השבוע שבין ה-20.1.22 ל- 26.1.23 אצל שכנינו הפלסטינים

בשבוע האחרון, ניכר נסיון להגביר את המאבק במאפיינים של פח"ע עממי, אבנים, סלעים, בקבוקי תבערה וגם מטענים בהיקף הולך וגדל, כנגד רכבים וישובים ישראליים. חשוב שנבין שרק בנס, לא נסתיימו תקריות אלו בנפגעים ישראליים, כי בחלק גדול מהמקרים מדובר היה בנסיונות רצח ממש.
זאת, לצד המשך פיגועי הירי, נגד כוחות צה"ל הפועלים בשטחי איו"ש, בעיקר בגזרות שכם וג'נין, אך גם בגזרות נוספות, לצד ירי מרחוק לעבר ישובים, בסיסים ומחסומים. התקריות הללו גובות גם הרוגים, לשמחתנו רק בקרב המחבלים. כך נהרגו בלילה האחרון (26 ינואר) לפחות 4 מחבלים (8 לפי דיווחים אחרים), רובם אנשי מנגנוני הבטחון הפלסטניים בחילופי אש בעת פעולה לסיכול פיגוע במחנה הפליטים ג'נין.

בנוסף, נהרג (25 ינואר) צעיר פלסטיני שנחשד כמחבל, משום שהחזיק רובה צעצוע, במהלך הריסת בית המחבל עודאי אלתמימי – שר"י, במחנה הפליטים שועפאט. החמא"ס הכריזה על ההרוג כאחד מאנשיה. בעקבות תקרית זו פרצו הפרות סדר קשות בכל גזרת ירושלים והעוטף, ושני מחבלים נורו ונפצעו לאחר שירו זיקוקין בכינון ישיר לעבר שוטרים בסלואן.

הנה תמונות מחילופי אש בין מחבלים לחיילי צה"ל בג'נין:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/586239646173508?idorvanity=357103281849

בתוך כך, בלט נסיון לפיגוע דקירה בחוות שדה אפרים שליד גוש טלמונים. המחבל, פעיל ג'האד אסלאמי נורה וחוסל ע"י בעל החוה. כן חוסל מחבל מג'נין שניסה לבצע פיגוע דקירה ליד קדומים. שני נסיונות פיגועי דקירה, בירושלים וליד אלון מורה סוכלו, ללא נפגעים, ובמעצר המחבלים בלבד.

הנה תמונות מהארוע בחוות שדה אפרים:

ברקע לדברים, הפגנת מאות פעילים בחסות הרש"פ, על רקע התביעות לפינוי הפולשים הבדוים לאתר ח'אן אלאחמר. במקביל, הרש"פ בגיבוי האיחוד האירופי ממשיכה במלוא המרץ לבצע עבודות להשתלטות על שטחי C, ואזורים בסמוך להתיישבות היהודית בכל רחבי איו"ש. לצד זאת, פועלים הפלסטינים למנוע הריסת מנים לא חוקיים בסמוך לסוסיא, בשטח אותו הם מכנים :"מסאפר (פאתי) יטא".

הנה תמונות מח'אן אלאחמר:

בהקשר זה, מתוכנן כינוס של המועצה המהפכנית של הפת"ח לבחינת דרכי התמודדות עם ממשלת ישראל החדשה ומדיניותה.
במישור הפנימי: מנגנוני הרש"פ עצרו את מוניר אלג'אע'וב, אחראי הגיוס הפת"ח, לאחר שהתבטא בגנות יו"ר הרש"פ ובכירים נוספים, ובראשם זכריא מצלח מפקד המודיעין הצבאי וטען לשחיתות ובעייתיות בהתנהלות הרש"פ. פרסום הדברים הביא גם להחלטה להורדתו בדרגה מ"עקיד" (מקביל לאל"מ) לדרגת שוטר רגיל, מה שיביא לפגיעה קשה בשכרו.

הנה קטע מדברי אלג'אע'וב שהודלפו לרשתות החברתיות:

ובעזה, הרסו אנשי החמא"ס שורה של בתים במחנה הפליטים שאטי, במטרה לאפשר סלילת כביש לאורך חוף הים, באזור שכונה: "צואר הבקבוק". בעלי הבתים הביעו מורת רוח רבה מצעד זה בציינם שגם ישראל לא העזה לבצע צעד כזה.

