לפני חצי מאה, צוללת טבעה ליד חופי מצרים- סיפור מסתורי שבלבל את ישראל!

הצבא הישראלי מפרסם יומן חיפושים אחריו, כדי להעלות שוב את השאלה מי אחראי להטבעת הצוללת "דקר"

במלאת 55 שנה לטביעת הצוללת הישראלית "דקר" ליד החוף המצרי, שחל היום, רביעי, פרסם צבא ישראל יומן פעולות ומאמצי החיפוש אחריה, כדי להעלות שוב את השאלה "מי אחראי על טביעת הצוללת?"

העיתון הישראלי "מעריב" פרסם ביום ראשון, כי הצוללת "דקר" טבעה ב-25 בינואר 1968, בדרכה מבריטניה לישראל במסעה הראשון, ולמרות החיפושים האינטנסיביים אחריה. שרידיו התגלו רק כעבור 31 שנים, כאשר היא נמצאה על קרקעית הים בעומק של 3 ק"מ, במרחק של 485 ק"מ מחיפה.

شاهد لغز الغواصه الاسرائيليه "داكار" التي غرقت أمام ساحل الإسكندرية | صباحك  عندنا - YouTube

 

חיפושים

לפי מה שמציין העיתון הישראלי, ישראל פתחה בפעולות חיפוש לאחר שקיבלה קריאת מצוקה מהצוללת, אך מחלקת המבצעים של הצבא הישראלי אישרה לבסוף את טביעתה ואת מותם של 69 אנשי הצוות שלה.

לדבריה, בדיוק בשעה שמונה בערב הגיע שדר מספינת הסוחר "יפו" לפיה התקבל אצלה שדר בעוצמה חלשה ולא ברור ולא ידוע מי שלח אותו ולמחרת נמסר מיחידת המודיעין כי התקבל אות מצוקה על ערוץ ההצלה של הצוללת ולא היה ברור מאיזה כיוון היגע האות.

בעיתון נמסר כי ב-30 בינואר באותה שנה, עלו חששות עקב התקרבות כלי שייט מצרים לאזור פעולות החיפוש, שכן אין אישור לחיל הים הישראלי להתקרב לגבול מצרים, והוגשה בקשה להזיז את פעולות החיפוש הרחק מהשטח המצרי, אך לאחר יומיים של חיפושים נכזבו התקוות למצוא את הצוללת וצוותה, והרשויות הישראליות הפסיקו את פעולות החיפוש וכל כלי השייט שהשתתפו חזרו לנמל חיפה.

قصة الغواصة الإسرائيلية «داكار» تروى قدرات البحرية المصرية عقب نكسة 1967 –  قناة الغد

 

הרומן המצרי וסוד ההיעלמות

ישראל לא האשימה את מצרים כי היא עומדת מאחורי התאונה, ולמרות זאת פרסם העיתון "אל-אחבאר" ב-1970 כי ספינת מלחמה מצרית השמידה את הצוללת באמצעות פצצות עומק.

כלי תקשורת ערביים דיווחו כי דו"ח שהגיש סגן אלוף בצי ,בדימוס, מוחמד סעיד חאטר לרשויות המוסמכות במצרים, ובו אמר שבשנת 1974 הוא מצא מכשיר טלוויזיה אנגלי, מתוצרת חברת "זניט", במצב טוב, לאחר שאחד משולות המוקשים, שהוא פיקד עליה, הטילה פצצות עומק נגד מטרה עויינת.

סיפור זה אושר מאוחר יותר על ידי האלוף בדימוס של חיל הים, מוחמד עבד אל מג'יד אזאב, בשנת 2005 במהלך ראיון עיתונאי במהלכו אישר כי המשחתת המצרית טארק, שהייה בין אנשי צוותה, ובמהלך חזרתה ממשימת אימונים גילתה את הצוללת "דקר" סמוך לחוף המצרי והיו חילופי אש, והם הצליחו להשמיד אותה באמצעות פצצות עומק, אך ההנהגה הפוליטית במצרים סירבה לאמץ את הסיפור כי לא היו ראיות מהותיות שתומכות בו, והיא לא הודיעה רשמית את מה שדיווח הצי המצרי על הטבעת הצוללת.

ראוי לציין כי ישראל קנתה את הצוללת מהצי הבריטי, ושבועיים לאחר שיגורה אבד הקשר עם אנשיה כשהיא היתה בדרכה לנמל חיפה, ושרידיה נמצאו לאחר סריקות שבוצעו על ידי הספינה "Nautikos" ,בעומק של 3 קילומטרים.

השם "דקר" בעברית מתייחס לסוג של דגים טורפים גדולים במעמקים. אורכה של הצוללת 87 מטרים ורוחבה 8 מטרים והיא היתה מצוידת בצינורות לשיגור טילי טורפדו.

شاهد لغز الغواصه الاسرائيليه "داكار" التي غرقت أمام ساحل الإسكندرية | صباحك  عندنا - YouTube

קרדיט: אלערביה   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות וויקיפדיה