ניוזוויק חושף את פרוייקט פריסת מערכות הגנ"א האיראניות בסוריה. חלק ב'

המגזין האמריקני ניוזוויק שופך אור על ניסיונותיה של טהראן לפרוס מערכות הגנה אוויריות בסוריה, חשף את השמות הבולטים מאחורי הפעילויות הללו ודיבר על התקיפות הישראליות הבולטות ביותר שכוונו לאתרי אותן מערכות.

תרגום המאמר – חלק ב': 

תקיפות בולטות וקצינים אחראיים

המקור זיהה שבע תקיפות על פריסות הטילים האיראניות שבוצעו על ידי כוחות ישראליים במהלך השנתיים האחרונות, כולל בפלמירה ובטרטוס באוקטובר 2021, בלטקיה בדצמבר 2021, דמשק במארס 2022, תקיפה נוספת בטרטוס ביוני 2022, וכן שתי תקיפות בחומס בנובמבר ובדצמבר 2022.

ממשלת אסד האשימה בפומבי את ישראל בתקיפות, וכלי התקשורת הממלכתיים במדינה דיווחו על מותם ופציעתם של חיילים ואזרחים סורים בהתקפות אלו ואחרות, כולל בתקיפות האחרונות כמו זו בדמשק רק בשבוע שעבר.

המקור איתו שוחח ניוזוויק אמר כי במהלך השנים האחרונות נהרגו 10 איראנים בתקיפות אוויריות ישראליות בסוריה, וזיהה שניים מהאיראנים שנהרגו בתקיפה האווירית במרץ 2022 כמורטזה סעיד-נג'אד ואחסן קרבלפור, שניהם היו מהנדסי הגנה אווירית. משמרות המהפכה הודו במותם בזמנו, ונשבעו לנקום.

אחד האיראנים הבכירים שנפגעו לאחרונה בסוריה היה אל"מ דאוד ג'עאפרי משורות חיל האויר של משמרות המהפכה האיראנים, שהיה ידוע גם בכינויו "מאלכ", והמקור הגדיר אותו כ-"מפקד הפרוייקט להקמת מערכת הגנ"א איראנית בסוריה. איראן טענה כי אלג'עפרי נהרג מפיצוץ מטען שישראל הטמינה  בצידי הדרך בה נסע .

بالفيديو والصور | تعرّف أكثر على منظومات باور 373 الإيرانية وS-300 وS-400 الروسية (الفوارق والتشابه) – موقع قناة المنار – لبنان

 

לפני מותו, אמר המקור ,  אל-ג'עפרי יצא מהעיירה מעלולה באזור הכפרי של דמשק, שם קצינים איראנים עדיין פעילים. עוד אמר המקור כי סגן מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה האיראניים, תא"ל פרידון מוחמדי סקאאי, הוא גם מפקד ההגנה האווירית.

המקור חשף כי  תחת ג'עפרי היתה רשת ,לכאורה, של פעילים איראנים, סוריים ולבנונים שאת שמותיהם ומעורבותם לא הצליח ניוזוויק לאמת באופן עצמאי.

המקור אמר כי אל-ג'עפרי עבד גם עם אחרים באיראן, כולל הגנרל ג'וואד ע'פארי, שתואר כ"מפקד הכוחות האיראניים לשעבר בסוריה", ותא"ל במשמרות המהפכה, מוחמד רזא זהדי, שתואר כ"מפקד הכוחות האיראניים בסוריה. סוריה ולבנון", בנוסף לאחרים.

הנציגות האיראנית לאו"ם בניו יורק דחתה את בקשתו של ניוזוויק להגיב. NEWSWEEK פנה גם למשלחת הקבועה של ממשלת אסד לאומות המאוחדות ולדובר חיזבאללה לצורך תגובה.

בעוד שממשלת אסד וטהראן נהנות מהיסטוריה ארוכה של שותפות, שורשיה של ההתערבות האיראנית בסוריה החלה ב-2011, כאשר דיכוי ההפגנות נגד אסד הפך לעימות מזוין, הן איראן והן המיליציה הלבנונית חיזבאללה התערבו כדי לעצור את ההתקדמות המהירה של המורדים.

מאוחר יותר, עם השתלטות של דאעש על שטחים נרחבים ב-2014, פתחה ארה"ב במערכה רב-צדדית כדי להביס אותם, ושנה לאחר מכן ניתקה את הקשרים עם האופוזיציה הסורית כדי לתמוך בכוח בראשות הכורדים ,המכונה SDF. בסביבות הזמן הזה, רוסיה החלה במעורבות הצבאית שלה בסוריה והצטרפה לאיראן ובעלות בריתה בתמיכה באסד נגד אויביו.

