דיוויזיה 4 הסורית חוזרת ומתפרסת בדרום מערב סוריה

דיוויזיה 4 של צבא סוריה החזירה חלק מיחידותיה למעבר הגבול נסיב בין סוריה לירדן, כשנה וחצי לאחר נסיגתה מדרום סוריה, כולל ממעבר הגבול הנ"ל.

התפרסות יחידות מדיוויזיה 4 הסורית שהחלה לפני מספר ימים העלתה את חששותיהם של תושבי דרום סוריה מפני חזרת החיסולים לאזור, במיוחד מאחר שאגף המודיעין של דיוויזיה 4  ביצעו עשרות חיסולים נגד דמויות ופעילים משפיעים הידועים בהתנגדותם ל המשטר הסורי ואיראן במחוז דרעא.

החששות הללו הן גם מנת חלקה של ירדן, שחוששת מהסלמה בקצב הברחות הסמים לשטחה במקרה שמעבר נסיב יעבור לשליטת דיוויזיה 4, במיוחד מאחר שקציניה גם מפקחים על המפעלים לייצור קפטגון וסמים אחרים בדרום סוריה.

דיוויזיה 4 מעורבת בהברחות סמים

הפריסה האחרונה של יחידות דיוויזיה 4 מתבצעת במקביל להנפקת מסמך של "הלשכה לביטחון לאומי" של המשטר הסורי, הקובע הקמת מחסום משותף הכולל את ארבע זרועות הביטחון, מודיעין חיל האוויר, מודיעין צבאי, מודיעין מדיני וביטחון המדינה בשיתוף כוחות מדיוויזיה 4 על מנת לבצע "בדיקות מדוקדקות במטרה למנוע הברחת כסף, חומרים וסחורות, סיוע בשמירה על שער הלירה ושליטה בגבולות.

מידע שהגיע לערוץ סוריה טי וי מצביע על כך שדיוויזיה 4 עומדת להשתלט על מעברי הגבול הרשמיים ועל עמדות הגבול, לרבות מעבר נסיב, במטרה להקל על הברחות הסמים והחשיש למדינות השכנות.

מאז שמעבר נסיב הופעל מחדש באוקטובר 2018, ירדן סיכמה עם המשטר הסורי כי שירות הביטחון הפוליטי יהיה אחרי על נושאי הביטחון של המעבר מהצד הסורי.

בתחילת מרץ 2022, אלמונים רצחו את אחראי הביטחון במעבר נסיב, קצין במנגנון הביטחון הפוליטי , רב סרן מאהר ואסוף, וכמחליפו מינה המשטר את רב סרן יחיא מיה.

ידוע על מיה, בן טרטוס, שיש לו יחסים קרובים עם "חיזבאללה" הלבנוני , וכי הוא נאמן לחלוטין לאיראן, מה שאיפשר לו להשתלט על תפקיד קצין הביטחון במעבר נסיב.

האנליסט הצבאי, אסד אל-זובי, אמר בראיון בלעדי לרשת סוריה טי וי כי דיוויזיה 4 לא עזבה מעולם את הדרום, אלא הייתה נוכחת באמצעות כמה ממשתפי הפעולה שלה, אך נוכחותם הייתה מוגבלת.

הוא הוסיף כי הופעתה מחדש של דיוויזיה 4 במעבר נסיב באה בהקשר של תגובת המשטר לחוק "קפטגון אסד" שהוציאה ארצות הברית, ובתגובה להתקרבות הרוסית-ירדנית, משום שהדיוויזיה רואה בנוכחות הפגנת כוח של המשטר הסורי ואיראן, ושכל ואקום לא יתמלא אלא רק על ידי שני האחרונים.

רוסיה וירדן נפגשות בנושא דרום סוריה

שלשום, יום רביעי, פגש שר החוץ הירדני, איימן ספדי, משלחת רוסית בראשות השליח המיוחד של נשיא רוסיה לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, ובפגישה התמקדו בצורך לבסס את הביטחון והיציבות בצד הסורי וכן באתגר הברחת הסמים ממנה לירדן.

