אתר מודיעין: פאניקה באלג'יריה בעקבות הצבת מל"טים ישראלים בגבול מרוקו

אתר המודיעין הצרפתי: מועצת הביטחון העליונה של אלג'יריה מודאגת מהצבת מל"טים ישראלים על הגבול עם מרוקו

גורמי צבא אלג'יריה השמיעו אזעקה בפני הנשיא טבון, בהתחשב בכך שצעד זה ישפיע על יחסי הכוחות עם מרוקו, בהתחשב בכך שאלג'יריה עדיין לא מוכנה להתמודד איתה.

הישיבה האחרונה של מועצת הביטחון העליונה באלג'יריה, שבראשה עמד נשיא הרפובליקה, עבדאלמדג'יד טבון, דנה בנושא מרוקו,ותוכניתה לפרוס מספר חסר תקדים של מל"טים מתוצרת ישראל בגבולותיה עם שכנתה המזרחית, המתוכננת לפברואר הקרוב, מה שגרם לצבא להכריז על מצב כוננות מול צעד זה, המהווה פגיעה חזקה במאזן הכוחות הצבאי בין שתי המדינות.

בדו"ח של אתר האינטרנט "מגרב מודיעין" –  “مغرب انتلجنس”  הצרפתי נאמר כי "רוחות הפאניקה נשבו באלג'יר", דבר שהיה ניכר במהלך הישיבה האחרונה של מועצת הביטחון העליונה שהתקיימה ב-18 בינואר 2023, בה קיבל הנשיא טבון הסבר מקיף כולל הצגת המידע שאומת על ידי כל זרועות הביטחון של צבא אלג'יריה, לגבי נכונותה של מרוקו להציב מל"טים ישראליים נשלטים מרחוק על הגבול.

 

אותם דיווחים אלג'יריים קבעו כי החל מפברואר הקרוב, מרוקו תציב מספר חסר תקדים של מל"טי תקיפה שקיבלה מישראל במסגרת הסכם שיתוף הפעולה הצבאי שנחתם בין שתי המדינות, ולפי המודיעין הצבאי האלג'ירי, יחידות של מטוסים אלו כבר החלו לטוס מעל גבול מרוקו- אלג'יריה ומעל כמה אזורים רגישים מאוד.

צבא אלג'יריה טען כי בידיו ראיות המאשרות שמרוקו רכשה מספר מכשירי ניווט מרחוק עבור כלי טיס ישראלים, ובמיוחד דגם "Heron TB", שהוא אחד המל"טים הישראלים המתקדמים ביותר, מה שגרם לגורמים בצבא אלג'יריה להפעיל אזעקה מול הנשיא טבון בהתחשב בכך שצעד זה ישפיע על מאזן הכוחות עם מרוקו, ובהתחשב בכך שאלג'יריה עדיין לא מוכנה להתמודד איתו.

 

על פי אותו דיווח, העניין קשור ל"איום גדול על הביטחון הלאומי של אלג'יריה", כך על פי הערכות מועצת הביטחון העליונה, ויש להתחיל את המשא ומתן הראשוני עם גורמים מערביים וסיניים (לרכישת ציוד מקביל).

לא ידוע רשמית כמה מל"טים השיגה מרוקו מישראל, אך דיווחים ישראלים רבים דיברו על כך שרבאט כבר השיג כמה יחידות מהם, ועיתון הארץ דיווח בעבר על עסקה זו לראשונה. הכוחות המלכותיים של מרוקו רכשו בינואר 2021 3 מל"טי הרון, תמורת סכום ראשוני של כ-50 מיליון דולר, שהוא אותו סוג שהוזכר בדו"ח הצרפתי.

MALE UAV: the Heron TP is a multi role, advanced, long range UAS

קרדיט: דפנס ערביכ   קרדיט לתמונה: התעשיה האווירית IAI