מוסקבה הביאה עמה מערכות הגנה אווירית מתקדמות, אם כי על פי ההערכות מערכות אלו מופעלות על ידי חיילים רוסים שלא ירו לעבר מטוסים ישראליים, למעט תקרית אחת שדווחה בחודש מאי, בה הייתה מערכת S-300 שעל פי החשד נורו שני טילי קרקע-אוויר לעבר כלי טיס ישראלי וגרמו לנסיגתם.

למרות שאינן במלחמה באופן רשמי, איראן וישראל תקפו זה את זאת ברחבי המזרח התיכון. ישראל וארה"ב האשימו את טהראן בהקמת בסיסי הפעלה קדמיים בסוריה, בעוד טהראן, מוסקבה וממשלת אסד האשימו שוב ושוב את ישראל בהפרת "הריבונות הסורית" ו"החוק הבינלאומי" עם סדרת התקיפות האוויריות שנמשך שנים.

ממשלת אסד התירה את נוכחותם של איראנים ורוסים במדינה, תוך שהיא הגדירה את פעולותיהן של ממשלות זרות אחרות, בהן ישראל, טורקיה וארה"ב, כבלתי חוקיות. התקפות רקטות המיוחסות למיליציות פרו-איראניות, שמקורן לעתים מעיראק השכנה, פגעו לעתים באתרים בשליטת הצבא האמריקני והכוחות הסוריים הדמוקרטיים במזרח סוריה.

رغم قيصر.. تعرف على منظومة دفاع جوي تستعد إيران لتزويد النظام السوري بها | SY24

קרדיט לתמונות: SY24

 

תגובת משרד ההגנה האמריקאי

ניוזוויק פנה למשרד החוץ האמריקאי לתגובה, שהפנה את הנושא למשרד ההגנה.

"הבטחת יציבות אזורית היא אחת מהעדיפויות של פיקוד המרכז של צבא ארה"ב", אמר דובר הפיקוד, רס"ן ג'ון מור, ל-NEWSWEEK, וציין כי "לפיקוד המרכז יש מספיק משאבים כדי להגן על ארה"ב ומדינות השותפות ולהפחית שיבושים מבצעיים בכל רחבי האזור."

באשר למאמצי ההגנה האווירית של איראן בסוריה ולתקיפות אוויריות ישראליות, אמר מור, "אנו לא מצפים לתקיפות איראניות. בנוגע לשינויים ביכולות ההתקפיות או ההגנתיות שלה, ידוע שאיראן היא אחד הגורמים המרכזיים המערערים את הביטחון באזור אך לישראל יש מגוון רחב של אפשרויות להגן על המדינה שלהם".

והוסיף, לגבי הפרטים של התקיפות בסוריה, "אפנה אותך לממשלת אסד".

ממשלת אסד ואיראן המשיכו לשבח את שותפותן בפומבי. סגן שר החוץ של אסד, איימן סוסן, נפגש ביום שני בטהראן עם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, כדי לדון בחיזוק הברית ביניהם, מאמץ שהודגש בשיחת טלפון בין אמיר עבדאללהיאן לעמיתו הסורי, פייסל אל-מקדאד.

שני הצדדים אישרו שאל-מקדאד הודה לאמיר עבד אלחיאן על מאמצי טהרן לתמוך במלחמת אסד, וכיצד חידש הדיפלומט האיראני הבכיר את תמיכת ארצו במשטר בתחומים שונים, כולל המשברים הפוליטיים והכלכליים המתמשכים שהמדינה סובלת מהם. הם גם ניצלו את ההזדמנות לגנות את ישראל ומדיניותה כלפי העם הפלסטיני.

הדברים נאמרו לאחר ש-2 הצדדים הגיעו להסכם שיתוף פעולה צבאי ביולי 2022 שלאחר חתימתו, התחייב ראש המטה הכללי של ​​משמרות המהפכה האיראניים, מייג'ור גנרל מוחמד באגרי, שאיראן תחזק את מערכות ההגנה האווירית של סוריה במסגרת חיזוק היחסים הצבאיים בין שני הצדדים.

المنظومة الدفاعية الإيرانية تمتلك منظومة الدفاع الروسية S300 - YouTube

קרדיט לתמונה: תסנים