פילוג קשה בעדה הדרוזית בדרום סוריה

"תנועת אנשי הכבוד" – "حركة رجال الكرامة" בא-סויידה שבדרום סוריה דרשה מהחמושים שביקשו להצטרף לצדו של השייח' "לאית אל-בלעוס" להחזיר את הנשק שברשותם לתנועה.

"אל-בלעוס" עצמו האשים את התנועה הדרוזית במחסור בנשק לאחר הריגת אביו, וכן האשימם בשיתוף פעולה עם חיזבאללה והמודיעין הצבאי הסורי.

על פי רשת "א-סויידה ASN", בימים האחרונים היו עדים ליציאתם של יחידים וקבוצות רבים משורות תנועת "אנשי הכבוד", בראשות השייח "יחיא אל-חג'אר", ועוברים לצד השייח "לאית' אל-בלעוס", בנו של השהיד וואחיד אל-בלעוס, מייסד תנועת "אנשי הכבוד", כי הם חושבים שהתנועה חרגה מעקרונותיו של השהיד "וחיד", ושהפכה למשתפת פעולה עם המודיעין הצבאי, במיוחד לאחר הסולחה שעשתה התנועה עם כנופיות המזוהות עם חיזבאללה והמודיעין הצבאי הסורי.

מהרשת נמסר כי הנהגת תנועת "אנשי כבוד" החלה לדרוש מהאנשים שפרשו מהתנועה ופנו לאל-בלעוס להחזיר את הנשק לתנועה, בהתחשב בעובדה שנשק זה שייך לתנועת אנשי הכבוד. הגורמים הפורשים דחו את דרישתם, מה שגרם למפקד ,בארק אל-אדהם, המזוהה עם אנשי הכבוד, ללכת ולהפגש עם הגורמים הפורשים ולדרוש את נשקם בחזרה אם הם רוצים להצטרף לבלעוס.  

המקורות ציינו כי סוכם בין שייח' לאית' אל-בלעוס ומואניס אבו חלה מתנועת ריאל אל-כראמה, להיפגש בבית ההארחה של בולט בנפת סויידה, למסור הנשק של הצעירים שעזבו את התנועה.

כמו כן נפגש אל-באלוס עם המנהיג באייראק אל-אדהם ומספר גורמים מתנועת "אנשי הכבוד" ולית' ופנה אליהם בדברים קשים על התנועה ומנהיגיה, וטען שהנשק שהגיע לתנועה שייך לכולם ואינה מוגבלת לתנועה בלבד.

עוד שאל השייח' אל-באלוס על גורלן של כמויות הנשק הגדולות שהיו בתנועה לאחר מות אביו מייסד התנועה ואשר נעלמו וגורלם אינו ידוע עד היום.

התנועה נוסדה על ידי השייח' וואחיד אל-בלעוס, מחשובי השייח'ים של העדה הדרוזית בא-סויידה, תוך הסתמכות על המנהיג הדתי השייח' רקאן אל-אטרש, שהוא הסמכות הדתית החשובה ביותר בא-סויידה. אחד הרשויות הדרוזיות החשובות במזרח התיכון, עד מותו. 

אחת הסיבות המרכזיות להקמת התנועה היא שמירה על הנייטרליות של העדה הדרוזית מבלי להיכנס למלחמה לטובת אחד הצדדים, ולפיכך המטרות החשובות ביותר של התנועה היו להגן על הנוער הדרוזי מהצטרפות לאחד מהצדדים בסכסוך הסורי, ומייסד התנועה העלה אז את הסיסמה (דם של סורי נגד סורי – אסור), בנוסף להגנת הדרוזים ממעצרים ולחץ לשחרור עצורים.

קרדיט: בלדי ניוז