הנה כתבה בנושא:

ובחזרה לאיו"ש: גופת צעיר עם סימני אלימות נתגלתה בג'נין. לא ידועים פרטים. צעיר מראמאללה נהרג בתאונת דרכים כשנהג ברכב לא מוסדר (משטוב). מפקד משטרת ראמאללה קרא לתושבים לגלות אחריות ולהימנע מנסיעה ברכבים לא חוקיים. הבעיה, שגם עם רכבים חוקיים ישנם אינספור תאונות דרכים, חלקן עם נפגעים, ואין כל התמודדות עם ה"אנרכיה בכבישים". המשטרה הפלסטינית גם מסרבת לשתף פעולה עם משטרת ישראל בגביית קנסות מנהגים הנוסעים בניגוד לחוק. פוליטיקה חשובה מחיי אדם, אצל הפלסטינים.

לצד זאת החרימו מנגנוני הרש"פ מספר אנטנות של חברות סלולאר ישראליות בשכונות כפר עקב וסמיראמיס, שכונות שרשמית שייכות לבירת ישראל, אך בשל הימצאן מחוץ לגדר, מנגנוני הרש"פ וכנופיות פשע הן השלטון באזורים אלה. הרש"פ נלחמת נגד כל נוכחות של חברות הסלולאר הישראליות המציעות חבילות תקשורת זולות בהרבה מאלה של חברות הסלולאר הפלסטיניות, כאשר האמצעי העיקרי במאבק זה, הוא פגיעה באפשרות להציב אנטנות סלולאר בשטחי הרש"פ. כתוצאה מכך, רבים מהפלסטינים מחזיקים קו סלולאר פלסטיני לצד קו ישראלי.

הנה כתבה:

בהקשר זה, החליטה ממשלת הרש"פ לגבות שקל אחד מכל בעל טלפון סלולארי, לטובת חיזוק הנוכחות הערבית בירושלים. החלטה, שקוממה לא מעט אנשים הרואים בכך מס נוסף לקופת מושחתי הרש"פ.

הנה משאל רחוב, בו אומרים כל הנשאלים, שאין הם מאמינים שהשקל שייגבה מהם יגיע אכן ליעדו, ולכן הם מתנגדים למס החדש:

ועוד השבוע: שביתה כללית באונר"א על רקע תביעות שכר. בעקבות סכסוך העבודה פוטר ג'מאל עבדאללה, יו"ר ועד עובדי אונר"א איו"ש, מה שהביא להשבתה מיידית של כלל מוסדות אונר"א, כולל בתי הספר שרק השבוע חזרו לפעול לאחר חופשת החורף והמחצית. גם בחלק מהאוניברסיטאות באיו"ש, ובראשן אוניברסיטת ביר זית הוכרזו סכסוכי עבודה בשל תביעות שכר.

הנה כתבה אודות השביתה במוסדות אונר"א:

ולאחר סבב בערי איו"ש, התקיימו השבוע גם בעזה בחירות להתאחדות לשכות המסחר, גוף המייצג את הסוחרים ואנשי העסקים באזור. למרות שלבחירות אלו משמעות מוגבלת, עצם קיומן מהווה ביטוי ליציבות מסויימת במארג היחסים שבין גורמי הכח הפוליטיים באזור. בבחירות האישיות זכו בעיקר אנשי רשימת הבניה והפיתוח, עצמאים הנחשבים ברובם מקורבים לפת"ח והרש"פ.

הנה כתבה בנושא:

ולסיום העימות הפנימי בישראל מעורר עניין רב בתקשורת הפלסטינית בפרט והערבית בכלל.. ההפגנות רבות המשתתפים והדיבורים על "מלחמת אזרחים" כביכול מתקבלים בסיפוק רב בקרב העיתונות הערבית לפחות, המציגה את העימות כ"פתח להתפוררות ישראל מבית", היה לא תהיה.

הנה דוגמא לאחת מהכתבות ברוח הזו:

עד כאן להשבוע, שבת שלום, ובעז"ה גשמי ברכה ובריאות על כולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות