לאיראנים יש עוד סיבה להתגאות בנשות איראן

בתאריכים 27 עד 31 בינואר, התנהל בטשקנט בירת אוזסבקיסטן, טורניר קטרגל נשים לשנת 2023 של התאחדות הכדורגל של מרכז אסיה (Central Asian Football Association = CAFA)

זה לא טורניר גדול, למעשה חברות ב CAFA רק שש מדינות: אוזסבקיסטן, קירגיסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן, אפגניסטן ואיראן, שהגיע למשחקים כפייבוריטית, לאחר שזכתה בטורניר הקודם שהתקיים ביולי 2022 בדושנבה, בירת טג'יקיסטן.

השנה התחרו רק ארבע מדינות, היות וטורקמניסטן ואפגניסטן לא השתתפו.
אציין שגם בטורניר בשנה שעברה, אפגניסטן לא השתתפה בטורניר, וזה מסיבות "מובנות" של העלמת הנשים מהמרחב הציבורי ושלילת זכיותיהן באפגניסטן, או בשמה החדש של המדינה השסועה לאחר השתלטות הטליבאן – האמירות האיסלאמית של אפגניסטן.

 

הסיבה לגאווה של האיראנים בנבחרת הקטרגל נשים שלהם היא כפולה, הראשונה הייתה שהן גם זכו שוב בטורניר, לאחר שניצחו בכל שלושת המשחקים, כולל ניצחון 4-5 בגמר מול נבחרת אוזסבקיסטן המארחת, ולמרות כל הסיכון ומעצר ספורטאים המביעים הזדהות עם המחאה.

הסיבה השנייה הייתה שבנות נבחרת איראן החליטו שלא לשיר את ההמנון של הרפובליקה האסלאמית, וזה שידעו שהן צפויות לתגובה של המשטר, כפי שהן ראו את האיומים שקיבלו שחקני נבחרת הכדורגל של איראן ובני משפחותיהם, לאחר שסירבו לשיר את ההמנון במשחק הראשון של איראן בתחרות גביע העולם בכדורגל שהייתה בקטר, שלאחריהם השחקנים "יישרו קו" עם דרישת המשטר, ושרו את ההמנון בשני המשחקים הבאים.

אזכיר שלא מעט ספורטאים שהביעו תמיכה במחאה, נעצרו ע"י המשטר, בינהם ספורטאים מפורסמים, והיו גם ספורטאים שהוצאו להורג, כך שהבנות שהחליטו לא לשיר את הינון הרפובליקה האסלאמית, לקחו על עצמן סיכון לא פשוט.

 

הסרטון של בנות נבחרת איראן בקטרגל נשים לא שרות את ההמנון , הפך להיות וויראלי וערר תגובות רבות באיראן ובעולם, ובאיראן כמו באיראן, המשטר ניסה להמעיט מחשיבות המקרה ולהנמיך את הלהבות ברשתות החברתיות, ובין היתר שחרר בלון ניסוי עיתונאי (בחדשות הספורט של אתר اعتمادآنلاین = Etemad Online) שבו נאמר בצורה מבולבלת שלא ממש שכנעה אף אחד, שהסרטון הוויראלי שהתפרסם ברשתות הוא בכלל לא ממשחק הגמר מול אוזסבקיסטן, אלה מהמשחק השני השני של הנבחרת בטורניר, מול טג'יקיסטן (שהתקיים ב 28 בינואר) ואף הביאו סרטון שלכאורה מוכיח את הטענה, ואף נאמר שבמשחק הגמר נגד אוזסבקיסטן בנות הנבחרת לבשו מדים אדומים, ולא לבנים כפי שרואים בסרטון הוויראלי, וכן נאמר שהבנות שרו את ההמנון במשחק הגמר.

עוד נאמר שחבר בנבחרת הלאומית אמר לכתב הספורט בעיתון, ש"הנושא של שירת ההמנון בנבחרת על ידי השחקנים מעולם לא היה מוגזם, ולפעמים השחקנים לוחשים ההמנון, יש שחקנים שתמיד שרים שירים ויש כאלה שלא".

 

בלון הניסוי הזה התפוצץ בפני המשטר והרשתות האיראניות התמלאו לצד גילויי גאווה, אהדה ודאגה לבנות הנבחרת, בדברי לעג עוקצניים למשטר, מהסיבה הפשוטה, שהרשת מלאה בסרטונים של משחק הגמר ובו רואים את השחקניות האיראניות לבושות במדים הלבנים ושהן לא שרות את ההמנון, ואילו הסרטון שהובא כדוגמה לכך שהבנות “שרו את ההמנון” הוא בכלל מהמשחק נגד טג'יקיסטן, וגם בו רואים שהבנות לא ממש שרות את ההמנון… ומוסיפים שגם אם מישהו שר בלחישה, יראו את תנועת השפתיים הלוחשות, מה שבמקרה זה לא קורה, היה מבין הליצנים מי שהוסיף, שבמקום לשיר את המנון המולות, הבנות שרו בליבן את המנון איראן.

לסיום אברך גם אני את בנות הנבחרת האיראנית על זכייתם באליפות, ואקווה שמשטר המולות הרקוב והרצחני לא יתנקם בבנות הנבחרת שהביאו כבוד לעם האיראני, על שהעזו שלא לשיר את ההמנון של המשטר.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון