דיווח: "כוח קודס" האיראני מבריח מיליוני דולרים מעיראק

אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל" מציין כי משלחת של ממשלת עיראק תצא לוושינגטון כדי לסייע בחקירת הברחת דולרים.

 

כוח קודס, זרוע החוץ של משמרות המהפכה האיראניים, הואשם בהברחת מיליוני דולרים מעיראק לחשבונותיו באיראן, בשיתוף עם שגרירות איראן בבגדד.

אתר "איראן אינטרנשיונל"  מסר בדיווח כי השיג מידע על רשת הברחת המטבעות מגורם בכוח קודס, האחראי על פעולות מודיעיניות וצבאיות מעבר לגבולות איראן, מטעם משמרות המהפכה.

האתר ציין בחשבון הטוויטר שלו שכוח קודס מבריח עשרות מיליוני דולרים מחנויות חלפנים בבגדד, נג'ף, כרבלא וסולימניה לחשבונות של משמרות המהפכה באיראן.

על פי המידע שפרסם הערוץ, הרשת מנוהלת על ידי אדם בשם מחמוד חוסני זאדה, לשעבר חבר בכוח קודס, ושני אזרחים עיראקים, מיית'ם חמזה קאסם דראג'י ומית'ם סדג'י.

 

שגרירות איראן מעורבת

מהאתר נמסר כי מוחמד טאג'אן ג'ארי, הבכיר לענייני כספים ביחידה 400 של כוח קודס, מפקיד את הסכומים הנדרשים בסניף בנק אנסאר של משמרות המהפכה.

מהערוץ נמסר, "השכן שלי עובד עם איש השטח שלו בעיראק, מוסטפא בק בטין, עובד לשעבר בשגרירות איראן, וחבר בכוח קודס שמקבל דולרים מחלפנים בעיראק לאחר הנפקת מסמך התשלום בטהרן".

בהקשר זה, הערוץ ציין כי השיג קבלה של פיקדון כספי לחשבונו של חוסיין אסינה, פעיל מסחרי הקשור לכוח קודס. לדבריו, המידע "מראה פעילות של הלבנת הון (של משמרות המהפכה) בעיראק, שייבשה את שוק המטבע זר בשוק העיראקי".

מוקדם יותר דיווח האתר "איראן אינטרנשיונל", שציטט מקור יודע דבר בבגדד, שאמר כי באמצע פברואר תצא משלחת של ממשלת עיראק לוושינגטון כדי לסייע בחקירת הברחת דולרים מעיראק לאיראן, ולהודיע ​​לצד האמריקאי את תוצאות המאמצים שנעשו בעניין זה.

 

המקור אמר שלא ברור אם ראש ממשלת עיראק מוחמד שייע אל-סודאני יעמוד בראש המשלחת או לא.

ביום רביעי, 25 בינואר, התכנסה קבוצת אזרחים עיראקים מול הבנק המרכזי של המדינה, כדי למחות נגד המחיר הגבוה של הדולר.

באחד מכרזות המפגינים נכתב: "מנע את גניבת הדולרים שלנו על ידי מדינות שכנות".

מוקדם יותר דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי התגברות הלחץ על המשטר האיראני הובילה לפיחות המטבע העיראקי, ומאז נובמבר מפעיל הבנק הפדרלי של ניו יורק פיקוח קפדני בטיפול בהברחת דולרים לאיראן. יותר מ-80% מהעברות הבנקאיות העיראקיות נחסמו.

 

100 מיליון דולר בחודש לאיראן

על פי הסנקציות האמריקניות, כל עסקה בין איראן לעיראק חייבת להתבסס על הדינר, והשימוש בדולר האמריקאי בעסקאות אלו אסור בשל הסנקציות.

אבל שני יועצים לבנקים עיראקים פרטיים המשתתפים בקביעות בפגישות הבנק המרכזי אמרו לרויטרס כי איראן מקבלת כ-100 מיליון דולר בחודש מאנשי עסקים עיראקים.

ראש ממשלת עיראק הקצה כוחות מיוחדים להילחם בטרור, לעצור את הברחת הדולרים לאיראן.

מותאנה אמין, חברת הפרלמנט העיראקי, אמרה מוקדם יותר לאתר "איראן אינטרנשיונל" כי ארה"ב מנעה כניסת כמות גדולה של דולרים לאיראן מעיראק, וקראה לבנק המרכזי של עיראק להעניש את כל הבנקים העיראקים העובדים בחשאי עם טהראן. 

 

חברה זאת מהפרלמנט העיראקי אמרה כי אמריקה, בנוסף לנושא הברחת הדולרים לאיראן, הזהירה את בגדאד בנוגע להסכם בשווי של 4 מיליארד דולר בין איראן לעיראק.

"בנוסף לאיראן, נשלחו סכומי דולרים גדולים מעיראק לסוריה ולבנון", הוסיף.

קרדיט: אלערביה