מפקד במיליציית וגנר שערק: "מוציאים להורג לוחמים שמסרבים להילחם"

מפקד לשעבר משורות שכירי החרב של מיליציית ווגנר הרוסית ביקש מקלט בנורבגיה לאחר שנמלט מרוסיה, מהלך שלטענת ארגוני זכויות יכול לסייע בחקירות בינלאומיות של פשעים ,לכאורה, שבוצעו על ידי חיילים רוסים באוקראינה, כך דיווח הוושינגטון פוסט ביום שלישי.

מנהלת ההגירה הנורבגית אמרה ביום שני לסוכנות הידיעות AP כי האיש, שאותו זיהה כאנדריי מדבדב, הגיע לנורבגיה. המנהלת סירבה להוסיף עוד פרטים, וציינה כי זאת מתוך שמירה על ביטחון האיש ופרטיותו. 

עורך דינו הנורבגי של מדבדב אמר ל-Associated Press כי מרשו מבקש מקלט במדינה. ארגון זכויות האדם "גולאגו" פרסם באתר האינטרנט שלו ראיונות עם מדבדב, כולל אחד לאחר שברח לנורבגיה, בהן סיפר את סיפור בריחתו. 

קרדיט: ליביה אובזרבר

 

"כשהייתי על השלג (בגבול), שמעתי כלבים נובחים והסתובבתי וראיתי אנשים נושאים אבוקות במרחק של כ-150 מטר משם והם רצים לעברי", אמר והוסיף כי שני כדורים נורו לעברו אך הם רק חלפו על ידו.

עורך דינו, פריניולף רזנס, חשף לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מדבדב ביקש מקלט לאחר שחצה את הגבול ופגש תושבים מקומיים וביקש מהם ליצור קשר עם המשטרה.

הוא הוסיף כי מרשו כבר לא במעצר אך נמצא ב"מקום בטוח" בזמן חקירת המקרה שלו, וכעת הוא חשוד רק בכניסה "לא חוקית" לנורבגיה.

עורך הדין ציין כי העריק "הכריז על נכונותו לדבר על חוויותיו בקבוצת וגנר בפני אנשים שחוקרים פשעי מלחמה", והוסיף כי מדבדב טען כי שירת כמפקד יחידה של בין חמישה לעשרה חיילים.

לפי אתר גולאגו, הוא חתם על חוזה לארבעה חודשים בתחילת יולי 2022, ולטענתו היה עד להוצאות להורג ופעולות תגמול נגד מי שסירבו להילחם ורצו לעזוב.

רסנס ציטט את מדבדב שאמר כי "הוא חווה משהו שונה לחלוטין ממה שהוא ציפה" לאחר שהצטרף לקבוצת שכירי החרב המיוחדת שהייתה בחזית הקרבות הגדולים באוקראינה.

למרות שהביע את רצונו לעזוב את הקבוצה, חוזהו הוארך ללא הסכמתו. "הוא הבין שאין מוצא קל, אז הוא החליט לברוח", הוסיף רסנס.

סוכנות העיתונות הצרפתית לא הצליחה לאמת באופן עצמאי את זהותו של מדבדב.

 

"מדבדב היה לעד למספר רב של הוצאות להורג ורציחות ללא משפט על ידי שירותי הביטחון של יבגני פריגוז'ין שבוצעו נגד אלה שסירבו להילחם נגד האוקראינים ורצו לעזוב את שורות הארגון הזה", אמר ראש רשת גולאגו ולדימיר אוסיצ'קין בפוסט בפייסבוק.

בפרשנות שפרסם שירות העיתונות של פריגוז'ין, הוא נתן תגובה מתחמקת לדיווחים על בריחתו של מדבדב, וטען כי הוא אמנם היה חבר בוואגנר, אך הוסיף הערה סרקסטית , כי הוא "אזרח נורווגי" שהואשם ב"התעללות באסירים". אומר הוושינגטון פוסט .

זו לא הבריחה הראשונה של חבר משורות ואגנר, בשנה שעברה התראיין יבגני נוגין, רוצח מורשע בן 55 ששוחרר מהכלא כדי להילחם באוקראינה לאחר שערק לצד הכוחות האוקראינים.

אבל בנובמבר הועלה סרטון בחשבון טלגרם המקושר לוואגנר, שככל הנראה מראה את הריגתו האכזרית של נוגין בפטיש.

מדבדב אומר שנוגין היה חבר ביחידה שלו.

لماذا أعدمت "فاغنر" الروسية أحد منتسبيها بالمطرقة في أوكرانيا؟

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות