איראן: עלי אכברי מעורב בהריגת מדען הגרעין הבכיר פחריזדה באיראן

איראן גזרה עונש מוות על עלי רזא אכברי באשמת ריגול למען בריטניה

הרשויות בטהרן האשימו את יועץ שר ההגנה לשעבר עלי רזא אכברי במעורבות בהריגת מדען הגרעין הבכיר ביותר מוחסן פחריזדה.

סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית פרסמה היום, יום חמישי, סרטון שלפיו  אלירזה אכברי (בעל אזרחות איראנית ובריטית כפולה) מילא תפקיד בחיסולו של מוחסן פחריזאדה , מדען הגרעין הבכיר במדינה, בשנת 2020.

מוחסן פחריזדה

קרדיט: אלערביה

 

כלי תקשורת ממלכתיים באיראן אמרו אתמול כי איראן גזרה עונש מוות על עלי רזא אכברי, סגן שר ההגנה לשעבר, באשמת ריגול למען בריטניה.

בריטניה תיארה את גזר דין המוות שהוצא נגד רזא אכברי כנעשה ממניע פוליטי ודרשה את שחרורו המיידי.

אכברי היה בן ברית קרוב של עלי שמח'אני , מזכ"ל המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, שכיהן כשר ההגנה בין 1997 ל-2005, כאשר אכברי היה יועצו.

ממשרד המודיעין האיראני נמסר כי אכברי "היה אחד מהסוכנים החשובים ביותר של שירות הביון הבריטי באיראן, והוא היה מוסמך להיכנס לכמה מרכזים מאוד רגישים במדינה… אכברי סיפק ביודעין מידע לשירות הריגול של האויב. "

מדען הגרעין הבכיר בצבא האיראני, מוחסן פחריזאדה, שנהרג בפיגוע ב-2020 מחוץ לטהרן, נחשב בשרותי המודיעין המערביים  כעומד בראש המאמצים האיראניים החשאיים לפתח נשק גרעיני.

מי זה עלי רזא אכברי?

אלירזה אכברי הוא אזרח בעל אזרחות כפולה ,בריטי ואיראני, ובכיר לשעבר במשרד ההגנה האיראני, שהיה יועצו או עוזרו של עלי שמח'אני, שר ההגנה בשתי הקדנציות של ממשלתו של מוחמד חתאמי (1997-2005).

לאחר שעזב את איראן ונסע לבריטניה, החל את פעילותו הכלכלית שם, התגורר למעלה מעשור בבריטניה וקיבל אזרחות כפולה.

הוא נעצר בשנת 2019 באשמת ריגול לאחר שניסה להשיג מידע חשוב. הוא נשפט בפני סניף 15 של בית הדין המהפכני ונידון למוות. לאחר הערעור על פסק הדין, התיק נבחן מחדש בבית המשפט העליון, אשר אישר את פסק הדין המקורי והורה להוציא להורג את עלי רזא אכברי.

לטענתו, הוא היה האחראי מטעם צבא איראן על יישום החלטה מס' 598 של מועצת הביטחון של האו"ם, שסיימה את מלחמת עיראק-איראן ב-1988, שנמשכה שמונה שנים.

מה המשפחה שלו אומרת?

אשתו טוענת לעומת זאת כי בעלה פגש בכירים בריטיים לפני 10 או 12 שנים במסגרת המשימות שהטיל עליו המשטר באיראן.

כמו כן טוענת אשתו כי מי שהסגיר את בעלה לשלטונות האיראנים היו הרוסים שספקו את המידע "המפליל". 

תחנת הרדיו בשפה הפרסית של ה-BBC פרסם הקלטה שלו בה הוא מכחיש את ההאשמות הביטחוניות נגדו ואומר כי אין ראיות נגדו. אלירזה אכברי אומר באותה הקלטה כי "המתנה של בקבוק בושם וחולצה שלי לעלי שמחאני על מנת לקבל ממנו מידע נחשבה ראיה לריגול?", והוסיף ואמר  "אם מזכ"ל המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן מוסר מידע על המדינה בתמורה לבקבוק בושם, למה הוא לא זומן?"

אכברי:

 

קרדיט: אלערביה