עיתונאי ישראלי מדווח מסעודיה: ניכרת פעילותם של אנשי עסקים ישראלים

עיתונאי ישראלי דיווח מבירת סעודיה, ריאד, על התרשמויותיו בנוגע לנורמליזציה של היחסים בין סעודיה לישראל, הקרובים מתמיד, כך לפי הערכתו.

העיתונאי הישראלי הנריק צימרמן אמר לאתר iNews 24 הישראלי, "בתוך ההתקרבות בין ערב הסעודית לישראל, אנו עדים לנוכחות של קהילה יהודית בריאד ולפעילות של אנשי עסקים ישראלים שעובדים כבר זמן מה בממלכה".

"אנחנו עומדים בתחילתו של עידן חדש. יש דברים חדשים שהתחילו, אבל צריך עוד זמן", הוסיף.

העיתונאי הישראלי ציין כי "במהלך השבועות האחרונים התרבו החדשות על היחסים הרשמיים בין ערב הסעודית לישראל ומידע לגבי כינון היחסים העתידיים בין שני הצדדים".

"ראש ממשלת ישראל הפתיע את הקהילה הבינלאומית באוגוסט 2020 בכינון נורמליזציה עם איחוד האמירויות, סודן, מרוקו ובחריין. מדינות אלו לא היו חותמות על ההסכם ללא אישור ממלכת סעודיה, שהיא המדינה המשפיעה ביותר בעולם הערבי", אישר צימרמן.

העיתונאי נגע בתנאי הממלכה להסכמה לנורמליזציה עם ישראל ואמר כי "לפני תחילתה של ממשלתו השישית של בנימין נתניהו, ממשלת ישראל הימנית ביותר, מנהיג הממלכה בפועל, מוחמד בן סלמאן הציב תנאים להצטרפות להסכמי אברהם".

"התנאי הראשון הוא שישראל תתחייב לא לספח אדמות בגדה המערבית. השני הוא שלא תאמץ שום שינוי במדיניותה לגבי מסגד אל-אקצא, אחד המקומות הרגישים בעולם", אמר העיתונאי.

"ריאד קוראת לישראל לשפר את תנאי העבודה של הפלסטינים ולעבוד בתיאום עם הממשל של הנשיא ג'ו ביידן", המשיך צימרמן והוסיף כי סעודיה "קוראת גם לארה"ב, לאחר שנים של מתיחות, לשקול לראות בריאד בעלת ברית אסטרטגית, ולחדש את מכירת הנשק המתקדם לממלכה, במיוחד את מטוס הקרב האמריקני המתקדם ביותר ה-F-35".

צימרמן טען כי "השרים בעלי הקו הנוקשה ביותר בממשלת ישראל, שהם בצלאל סמוטריץ' (שר האוצר) ואיתמר בן-גביר (שר המשטרה), התחייבו בפני נתניהו כי לא ינקטו שום צעד שעלול לסכן את הנורמליזציה עם סעודיה."

העיתונאי הישראלי הדגיש כי הנורמליזציה עם סעודיה היא "אחד היעדים של השנים הקרובות" וכי "תשומת הלב מופנית לעימות עם איראן".

נתניהו אישר באוקטובר כי הסכמי נורמליזציה עם מדינות ערב לא היו נכרתים אלמלא אישורה של ערב הסעודית, והוסיף כי כינון היחסים עם הממלכה יהיה מטרתו העיקרית במהלך כהונתו.

"הסכמי אברהם [הסכמי הנורמליזציה] לא היו מתקיימים ללא אישור סעודי שבשתיקה", אמר בראיון לכלי התקשורת האמריקני CNN.

מוקדם יותר בשנת 2022, יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר: "איננו רואים בישראל אויב, אלא כבעלת ברית פוטנציאלית בשל האינטרסים הרבים שאנו יכולים לרדוף לשאוף להם יחד, אך יש לפתור כמה סוגיות לפני שנוכל להגיע לזה. "

ראוי לציין כי איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן חתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל בחסות ארה"ב באמצע ספטמבר 2020.

Saudi-Israel normalisation on cards? | Latest English News | World News |  WION - YouTube

קרדיט: נור ניוז     קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות