ישראל מזמינה רשמית 25 מטוסי F-15EX מארצות הברית

ישראל הביעה בעבר עניין ב-F-15, יחד עם ה-F-35, אך חוסר היציבות הפוליטי עיכב את המהלך הרשמי.

משרד ההגנה הישראלי הזמין רשמית 25 מטוסי F-15EX מארה"ב, לפי מקורות בתעשייה, אך חיל האוויר הישראלי כבר מקווה להכפיל את ההזמנה.

המקורות אמרו כי ממשלת ישראל שלחה בשבוע שעבר מכתב בקשה רשמי עבור מטוסים אלו לממשלת ארה"ב. מכתבי הזמנה הם השלב הראשון בתהליך המכירה לצבא זר, שלאחריו מתנהלים משא ומתן על מספרים ופרטי מחיר.

חוסר היציבות הפוליטית בישראל בשנים האחרונות אילץ את הישראלים להכנס ל-5 מערכות בחירות בתוך פחות מארבע שנים, מה שעיכב את ההחלטה הרשמית על רכישת הגרסה המתקדמת של ה-F-15. בשנת 2020 קיבלה ממשלת ישראל החלטה כללית לרכוש מטוסי F-35 ו-F-15 נוספים. אבל בעוד שחוזה ה-F-35 נחתם, חוזה ה-F-15 לא נחתם.

 

אולם מאז, חיל האוויר הישראלי הביע צורך דחוף ביותר מטוסי F-15 שניתן להטעין בכמה מסוגי מערכות הנשק שפותחו בישראל ונועדו להשמדת מטרות "מוקשחות", כמו אתרי גרעין איראניים.

מקור ביטחוני ציין כי כעת, לאחר הוצאת מכתב ההזמנה, צפויים משלוחים ראשונים של ה-F-15 EX ב-2028, אך ייתכן שממשלת ישראל תבקש מארצות הברית להקדים את לוח הזמנים הזה. גם משרד הביטחון הישראלי וגם שגרירות ארה"ב בירושלים סירבו להגיב לדיווח זה.

לפי חברת בואינג, ה-F15-EX "נושא יותר כלי נשק מכל מטוס קרב אחר בדרג שלו, ויכול לירות נשק היפרסוני באורך של עד 22 רגל ומשקל של עד 7,000 פאונד".

 

חיל האוויר הישראלי רוצה 25 מטוסי F-15EX ובמקביל ישדרג 25 מטוסי F-15I לאותה תצורה אלקטרונית כמו ה-F-15EX, למעט מערכת ה-fly-by-wire. הגורם הביטחוני הישראלי אמר כי מגבלות תקציב עלולות להשפיע על "היקף" השדרוג המתוכנן של ה- F-15 I. חיל האוויר הישראלי מפעיל כיום 50 מטוסים בגרסאות F-15 A/B/C/D ו-25 גרסאות F-15I.

כאשר קיבל חיל האוויר הישראלי את ההחלטה לרכוש מטוסי F-15 ו-F-35 נוספים, היא התבססה על ההנחה שבתרחישי לחימה עתידיים המטרות יהיו מוגנות במערכות הגנה אוויריות מתקדמות. זה ידרוש גל ראשון של מטוסי F-35 כדי לנטרל את מערכות ההגנה האווירית ולאחר מכן יבואו מטוסי הקרב הכבדים של F-15 עם המטענים הכבדים שלהם של מערכות נשק מתוחכמות במיוחד, שחלקן נמצאות בפיתוח.

 

מנקודת המבט של ישראל, היחסים החדשים בתחום הצבאי בין רוסיה לאיראן הופכים את הצורך המבצעי בעוד מטוסי F-15 לדחוף. דווח כי מוסקבה עשויה למכור את מערכות ההגנה האווירית S-400 לאיראן, שמתכננת לפרוס אותן כדי להגן על אתרי הגרעין שלה.

הסד"כ הישראלי של מטוסי F-15 נחוץ לא רק כדי לתקוף מטרות באיראן אלא גם כדי לעצור שיגור טילים מדויק על ידי חיזבאללה, כוח הפרוקסי של איראן בלבנון.

צה"ל הכין בנק של מטרות שיהיו נתונים להתקפות קשות אם חיזבאללה יתחיל בירי טילים כתוצאה מפעילות ישראלית נגד אתרי גרעין איראניים.

לפני שהרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי סיים את תפקידו ב-16 בינואר, הוא אמר בראיונות כי אם תפרוץ מלחמה חדשה עם חיזבאללה, ישראל תשחרר "גלי אש" שיחזירו את לבנון 50 שנה אחורה.

 

F-15E Strike Eagle: 

ישראל מזמינה רשמית 25 מטוסי F-15EX מארצות הברית

קרדיט: דפנס ערביכ     קרדיט לצילום חיל האוויר האמריקני/סמל טכני מתיו בלו