נוכחות צבאית ימית איראנית בדרום אמריקה

ארה"ב עוקבת אחר הודעות הצבא האיראני על הצבתן של שתי ספינות צבא בברזיל, שהן בדרכן לתעלת פנמה, שכן טהראן הודיעה כי תקים בה נוכחות צבאית.

"ראינו דיווחים על כך שאיראן שולחת ספינות מלחמה לברזיל ולתעלת פנמה, ואנחנו עוקבים אחר המצב ויש לנו את הכלים להטיל על איראן את האחריות, כולל באמצעות סנקציות", אמר ודנט פאטל, סגן דובר משרד החוץ האמריקאי.

העיתון האיראני, "טהרן טיימס", המקורב למשטר, דיווח כי איראן מתכננת להרחיב את תחום הפעילות שלה לתעלת פנמה.

תעלת פנמה חשובה מבחינה אסטרטגית בתור נתיב המים המפריד בין דרום וצפון אמריקה.

העיתון ציטט את אדמירל שהרם אירני – شهرام إيراني באמצע החודש שעבר שאמר: "עד עכשיו היינו נוכחים בכל המיצרים האסטרטגיים בעולם, ולא היינו נוכחים רק בשני מיצרים, ונהיה נוכחים השנה באחד מהם. אנחנו מתכננים להיות נוכחים בתעלת פנמה".

פוקס ניוז מסרה , בציטוט מקור ביטחוני מערבי עלום שם, כי ספינות המלחמה האיראניות טרם עגנו בברזיל.

אבל Marine Insight ציינה כי ברזיל איפשרה לספינות איראניות לעגון בנמליה, בדרך לתעלת פנמה.

הגנרל האמריקני בדימוס, מארק קימיט, אמר: "המצב שברזיל מאפשרת לספינות איראניות לעגון לא אומר שברזיל נקטה עמדה עוינת כלפי ארצות הברית, שכן לכל מדינה יש את הזכות לנהל את מדיניות החוץ שלה כפי שהיא רוצה".

"ברזיל משתפת פעולה עם ארה"ב כדי להטיל סנקציות שמונעות מאיראן להפוך למדינה רגילה", הוסיף קימיט לרשת אל-חורה.

"עם זאת, איראן שולחת מסרים מסוכנים בכך שהיא מכריזה שהיא עושה מה שהיא רוצה במים שהם אזור השפעה עבור ארצות הברית", הוסיף.

קימיט שלל כי ארה"ב תפתח בתגובה צבאית, והוסיף כי "וושינגטון תסתפק בניטור כל עוד הספינות עומדות בחוקי השייט הבינלאומיים", והדגיש כי "עם זה, שתי הספינות אינן נחשבות בשום צורה נשק שווה ערך לכוחו של הצי האמריקני".

פוקס ניוז ציטטה את הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו, רפובליקני מפלורידה, שאמר כי "היכולת של טהראן להרחיב את הנוכחות הצבאית שלה בחצי הכדור המערבי צריכה להוות תמרור אזהרה, במיוחד כאשר היא מבקשת לתמוך במשטרים מרקסיסטיים שמאלניים שיערערו את יציבות השלום בכל האזור." 

פוקס ניוז מסרה כי ייתכן שהספינה האיראנית "Makran" וספינה נוספת עומדות לעגון בברזיל.

"איראן מחזקת באגרסיביות את יחסיה עם חצי הכדור המערבי באמצעות המשטרים הסוציאליסטיים הדומים בוונצואלה, ניקרגואה וקובה", ציטטה הסוכנות את מריה אלווירה סלזאר, רפובליקנית מפלורידה.

"זה לא מקרי שספינות איראניות עגנו בברזיל חודש אחד בלבד לאחר שהסוציאליסטים חזרו לשלטון במדינה", הוסיפה.

MakranImg5.jpg

קרדיט: אלחורה      קרדיט לתמונה: פארס וויקיפדיה