחה בשגרירות אזרבייג'אן בטהראן נורה הבוקר למוות (זוהי תמונת גופתו☝️). התוקף נעצר ולפי התקשורת בטהראן הסיבה שסיפק למתקפת הירי נשמעת במקרה הטוב הזויה. לדבריו, אשתו נכנסה לשגרירות האזרית בחודש אפריל 2022 ומאז "נעלמה". ניסיונותיו מאז לפגוש אותה שם לא צלחו ולכן היום החליט לבוא עם קלצ'ניקוב ולדרוש לראות אותה…

אזרבייג'אן ואיראן מדינות שכנות אך אין ביניהן חיבה גדולה בין השאר בשל הקרבה המדינית והמודיעינית של השלטון באזרבייג'אן לישראל.

*- ניצול בקטר 2022? תקראו על תנאי העובדים בפריז 2024
בשנה האחרונה העיתונות המערבית קרעה את קטר לגזרים על תנאי העבודה של העובדים הזרים שהקימו את אצטדיוני המונדיאל בתנאים קשים כשרבים מהם איבדו את חייהם. אבל מסתבר כי קטר לא לבד. לפי תחקיר מיוחד של העיתון הצרפתי ליברסיון עובדים זרים בלתי חוקיים וללא אישורי עבודה בצרפת מתמודדים עם תנאים "לא אנושיים" בזמן שהם בונים את המתקנים עבור אולימפיאדת פריז 2024.

על פי הדיווח, העובדים, ברובם ממאלי ומדינות צפון אפריקה, עובדים שעות ארוכות ומקבלים שכר נמוך. לעיתים מזומנות מדובר בעד 13 שעות במשמרת תמורת 80 יורו ליום. לעובדים אין גישה לאמצעי בטיחות והגנה נאותים והם נאלצים לעבוד גם בימי החורף הקשים.

עוד מדווח כי הרוב המוחלט של העובדים האלה אינו יכול לממן לעצמו תנאי דיור הולמים בשל מחירי השכירות הגבוהים בבירה הצרפתית.

אולימפיאדת 2024 צפויה להיערך בבירת צרפת פריז בין ה-26 ביולי ל-11 באוגוסט, 2024.

*- הצצה לרמת החיים של האלפיון העליון ברשות הפלסטינית
מתיחות ביטחונית? מתווך נדל"ן פרסם בימים האחרונים מודעת מכירה לווילה היקרה ביותר באזור העיר ראמאללה. המחיר המבוקש לנכס בביתוניה מגיע ל-1.8 מיליון דולר (כ-6.3 מיליון שקלים) . לדברי המתווך, יאסר אבו דלאלה, הווילה או בעצם הארמון הוא בן ארבע קומות בשטח כולל של 1,030 מ"ר. בווילה 7 חדרים מפוארים, גינות, מעלית ועוד.

המתווך טוען כי כבר קיבל שתי הצעות לרכישת הווילה – אחת פריסת תשלומים לשש שנים והצעה אחרת של מזומן פלוס שטח קרקע.

יצוין כי לפי פרסומים של הרשות הפלסטינית, כ-1% מהתושבים בשטחיה חיים בווילות.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון