מבזקי חדשות ליום 14-1-2023. מתעדכן

*- כמה פלסטינים היגרו מעזה?
במסגרת כתבה על המצב הקשה ברצועת עזה, טוען אתר חדשות פלסטיני כי בין השנים 2007 ל-2021 ובהיעדר נתונים רשמיים, "מקורות עיתונאיים" מעריכים כי למעלה מ-860,000 עזתים עזבו את הרצועה מבלי לחזור. עם זאת הדיווח טוען כי ישנן הערכות כי הנתון גבוה הרבה יותר אולם חמאס אינו מאפשר גישה לנתונים. הסיבות העיקריות לרצון לעזוב, לפי האתר, סבבי הלחימה עם ישראל וההתרסקות הכלכלית.

*- מישהו מאד אופטימי באיראן…
הנשיא האיראני ראיסי הציג היום בפרלמנט את טיוטת התקציב לשנה הפרסית הקרובה שמתחילה במרץ. לפי שער הריאל בשוק השחור, הצעת התקציב מסתכמת בכ-53 מיליארד דולר. במונחים של המטבע המקומי מדובר בגידול של 40% בתקציב לעומת השנה הנוכחית. בנאומו הבטיח ראיסי שהתקציב ייצור מקומות עבודה, יביא צמיחה ויוריד את האינפלציה שעומדת השנה על יותר מ-50%. גם אבטלת הצעירים עולה על 50%.

עורכי הצעת התקציב מגלים אופטימיות שלא ברור על מה היא מבוססת. הם מעריכים כי ייצוא הנפט של איראן יגיע ל-1.4 מיליון חביות ביום במחיר ממוצע של 80 דולר לחבית וזאת למרות הסנקציות האמריקאיות ולמרות שהסכם גרעין חדש לא נראה באופק.

מה שעוד מעניין זו הגדלת התקציב לזרועות התעמולה של המשטר. זוהי אינדיקציה לכך שהמשטר סבור ש"התעמולה הזרה" הצליחה לחלחל לחברה האיראנית ולהצית את המהומות הפנימיות, מילים שגם המנהיג העליון אמר לא פעם בחודשים האחרונים….

*- הדילמה הקשה של א-סיסי
בעוד הלירה המצרית ממשיכה להיחלש והאינפלציה בשיא (למעלה מ-21% בשנה החולפת) נשיא מצרים נמצא בדילמה רגישה ביותר מבחינתו. זה נכון שההתפתחויות הבין לאומיות לא הטיבו עם כלכלת מצרים וגם מימוש פרויקטים בזבזניים אבל זו לא הבעיה העיקרית שלה. אחד המכשולים המשמעותיים בפניו של המשק היא הדומיננטיות של הצבא המצרי בו מאחר שהוא נמצא כמעט בכל מגזר החל מחלוקת לחם ועד לביצוע פרויקטי בנייה גדולים.

הדומיננטיות של הצבא בכלכלה התחזקה מאז עלה א-סיסי לשלטון לפני תשע שנים וזאת כחלק מ"הסכם לא כתוב" שיבטיח את תמיכת הממסד הצבאי במשטרו תמורת רווחים כלכליים. הבעיה שהשתלטות הצבא על הכלכלה דוחקת את המגזר הפרטי לשוליים וגם מרתיעה משקיעים זרים. עתה, לאור המצוקה יצטרך א-סיסי להחליט האם להמשיך "לשמן" את הצבא כדי להבטיח את התמיכה בו או לבצע רפורמות כולל מכירת חברות בבעלות הצבא דבר שיאפשר ליזמים פרטיים להרחיב פעילות במטרה לסייע למשק המצרי לעלות על מסלול נכון יותר…

*- מי הזניקו את שוק הנדל"ן של דובאי לשיא חדש?
שנת 2022 הייתה שנת שיא בשוק הנדל"ן של דובאי עם נתון מכירות בתים חסר תקדים. לפי גורמים בשוק מי שסייע להזניק את השוק הם אנשי עסקים רוסים שנמלטו ממולדתם עקב הסנקציות והפכו את דובאי למקלט עבור הונם. מי שעוד התבלט השנה בעסקאות נדל"ן היו משקיעים ישראלים.

לפי הנתונים בדובאי נרשמו 90,881 עסקאות מכירת נכסים למגורים בשנת 2022, הרבה מעבר לשיא הקודם של 81,182 עסקאות בשנת 2009. גם חוזי השכירות רשמו גידול של-11% בשנה שעברה. נוכח הביקוש המחירים בהתאם. שכר הדירה השנתי הממוצע עבור וילה משפחתית בדובאי עלה ב-25% ל-76,817 דולר בשנה שהסתיימה בדצמבר. השכר הדירה הממוצע לדירה זינק ב-27% ל-25,931 דולר. במקביל, מחירי הדירות הממוצעים עלו באותה תקופה ב-9% והווילות ב-12.8%.

*- ש מה ללמוד מירדן: כמה שנים בכלא קיבל מי שנקט בבריונות ו"סחט" 10 דולר מבעל מסעדה
רמת הפשיעה בירדן נמוכה יחסית וייתכן כי אחת הסיבות היא הענישה המחמירה על עבירות של סחיטה ואיומים. היום הופיעה ידיעה בעיתון מקומי הממחישה את היד הקשה שנוקטים השלטונות שם ביחס לתופעת הסחיטה והפגיעה בעסקים גם אם מדובר בעבירות קלות יחסית. לפי הדיווח, אזרח ירדני נשלח לשלוש שנים בכלא אחרי שהורשע ב"סחיטת" 7 דינאר (כ-10 דולר) והשחתת רכב של בעל מסעדה.

לפי הדיווח, העבריין הגיע למסעדה וביקש לאכול כפי יכולתו תמורת 5 דינאר (7 דולר), אך כשסיים לאכול לא שילם. יום למחרת הגיע ודרש באיומים לקבל ללא תמורה שני כריכים בשווי 2 דינאר. כשיצא אף השחית את רכבו של בעל המקום כדי להעביר מסר מאיים. הוא נלכד, הועמד למשפט וכאמור יבלה את שלוש השנים הקרובות בכלא.

*- קרב האיתנים במפרץ הוליד תכנית בשווי טריליוני דולרים
בשבוע שעבר הודיעה דובאי על תכנית כלכלית בשווי של קרוב ל-9 טריליוני דולרים שתבוצע במהלך העשור הקרוב. התכנית נועדה לבסס ואף לשדרג את מעמדה של דובאי כמרכז עסקים, סחר ותיירות עולמי. שליט דובאי שיח' מוחמד הודיע כי בתום התקופה האמירות המפרצית תהיה אחת מארבעת מרכזי הפיננסים הגדולים בעולם עם השקעה זרה ישירה של קרוב ל-180 מיליארד דולר.

דובאי מתכננת לא פחות מ-100 מגה פרויקטים במהלך העשור הקרוב כשאחד מהם שם לו למטרה להעלות את סחר החוץ לכ-7 טריליון דולר לעומת כ-4 טריליון בעשור החולף. הוצאות הממשלה בעשור הקרוב יגיעו לכ-190 מיליארד דולר לעומת כ-139.5 מיליארד דולר בעשור החולף.

התכנית העצומה הזו היא חלק מניסיון ההתמודדות של דובאי לשמר את מעמדה וזאת נוכח מה שעושה השכנה הבכירה, סעודיה. חזון 2030 ויעדיו שמנהיג יורש העצר מוחמד בן סלמאן הוא קריאת תיגר על המעמד המיוחד שיצרה לעצמה דובאי בעשורים האחרונים כמרכז הסחר של המזרח התיכון. בדובאי מרגישים מאוימים ולכן מגיבים בהתאם….

*- המחלה "המסתורית" של אבי המחבלים
האם הגיע סופו של אחד המסיתים הגדולים נגד ישראל במחנה הפליטים ג'נין? בני משפחתו של פתחי חאזם, הקצין לשעבר במנגנוני הביטחון הפלסטינים ואביו של המחבל רעד חאזם מהפיגוע בדיזינגוף בשנה שעברה, הועבר היום לבית חולים בראמאללה. לפי המשפחה זה קרה עקב התדרדרות במצבו הבריאותי כולל הופעת בליטות ונגעים על גופו וכן זיהום בדם. המשפחה טוענת כי מדובר בוירוס שהוחדר לגופו על ידי ישראל…
בנו השני של פתחי חאזם חוסל בידי כוחות צה"ל בספטמבר האחרון במהלך ניסיון ללכוד את האב. מאז הפיגוע בדיזינגוף נעשו מספר ניסיונות לשים את היד על האבא שהפך לאחד המסיתים הגדולים במחנה הפליטים של ג'נין לביצוע פיגועים בישראל.

*- מצרים מגלה מתי תעלה תפוקת הגז שלה
בשנה שעברה שווי הכנסות יצוא הגז הטבעי של מצרים יותר מהכפיל את עצמו טהגיע לכ-8.4 מיליארד דולר אבל המצרים מצפים ליותר. סמיר רסלאן, סגן נשיא חברת אחזקות הגז הטבעי המצרית (EGAS) הצהיר היום כי המדינה צופה שתגדיל את תפוקת הגז הטבעי שלה כבר בשנת 2025, בזכות תכניות החיפוש והקידוח הנוכחיות בים התיכון.

לדבריו, משרד הנפט חתם על 45 הסכמים לחיפושי גז בים התיכון, כשהיעד הוא 16 קידוחים חדשים השנה ו- 45 קידוחים בשנים הבאות. עם התגליות שהוכרזו לאחרונה כולל שדה "נרקיס" צפוי שהפקת הגז הטבעי במדינה תגדל בעוד שנתיים, שזה הזמן הדרוש להכנות לקראת ההפקה, כך רסלאן הסביר.

*- שוב הטורקים לומדים שלא ניתן לסמוך על איראן…
בריטואל שחוזר על עצמו כבר חורף שני טורקיה מוצאת עצמה בבעייה מבחינת ייבוא הגז הטבעי מאיראן. מאז תחילת החודש הנוכחי, האיראנים צמצמו את ייצוא הגז שלהם לשוק הטורקי ב-70%.

הסיבה לקיצוץ הזה לא ברורה דיה. מצד אחד נמסר כי עקב עליית הביקוש לגז בשוק האיראני בשל החורף הקשה, השלטונות החליטו לצמצם את היצוא ולהתרכז בשוק המקומי. מנגד ישנה טענה כי תקלה טכנית בצינור האספקה היא הסיבה לירידה. הטורקים פנו לאיראנים בבקשה דחופה להחזיר את האספקה לרמתה הסדירה.

לפני כשנה, צמצמצו האיראנים גם כן את האספקה לטורקיה וגם אז הועלו מספר השערות מה גרם לכך. יצוין כי איראן מספקת כ-10% מצרכי הגז של טורקיה.

Visit Dubai - Official Tourism Board in Dubai

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: משרד התיירות של דובאי