ישראל מתכוננת להתעמת עם מטוסי Su-35 איראניים בעזרת מטוסי F-15EX

ישראל מתכוונת לתגבר את חיל האוויר שלה עם מטוס הקרב F-15EX בהקשר של מטוסי ה-Su-35 שאיראן אמורה לקבל בקרוב מרוסיה.

 

ארצות הברית קיבלה הזמנה רשמית לרכישת 25 מטוסי בואינג F-15EX Eagle II ממשרד הביטחון הישראלי עם אופציה להגדלת המספר בעתיד.

בשבוע שעבר הגישה ממשלת ישראל מכתב בקשה רשמי לוושינגטון. הנייר לעיל הוא השלב הראשון בתהליך המכירה הצבאית למדינות זרות, המפוקח על ידי משרד ההגנה האמריקני (DoD), ולאחר מכן יתנהל משא ומתן על פרטי הכמות והמחיר.

מאז 1977, ה-F-15 Eagle, שיוצר תחילה על ידי מקדונל דאגלס לפני מיזוג החברה עם ענקית התעופה והחלל בואינג, נמצא בשירות של חיל האוויר הישראלי (IAF).
גרסאות ה-A/B/C/D/I של ה-F-15 הן בין 84 המטוסים שבשירות חיל האוויר. עם למעלה מ-100 ניצחונות ואפס הפסדים בקרבות אוויר, מטוסי הקרב הדו-מנועים הללו הם מהמצליחים בהיסטוריה. מטוסים אלו יכולים לפעול בכל תנאי מזג האוויר.

Meet the F-15EX 'Eagle II,' the Air Force's Newest Fighter - Coffee or Die  Magazine

 

זה רק הגיוני שישראל תרצה לרכוש גרסה משופרת של ה-F-15EX Eagle II, הנבדקת כעת על ידי חיל האוויר של ארצות הברית (USAF), בהתחשב בכך שלחיל האוויר יש היסטוריה ארוכה של שימוש ב-F-15 .

ממשלת ישראל מעוניינת לרכוש מטוסי קרב נוספים של  F-15 בנוסף לחמקנים -Lockheed Martin F-35 Lighting II שקבלה בשנת 2020. חיל האוויר הוא היחיד עם מטוס F-35I Adir , גרסה שתוכננה במיוחד עבורם עם הטכנולוגיה והאוויוניקה העדכניות ביותר , והלקוח הזר הראשון למטוס הקרב החמקן מהדור החמישי.

מספר המטוסים הצבאיים בחיל האוויר הישראלי אינו ידוע, אך על פי ההערכות הוא מונה למעלה מ-600 מטוסים וכולל מטוסי קרב, מטוסי תובלה ומסוקים. הצי האווירי הצטמצם באופן משמעותי כתוצאה ממגבלות התקציב האחרונות והדרישות להוציא מהשרות כמה מטוסים ישנים יותר.

Air Power - Boeing's new F-15EX will be a Strike Eagle on... | Facebook

 

אלה כוללים את ה-F-16A/B Netz שהוצא משימוש בסוף 2016 לאחר ששירת כמעט 36 שנים. בעוד שחלק ממטוסי הקרב "הועברו" לקנדה, אחרים נמכרו לארצות הברית שם ישמשו כמטוסי אימון.

לישראל יש כרגע רק שלוש טייסות אפ-16, ולמרות שמטוסי ה-F-16 שהוצאו מהשירות הוחלפו במטוסי F-35, מפקדי הצבא במדינה הזהירו בקיץ שעבר כי מטוסי קרב רבים נוספים עומדים לצאת לפנסיה בזמן הקרוב מאוד. חיל האוויר הישראלי יצטרך להמשיך ולהצטמצם אם לא יוזמנו מטוסים חדשים.

"צבא ההגנה לישראל (צה"ל) צריך לשמור על יתרונו לאור הסכנות שישראל ניצבת בפניהן במזרח התיכון, כולל איומים מצד חמאס בעזה וחיזבאללה בלבנון, כמו גם האיום הנשקף מתוכנית הגרעין של איראן".

Boeing F-15EX Eagle II Vs Sukhoi Su-35: कौन सा Fighter Jet है जादा ताकतवर?  - YouTube

 

"לכן, לישראל חייבת להיות חיל האוויר החזק, בעל היכולת והמתקדם ביותר במזרח התיכון. ה-Lightning II יכול לשאת מגוון כלי נשק גם כשהוא במצב של חמקנות, מה שעוזר ל-F-35, מטוס הקרב המתקדם ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית, להישאר תחרותי".

ה-F-15EX הוא עדיין אופציה טובה עבור חיל האוויר. לפי בואינג, האיגל 2 "נושא יותר כלי נשק מכל מטוס קרב אחר ברמה שלו ויכול לשגר ראשי נפץ היפרסוניים באורך של עד 22 רגל ובמשקל של 7,000 פאונד".

Is Boeing's F-15EX better than the Su-30KI and Rafale fighter jets? - Quora

 

חיל האוויר יכול גם להמיר מספר שווה של מטוסי ה-F-15I שלו לאותה תצורת אוויוניקה כמו של הדגם המתקדם יותר ובנוסף יש כוונה לרכוש 25 מטוסי F-15EX נוספים. מול יריב כמו איראן, ברור שה-F-15EX וה-F-35I יכולים לעבוד יחד בצורה יעילה, במיוחד בהתחשב בכך שטהרן עומדת לרכוש את ה-Su-35S מרוסיה.

במצב חמקנות, ה-F-35I יכול לפגוע בחוזקה ולהשבית את מערכות ההגנה האווירית של האויב, בעוד ארסנל התחמושת האדיר של ה-F-15EX "ינקה" את שדה הקרב. (קרדיט: דפנס ערביכ)

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות ואתרי יצרני המטוסים ומשרד ההגנה בארה"ב