לחץ איראני? דורשת מסוריה לשלם "מראש" וב"מחיר שוק" תמורת אספקת דלק

עוד דרך של איראן ללחוץ על סוריה להתיישר עם המדיניות שלה ולא לנהל מדיניות עצמאית ובמיוחד לאור הידיעות על פגישות קובות בין בכירי המשטר בסוריה עם נשיא טורקיה ארדואן.

גם הרצון האיראני להשתלט על כמה שיותר פרוייקטים כלכליים גדולים בסוריה, שכנראה רוצים להעבירם לידי הרוסים , עומד  מאחורי שינוי המדיניות האיראנית לאספקת אנרגיה לאזרחי סוריה במחיר מסובסד.

המדיניות האיראנית החדשה תאפשר גם לאנשי שלומם בחיזבאללה להפנות יותר דלק איראני מסובסד מה שיעניק להם הכנסות כספיות עצמות שיהוו אלטרנטיבה לתמיכה הכספית השנתית שצומצמה מאוד בעקבות המצב הכלכלי הקשה בתוך איראן.

הוול סטריט ג'ורנל דיווח ביום ראשון כי גורמים איראנים אמרו לסוריה שעליה לשלם כעת יותר עבור משלוחי נפט נוספים, כאשר שיא הביקוש בחורף מתקרב, מה שיכפיל את מחיר השוק ליותר מ-70 דולר לחבית.

העיתון ציטט אנשים הבקיעים בנושא שאמרו כי איראן סירבה לספק משלוחים חדשים בתשלום דחוי וביקשה מסוריה לשלם מראש עבור משלוחי הנפט החדשים.

סוריה סובלת, לפי אנליסטים, ממחסור חמור ביותר באנרגיה מאז פרוץ מלחמת האזרחים לפני יותר מ-10 שנים.

באיראן, שליש מהאוכלוסייה חי בעוני, לאור הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על טהראן והאינפלציה הכלכלית הגיעה ל-50%, בנוסף לתסיסה העממית שפרצה באמצע נובמבר, לאחר הריגת צעירה שנעצרה על ידי משטרת המוסר האיראנית.

בשבת הוציאה איראן להורג אזרח איראני-בריטי, מה שעורר גל גינוי בבירות המערב. בשבת הביעה ארה"ב "הלם" מיישום גזר דין המוות על ידי איראן, לבעל אזרחות כפולה, עלי רזא אכברי, והצטרפה ללונדון בקריאה להטיל דין וחשבון על טהרן.

ביום שבת הודיעה בריטניה על הטלת סנקציות על התובע הכללי האיראני מוחמד ג'עפר מונטזרי, כביטוי ל"גועל הנפש" של לונדון לאחר הוצאתו להורג של האיראני-בריטי עלי רזא אכברי באשמת ריגול.

שר החוץ הבריטי ג'יימס קלירלי כתב בטוויטר, "על ידי הטלת סנקציות עליו היום, אנו מדגישים את הסלידה שלנו מההוצאה להורג של אלירזה אכברי", מבלי לציין את אופי הסנקציות הללו. "אנו דורשים שהמשטר (האיראני) יישא באחריות להפרות זכויות האדם הנוראיות שלו", הוסיף.

קרדיט: אלחורה  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות