איתות כלכלי רוסי חשוב לאור משבר הדולרים הקריטי במצרים

"החושים החדים" של פוטין לא קהו למרות הלחץ העולמי עליו בעקבות פלישתו לאוקראינה בתחילת שנת 2022 ושבקרוב ימלאו לה שנה כשהמצב הוא ללא הכרעה וכלכלת רוסיה נקרעת לגזרים מכובד הסנקציות העולמיות עליה.

ההנהגה הרוסית הבחינה במצוקה הכלכלית הקשה המאיימת על מצרים ומצוקת השלטון שלא מצליח להביא פתרונות מעשיים שיאפשרו המשך הפעילות הכלכלית במדינה.

הלחץ של הבנק העולמי על המשטר המצרי לבצע רפורמות כלכליות קשות מנשוא שהמשטר אפילו לא יודע איך להתחיל אותן אז מגבירות המצוקה של הנהגת מצרים.

הרוסים , שמחפשים נואשות שווקים למוצריהם השונים , בסולקו משווקי המדינות המשתתפות בסנקציות נגדה, מאלצות אותה "להמציא" פתרונות" יצירתיים שמצד אחד יעזרו להם אך מצד שני ייטיבו עם הצד השני.

ולכך מצרים מתאימה כמו כפפה ליד הרוסית ההולכת ומצטמקת, שלא לדבר שרוסיה מרוויחה קלפים טובים גם בתחום מדיניות החוץ שלה בהחלשת הקשרים הכלכליים של מצרים עם ארה"ב שתומכת נלהבת לדרישות הדרקוניות של הבנק העולמי.

החלטת הבנק המרכזי של רוסיה לכלול את הלירה המצרית ברשימת המטבעות ששער החליפין שלהם יקבע באופן רשמי מדי יום, עוררה אופטימיות במצרים, במיוחד בחוגים המסחריים, בהתחשב בכך שלהחלטה תהיה "השפעה חיובית משמעותי על תנועת הסחר בין שתי המדינות, כמו גם על שער החליפין של הדולר מול הלירה המצרית , מה שגורם למשבר במצרים כבר די הרבה זמן", לדברי חבר מועצת המנהלים של אגף היבואנים של הפדרציה של לשכות המסחר המצריות, אחמד שיהא.

בנוסף ללירה המצרית, החלטת הבנק המרכזי הרוסי כללה מטבעות נוספים, בהם הדירהם של איחוד האמירויות, הרופי האינדונזי והבאט התאילנדי. שער החליפין הראשון של הרובל הרוסי מול הלירה המצרית לאחר מתן ההחלטה היה 0.43 פיסטרים .

שיהא אמר לרשת החדשות אל-חורה כי "ההחלטה לאמץ את הלירה המצרית בתוך סל המטבעות שמחירו נקבע רשמית ברוסיה פירושה שמאזן החליפין הנוכחי בין שתי המדינות יטופל לפי הלירה והרובל, ולא בדולרים כפי שהיה בעבר, וזה יוריד את הלחץ על הדולר במצרים" באופן שהופך את מחירו בעתיד לתמונת המצב האמיתית של ערך הלירה המצרית, ולא הערך המוגזם הנוכחי. במצרים יש כיום 2 ערכים לדולר , המחיר בשוק הרשמי ומחיר אחר לגמרי בשוק המקביל.
הוא הוסיף, "הלחץ הגדול הזה על הדולר הפך אותו ממטבע לסחורה שיש בה ספקולציות במחיר גבוה ביותר, כאילו הוא מוצר צריכה, לפיכך, לכל החלטה שתפחית את הלחץ על הביקוש לדולר תהיה השפעה משמעותית על רמת הכלכלה כולה ועל רמת המדיניות המוניטרית במצרים בפרט.

صدى البلد | البنك المركزي المصري

קרדיט: צדא אלבלד