אל-ספדי ציין כי ייצוב המצב בדרום סוריה והתמודדות עם איום של הברחות סמים, טרור ונוכחות מיליציות איראניות היא סכנה העומדת בפני ירדן, אשר נוקטת בכל האמצעים הנדרשים כדי להתעמת איתה ומבקשת לשתף פעולה עם רוסיה כדי לסיים אותה.

אל-ספדי ולברנטייב הדגישו את חשיבות התיאום הירדני-רוסי בהתמודדות עם האתגרים בדרום סוריה ובמאמצים להתקדם לקראת פתרון מדיני למשבר הסורי בהתאם להחלטה 2254, לפי מה שדווח בתחנת הטלוויזיה "אל-ממלכה".

חזרת דיוויזיה 4 לדרום סוריה

לאחר סיום הפעולות הצבאיות בעיר דרעא ב-6 בספטמבר 2021, נחתם הסכם הסדר חדש הקובע את נסיגת דיוויזיה 4 על כל ציודה וכוחותיה ממחנות אל-סייקה באל-מוזייריב ובאלטלעא ,בזייזון וכל המחסומים שלה במחוז דרעא לכיוון אזור אל-סבורה באזור הכפרי של דמשק, שהפך למפקדה הראשית של מודיעין דיוויזיה 4. 

כיום, דיוויזיה 4 מנסה לחזור בכוח לדרום סוריה על ידי הצבת יחידות שלה בערים ובעיירות הסמוכות לכביש הבינלאומי דמשק-עמאן, החל ממרכז המבצעים בעיירה כרפא ועד איבטע, חירבת ע'זאלה ואל-גרייה המערבית, כך מסרו מקורות פרטיים לרשת.

לפי אותן מקורות, נערכה בתחילת השנה פגישה בין קציני דיוויזיה 4 ומפקדי "חיזבאללה" הלבנוני בעיירה כרפא, בה שוחחו על אבטחת הדרך הבינלאומית מהבירה דמשק למעבר נסיב בגבול עם ירדן, ע"י גיוס גורמים חדשים למשימה זו בימים הקרובים.

אסד אל-זובי מאשר כי חזרת דיוויזיה 4 תמנע כל תנועה (של גורמים עויינים) באזור, במיוחד לאור הדיבורים על הקמת ממשל מקומי (עצמאי) בדרום סוריה, ובהתחשב בכך שדיוויזיה 4 נאמנה לאיראן, סבור אל-זובי שכמה מפקדים איראנים בכירים השתתפו לאחרונה במאמץ להביא את דיוויזיה 4 לדרום. 

ירדן מודאגת מחזרת דיוויזיה 4 לאזורי הגבול

נראה כי ירדן חוששת מהתגברות פעולות הברחת הסמים עם חזרת דיוויזיה 4 למעבר נסיב, מה שהביא אותה לנקוט בצעדים נוספים לבלימת הברחות הסמים.

אל-זובי אומר, "אין ספק שירדן הכי מודאגת מחזרת דיוויזיה 4, כי כולם יודעים שחזרתה  היא אתגר עבורה והמשך הברחת הסמים, בין אם לעבר שיטחה או למָקוֹם אַחֵר."

באשר לתגובה הירדנית, אל-זובי מגדיר אותה כשלילית ברובה, שכן "די שירדן תסגור את מעבר נסיב ותנתק את יחסיה עם המשטר הסורי, והיא יכולה לכפות עליה תנאים רבים".

ירדן מודיעה מעת לעת כי סיכלה ניסיונות לחדור לשטחה וכן הברחת סמים לשטחה, וכי היא תפסה כמויות גדולות של סמים בגבול הצפוני של גבולה עם סוריה, כשניסו לעבור דרך מעבר נסיב. יותר מפעם אחת האשימו גורמים רשמיים ירדנים את דיוויזיה 4 ואת המיליציות האיראניות בייצור סמים אלה, נתינת חסות למבריחים שלהם בדרום סוריה, והקלה על הסחר בסמים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר את תקציב ההגנה, הכולל את החוק נגד קפטגון אסד באמצע דצמבר 2022, והוא אמור להיות מיושם לאחר פיתוח אסטרטגיה כתובה לפירוק הסחר בסמים ורשתות הקשורות למשטר הסורי, בתוך 180 ימים.

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות