השבוע שבין ה-13.1.22 ל- 19.1.23 אצל שכנינו הפלסטינים

האלימות והטרור נמשכים במלוא הכuח- שני הרוגים בקבאטיה, במהלך מעצר מסוערב של מחבל. שני הרוגים נוספים, מחבלים מהכפר ג'בע בגזרת ג'נין, חוסלו כשפתחו באש לעבר רכב צבאי ישראלי. הרוג נוסף מהכפר אליאמון גם הוא בגזרת ג'נין, נפצע בחילופי האש שבוע קודם לכן בכפר דאן, בעת הריסת בתי המחבלים בכפר. במוצב שבין עפרה לכפר סלואד נהרג תושב הכפר הסמוך ראמון בשם אחמד כחלה, שניסה להתנגד למעצר ולחטוף נשק, לאחר שבכליו נמצאה סכין. הפלסטינים טוענים שההרוג לא היה מחבל, אלא אזרח תמים שנקלע לעימות ונורה ללא צורך. הרוג נוסף הינו נער ממחנה הפליטים דהישה שנפגע בעימותים עם כוחות צה"ל והשאיר מכתב בו הביע את רצונו להפוך ל"שהיד".

הנה תמונות ממעצר מסוערב שבוצע בקבאטיה, בעקבותיו התפתחו חילופי אש שבהם נהרגו שני מחבלים בקבאטיה:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1365276220992807?idorvanity=357103281849

בנוסף, נרשמו שני פיגועי ירי לעבר אוטובוסים ישראליים מצפון לחברון, כאשר בפיגוע השני, המחבל זוהה וחוסל, והתברר שמדובר בקצין במשטרה הפלסטינית, שהוא גם פעיל בחזית העממית. כן בוצע ירי לעבר הישובים שקד וחרמש שבצפון איו"ש, וכרמי צור שבגוש עציון, מחסום ג'למה שמצפון לג'נין ועוד. וכמו שציינו בשבוע שעבר, על פיגועי האבנים והבקת"בים, אין טעם לדווח. ועדיין, ניכר שהמחבלים חוששים להתעמת עם חיילי צה"ל מחוץ ל"אזורי הנוחות" שלהם, בערים והכפרים בהם קל להם יותר להסתתר ולבצע ירי מרחוק, כאשר הם מתקרבים, הם מגלים שצה"ל ערוך טוב מבעבר לפגוע בהם. שני הרוגים נוספים נרשמו במהלך מבצע למעצר פעילי ג'האד אסלאמי במחנה הפליטים ג'נין, שם התפתח קרב יריות ממושך מול המחבלים.

הנה תמונות:

 

יריות, מטעני חבלה, בקבוקי תבערה, אבנים וסלעים ליוו גם את כניסת המתפללים היהודים לקבר יוסף השבוע. המיגון נכבד מנע פגיעות בנפש מהצד הישראלי, אך מה שבלט היה האיפוק הרב של החיילים, שככל הנראה קיבלו הנחיה להימנע מפגיעה בפלסטינים. התנהלות דומה נראתה גם בחלול בהפרות הסדר בעקבות חיסול המחבל, קצין המשטרה הפלסטינית. האם זהו שינוי קו מצד הממשלה ושר הביטחון החדש? ימים יגידו.

הנה תמונות מהפרות הסדר בחלחול לאחר חיסול המחבל:

המתיחות מול ישראל מולידה מחדש דיבורים על מגעים לפיוס בין הפת"ח לחמא"ס, בין היתר, לאחר שיו"ר הרש"פ אבו מאזן קרא לכך. כמובן שהסיכויים להבשלת מהלך כזה, באוירת "אפס אמון" בין הצדדים אינה גבוהה, בלשון המעטה, אבל הדבר מחייב את מנגנוני הרש"פ לריסון נוסף בפעילות המנגנונים נגד גורמי הטרור, שממילא לא היתה משמעותית. במקביל הגיע יו"ר הרש"פ למצרים, למפגש פסגה משולש עם המלך הירדני עבדאללה, ונשיא מצרים אלסיסי.
חמא"ס משחררת סרט של מי נראה כאברה מנגיסטו, האזרח הישראלי המוחזק על ידה לאחר שנכנס לרצועה באמצעות טיפוס על הגדר. הסרט מעיד שוב על הלחץ הגובר בחמא"ס להגיע לעסקת חליפין מול ישראל, שגבר במיוחד לאחר מות המחבל נאצר אבו חמיד בכלא. בהקשר זה טענו גורמים בחמא"ס, כי בשלהי תקופת ממשלת יאיר לפיד חלה התקדמות במגעים לעסקת חליפין, שנעצרו זמנית עם חילופי השלטון בישראל. כמובן שלטענות אלה צריך להתייחס במידה לא מבוטלת של ספקנות.

הנה קטע מהסרט של החמא"ס בו מוצג אברה מנגיסטו (כנראה):

ברקע, החלו חגיגות בכפר עארה במשולש בעקבות שחרור המחבל מאהר יונס, שרצח עם בן דודו כרים (ששוחרר לאחרונה) את חיל צה"ל אברהם ברומברג הי"ד, ובלחץ הרש"פ נקצב עונש מאסר העולם שקיבל ל- 40 שנה בלבד. משטרת ישראל אמנם אסרה על קיו החגיגות, אבל לא נראה שהיא מצליחה לאכוף את הדבר למרות הנוכחות המשטרתית במקום, ודאי שלא באופן מלא, כפי שניתן לראות בתמונות:

 

ועוד בעזה: קבוצת תיאטרון פרו פלסטינית מאיטליה הגיעה לאזור והציגה יחד עם שחקנים מקומיים גירסא מקורית של המחזה "אודיסיאה" מאת הומרוס, בגרסא המבטאת את הדבקות הפלסטינית ב"זכות השיבה",. למי שסבר שהפלסטינים ויתרו על רעיון החזרה ליפו, חיפה ויתר חלקי מדינת ישראל אותם נטשו במלחמת השחרור, נראה שגם חלק משונאי ישראל באירופה לא מותרים על רעיון זה, שמשמעותו חיסול המדינה היהודית.

הנה כתבה בנושא:

 

ובמקביל, התקיימה בעזה קבלת פנים המונית ונלהבת ל"כוכב הטיק טוק", המכונה "דעדוש". תושב הכפר בית עור אלתחתא, שלו למעלה ממליון עוקבים.

הנה תמונות מהחגיגה:

עד כאן להשבוע- שבת שלום, וחורף של בריאות וחזרה לגשמי ברכה/

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: אלערביה

קרדיט לתמונת השער: איתי סוררו